Ghid 4×4: 10 mituri despre masinile de teren

Numite SUV-uri, gipuri, gipane sau autobuze, masinile de teren au impanzit strazile patriei, iar unora le-au curerit si inimile. Cautate pentru prestigiul social de unii, pentru capabilitatile in afara soselei pentru altii, masinile de teren sunt niste vedete controversate la ora actuala. In SUA exista chiar o miscare de protest anti-SUV, in special datorita impactului asupra mediului, a agresivitatii unor soferi care, odata cocotati pe autobuzele 4×4, isi modifica radical comportamentul in trafic. Ca idee, exista mai multe propuneri legislative privind masinile care depasesc 6000 livre (un Hummer poate depasi 10000 livre in timp ce o masina compacta obisnuita nu depaseste 2500 de livre). O livra – 450 grame.

Un mic disclaimer: as vrea sa faceti diferenta intre SUV si masini de teren. SUV este orice masina putin mai inalta care are tractiune integrala, in vreme ce o masina de teren “autentica” este un offroader capabil de a merge pe un drum rau sau pe coclauri, nu doar pe bordurile Capitalei. Nu vreau sa fac o comparatie intre SUV-uri si masini de teren, pentru ca nu ar fi corect, masinile de teren autentice (pe care eu le denumesc in continuare offroadere veritabile) sunt, respectiv joaca in alta liga.

[Pentru posesorii de masini 4×4 – am scris un mic ghid de intretinere pentru masinile 4×4. Click aici pentru a deschide intr-o pagina noua, o puteti citi dupa ce terminati de citit acest articol]

Revenind, in jurul masinilor de teren s-au creat cateva legende, mituri pe care as vrea sa le punctam aici pe scurt:

1. Cine are masina de teren automat e plin/full/doldora/fuleanu de bani. Gresit: cunosc multi posesori de masini de teren care nu au cheltuit mai mult de 6000 euro pentru a-si cumpara masina de teren visata. Dupa cum stiu oameni care au dat pe masini “mici” peste 50.000 euro. In umila mea parere, o masina (de teren sau nu) pe care dai mai mult de 20.000 euro (noua sau folosita) este deja un moft. Iar un Suzuki Samurai, o Vitara mai veche sau un Daihatsu Feroza poti gasi si cu 2000-3000 Euro (preturi mult sub media masinilor tranzactionate in Romania). Busted.

2. Masinile de teren consuma galeti de benzina/motorina. Gresit: Patrolul meu diesel scurt din 2003 consuma sub 9l/100 la drum intins si sub 12l in oras. Stiu destule Dacii/Opel/VW (nereglate sau nu) care consuma similar. Iar o masina de teren de gabarit mic spre mediu, cu motor nou, de pana in 2-3 ani, poate consuma in medie sub 10 (SSangYong Kyron consuma in medie sub 8 la drum, 10 in oras). Busted.

3. Masinile de teren sunt mai stabile pe asfalt si pe teren. Gresit: multe masini de teren au centrul de greutate mai sus decat o masina obisnuita. Deci stabilitatea nu e un atu, nu va cumparati o masina de teren doar pentru asta.

4. Masinile de teren sunt mai fiabile/rezista mai bine la gropi. Gresit: masinile de teren sunt gandite in special pentru mersul pe teren accidentat. Prin urmare, au suspensii mai moi care cedeaza mai repede la asfalt cu gropi. Daca v-ati propus sa luati o masina de teren pentru ca se strica mai greu si mergeti cu ea preponderent pe asfalt, uitati din nou va rog de masina de teren: orice masina “mica” cu suspensii mai rigide va fi mai fiabila din acest punct de vedere. Busted.

5. Barbatii care au masini mari de teren isi ascund alte lipsuri (in special in pantaloni). Asta e chiar comica: inainte de cele doua masini de teren am avut doua Tico. Sa inteleg ca am apelat la serviciile unei ascutitori de la dr. Ciomu? Nu neg ca sunt si oameni frustrati care se inconjoara de lucruri scumpe, mari inutile, “epatatoare”, mari etc. Cunosc femei (unele chiar foarte frumoase) care conduc masini de teren, ar trebui sa credem ca sunt frigide? Generalizarea este o ineptie. Busted.

6. Masinile de teren sunt scumpe la intretinere. Din nou, depinde: ora de service la Nissan de exemplu nu e semnificativ mai mare la 4×4 comparativ cu modelele mici, dar in general o masina mai scumpa are un grad mai mare de fiabilitate. Iarasi, nu este o regula. Pe de alta parte, o masina de teren trebuie intretinuta altfel, in special in ceea ce priveste trenul de rulare si partea de transmisie: gresajul este obligatoriu, uleiurile de cutie si diferentiale trebuie si ele schimbate la timp, cardanele de asemenea trebuie si ele gresate, rotile trebuie curatate de noroi dupa iesirile care s-au soldat cu mult noroi, grupurile trebuie aerisite in cazul in care au intrat la apa etc. Deci nu neaparat mai scump de intretinut, dar altfel. Busted.

