Ghid 4×4: Despre SUV-uri

Toata lumea isi doreste SUV-uri pentru ca au mai mult loc de bagaje si/sau copii. Realitatea este putin alta: oamenii vor un SUV din cu totul alte motive decat cele pentru care aceasta categorie a fost creata. Nu stau acum sa fac apologia SUV-ului. Un singur lucru ma macina: daca oamenii isi cumpara SUV pentru status social, loc de bagaje, loc de copii, putere la roata, de ce nu-si cumpara masina potrivita?

Haideti sa pornim de la definitie in primul rand. SUV = sport utility vehicle. Asta inseamna: un automobil utilitar cu veleitati sportive. SUV-ul a fost inventat, daca nu ma insel, de Toyota prin aparitia lui Rav4. Pe atunci o aparitie aschimodica, Rav4 a declansat frenezia de azi.

Primesc multe intrebari de la cunoscuti: ce SUV sa-mi iau? Raspunsul e simplu: depinde ce vrei sa faci cu el. Pozitionarile companiilor producatoare difera mult de perceptiile si dorintele reale ale oamenilor. Acum cativa ani Fiat pozitiona Panda 4×4 drept o a doua masina de familie. Nu cred ca i-a reusit.

La fel, in zilele noastre, oamenii viseaza la Touareg, Q7 sau Murano (icon-SUV’s). Apoi isi fac rate la un Tucson si te trezesti cu ei pe un drum cu sleauri de 60 de centimetri lasate de TAF-uri (transport auto forestier) intreband (in vreme ce nevasta si cei doi copii se zgaiesc pe geam fluturand o harta cu eticheta de benzinarie pe ea):

– Drumul asta se poate face cu gipul?

Gresit. De doua ori gresit. Nu ai gip. Si nu, nu poti sa-l faci. Vii cu o masina putin mai inaltata (comparativ cu un Golf, ca unele Dacii vechi trec pe unde nu trec mini-SUV-urile) si vrei sa faci adevaratul offroad.

Exista patru categorii de SUV (am mai pus-o si pe a cincea pentru comparatie):

1. Mini-SUV-uri. Aici ar intra si crossoverele. Exemple: Hyunday Tucson, Peugeot 4007, Rav4 (cel vechi, in doua usi), Ssang Yong Actyon, Suzuki Sx4, dar si Alfa ROmeo Q4, Subaru Forester sau WV Tiguan. Caracteristici: talie mica, solutii tehnice pentru transmisie ieftine dar neperformante (nu va luati dupa reclame), motorizari economice, litraje mici, cuplu modest, preturi atractive.

2. SUV-uri compacte. Acestea ajung cel mai adesea accidental pe mana celor care au nevoie de masina de familie de fapt, ele fiind un compromis intre masina de familie si offroader. Aici intra Rav4, Honda CRV, SsangYong Kyron, Nissan X-trail, Opel Antara, Subaru Outback, Mitsubishi Outlander, Jeep Compass, Jeep Liberty, Chevrolet Captiva (pe aceeasi platforma cu Opel Antara). Caracteristici: talie medie, inclinatie spre accesorizari, confort rutier bun, motorizari in plaja mai larga, transmisii cu reductor (optional), preturi medii.

3. SUV-uri sportive. Acestea sunt adevaratele SUV-uri – compromis intre rularea pe asfalt si cea pe macadam, pretabile pentru rallyraid. Mitsubishi Pajero Sport, BMW X3, Land Rover Discovery, Nissan Terrano, Toyota Landcruiser 120, Nissan Xterra, Toyota FJCruiser, Daihatsu Vehicross, care mi se pare (sincer) cel mai reprezentativ exemplu, chiar daca nu este aproape deloc cunoscut pe piata din Romania. Caracteristici: talie medie, motorizari puternice, posibilitati de offroad tuning, reductor obligatoriu, diferential blocabil (optional). Preturi intr-o plaja larga.

4. SUV-uri de lux. Nissan Murano, Touareg W12, BMW X5, Audi Q7, Infiniti FX45, Range Rover Sport, Subaru Tribeca, Jeep Grand Cherokee, Saab 97x, Porsche Cayenne. Caracteristici: aspect rotunjit, design sacrificat pentru viteza in detrimentul capacitatilor offroad, motorizari puternice (peste 200 CP), transmisii pretentioase, de regula 4×4 parmenent, confort deosebit prin finisaje scumpe, preturi foarte mari.

5 (bonus). Offroadere (tot sport, dar nu spre rallyraid, mai degraba spre extrem – evident preferatele mele). Land Rover Defender, Nissan Patrol, Jeep Wrangler, Mercedes G-Klasse, Mistubishi Pajero, Suzuki Jimny, Iveco Massif. Caracteristici:

– talie medie/mare (cu exceptii notabile – Jimny de pilda)

– sasiu separat de caroserie

– reductor obligatoriu

– diferentiale blocabile (punte spate, optional fata, unele au si central)

– posibilitati tuning offroad (kit suspensii, bodylift, snorkel, rollcage, flanse, fendere, bullbar, proiectoare suplimentare si lista poate continua la nesfarsit etc)

– preturi in general peste medie (la care adaugati cu certitudine cateva mii sau zeci de mii de euro pentru pregatire suplimentara offroad).

Ok, acum ca v-am pierdut, ramane intrebarea: eu ce masina sa aleg? Intrebarea este spinoasa si acum ma adresez celor care stiu cat de cat diferentele dintre categoriile de masini, dar le-a casunat/le-a picat cu tronc vreun SUV. Asadar, ce trebuie sa stiti despre SUV-uri (in comparatie