7. Masinile de teren sunt bune pentru o familie numeroasa. Da, e adevarat, dar … masinile de teren in doua usi sunt clar dezavantajoase, si daca totusi aveti copii sau o familie numeroasa, mai bine va orientati spre un van/monovolum. Un Opel Zafira va avea mai multe optiuni utile pentru familiile cu copii in comparatie cu orice “jeep” tocmai pentru ca este gandit pentru asa ceva. Clasica intrebare: “de ce ti-ai luat Terrano, vrei sa ai multi copii?” mi se pare pur si simplu stupida. Busted!

8. Masinile de teren polueaza mai mult ca o masina obisnuita. Din nou: depinde. Sunt SUV-uri cu motor de 2.5 diesel, 2.0 benzina sau chiar sub 2 litri (Suzuki Samurai are un impresionant si poluant motor de… 1,3 litri – cat cel de Dacie veche!). In conditiile in care masini “mici” precum Volkswagen Passat, Volvo sau Audi A6, A8 pot avea motoare de 3 pana la 4,2 litri. Busted.

9. Masinile de teren sunt mai sigure pentru ocupantii acesteia. Fundamental gresit! Masinile de teren sunt probabil, repet, preobabil mai sigure in cazul unei coliziuni frontale cu o masina mai mica. Atat. In rest, masinile de teren au un ruliu pronuntat, ceea ce le face mai instabile in curbe si mai usor de rasturnat. Mai mult, distanta de franare de multe ori e mai mare la o masina mai mare si implicit mai grea. So.. busted!

10. Masinile de teren sunt greu de condus. Partial adevarat: gabaritul mare, vizibilitatea proasta (la mersul cu spatele in spatele in special, tendinta de ruliu, instabilitatea in curbe in special pentru masinile la care in mod normal trage doar spatele sunt doar cateva argumente contra masinilor de teren. Pe de alta parte pozitia mai inalta la volan avantajeaza soferul in cazul rularii pe timp de noapte (pentru ca nu-ti mai bat farurile in ochi), si in general permite o apreciere mai buna a distantelor (mai ales pe perioada efecturarii manevrei de depasire).

Concluzionand: ganditi-va bine inainte sa achizitionati o masina de teren, nu e ca o masina obisnuita, nu se conduce ca o masina obisnuita, nu se intretine ca o masina obisnuita. Daca nu aveti un hobby de iesit pe coclauri (pescuit, schi, offroad, yachting – pentru tractare, alpinism, speologie), nu aveti o casa la tara sau o vila la munte sau pur si simplu – mai mult de 95% din drumuri sunt facute pe asfalt… well… nu cheltuiti banii pe prostii :).

Si inca un apel la actiune pentru cititorii mei: daca sunteti in dubii in ceea ce priveste acizitionarea unei masini de teren sau SUV, va stau la dispozitie cu un sfat gratuit aici pe blog. Pentru a fi siguri ca masina respectiva (la care visati sau care v-a facut cu ochiul) vi se potriveste, este bine sa:

– intrebati pe cineva care are deja acel model. Puteti avea surprize chiar neplacute (consum, comportament rutier, service etc)
– incercati sa faceti un testdrive. Pozele din reviste si imaginile din spoturi de multe ori nu coincid cu realitatea.
– aruncati o intrebare si la mine. Nu le-am condus chiar pe toate, dar am condus ceva la viata mea, va pot face cateva recomandari.

De exemplu, sunand la Autoitalia – 9443 – si mentionand codul SSY002 puteti obtine un discount de pana la 18% pentru orice model SsangYong aflat pe stoc. Si astfel de ponturi pot continua. Campania nu mai este activa.

facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Pe aceeaşi temă

413 Comments »

  1. Cristi said,

    2 Decembrie 2015 @ 10:41 pm

    Buna seara.As vrea sa schimb vechea octavia 2 4×4 cu o masina mai noua darcare sa reziste la fel ca si sskoda.M-am oprit la forester diesel si outlander diesel de 177cp( motor mitsu).Care din cele 2 vi se pare mai fiabila si mai rezistenta in timp?Multumesc.

  2. Doru Panaitescu said,

    3 Decembrie 2015 @ 11:45 am

    Manuel: iti recomand o cmaioneta daca vrei sa tractezi ceva. Mazda B2500, Mitsubishi L200, Nissan Navara etc. Preferabil cutie automata. Jeep Grand Cherokee este o masina de teren premium, poate sa tracteze si ea, dar nu e gandita pentru asta.

  3. Doru Panaitescu said,

    3 Decembrie 2015 @ 11:49 am

    Cristi: Sunt fan Subaru Foreter in calitate de fost proprietar, sunt subiectiv. Asa ca… la prima strigare iti recomand Subaru Forester :). Are motor boxer, deci trage mai bine e la turatii mai joase. In plus, are Asymetrical Wheel Drive, un sistem care asigura un comportament neutru in curbe. Cu Mitsubishi Outlander diesel nu m-am dat, am testat doar versiunea pe benzina (prin 2010, nu am testat ultimul model) si m-a cam speriat consumul (e drept ca era motorul de 2,4 benzina). Din cate stiu eu Subaru are si reductor (cel putin primele versiuni fara turbo aveau, nu mai stiu modelele noi), iar Outlander sigur nu, avea doar un diferential central blocabil de la buton (comandat electric). Da-te cu amandoua inainte, inclusiv in teren, parerea mea.

  4. vali said,

    3 Decembrie 2015 @ 12:36 pm

    forester diesel are o problemă la prima versiune, motorul se schimbă pe garanție

  5. Cristi said,

    3 Decembrie 2015 @ 4:13 pm

    Multumesc ptr raspunsuri.Ieri am mers cu forester ….senzatie la acceleratii briste, dar , exista un dar mare , sotiei nu ii place cum arata la interior…a zis ca seamana a logan.Azi a innebunit si mi-a zis de freelander 2 cu 160 cp automata.Imi poti spune ceva de freelander?? Multumesc.

  6. Doru Panaitescu said,

    3 Decembrie 2015 @ 7:19 pm

    Cristi: asta cu nu-i place sotiei mi-a smuls un mare hohot de ras. Mai aveam eu un prieten care si-a luat masina diesel cum a vrut el si rosie cum a vrut nevasta :).

    Daca gaina canta la tine pe gardul casei, ce mai cauti cu sfaturi pe site-uri de proil? las-o pe ea :)

    Revenind: Freelander? no way. ala nu e landrover, e strangerover. Trebuie sa iubiesti mult marca aia sa iti permiti sa ai o masina de la ei. Nici o legatura cu forester.

  7. Doru Panaitescu said,

    3 Decembrie 2015 @ 7:20 pm

    Vali: si Patrol a avut o problema la versiunile 2000-2002. Se pare ca am blesteme in parcul auto personal 😀
    Al meu e din 2003.

  8. Cristi said,

    3 Decembrie 2015 @ 9:35 pm

    Pur si simplu o cumpar ptr ea si tot ea va circula cu acea masina.Ceva argumente contra freelander???? Eu ma tarai cu o octavia 2 4×4 :))) de care nu vreau sa ma despart prea curand chiar daca are 300000km.Deci no way freelander , dar de ce ??? Multam!

  9. Cristi said,

    3 Decembrie 2015 @ 9:36 pm

    Pur si simplu o cumpar ptr ea si tot ea va circula cu acea masina.Ceva argumente contra freelander???? Eu ma tarai cu o octavia 2 4×4 :))) de care nu vreau sa ma despart prea curand chiar daca are 300000km.Deci no way freelander , dar de ce ??? Multam!
    P.S.Masina e sh cu vreo 88000km reali cu toate reviziile la reprezentanta facute, model 2009 automata 160cp.

  10. Marius said,

    9 Decembrie 2015 @ 3:44 pm

    Sfat achizitie Nissan Patrol, y 61, motorizare ? taxele cum sunt la el ?
    Ce modificari trebuie facute, vreau sa il folosesc 80 % strada, 20 % vanatoare, si cate o iesire la munte, teren putin mai dificil.
    Multumesc mult.
    Cu stima,
    Marius

  11. Alex said,

    5 Ianuarie 2016 @ 6:18 pm

    Salut, as avea cateva intrebari. Am gasit astazi un Suzuki Vitara 1.6 16v, cutie automata, la un pret destul de tentant. Ai condus modelul acesta?. Daca da, cum ti s-a parut ?. Consumul de cat a fost ?. Multumesc.

  12. Andrei said,

    21 Ianuarie 2016 @ 11:09 am

    Salut! Vreau sa.mi iau un forester din Germania, ai idee de cand au bagat euro 5 pe motorul diesel? Ca la euro4 e taxa cam mare si ca sa nu dau banii pe taxa, prefer sa iau un euro 5. Mersi anticipat!

  13. zoso said,

    23 Ianuarie 2016 @ 11:40 am

    ai undeva pe mobile.ro opțiunea “Clasă de emisii”.
    vezi însă că motorul diesel a avut probleme, crăpa pur si simplu

    http://www.mobile.de/ro/categorie/automobil/vhc:car,pgn:1,pgs:10,srt:price,sro:asc,ms1:23500_7_,frn:2010,ful:diesel,ger:MANUAL_GEAR,emc:euro5,dmg:false

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Leave a Comment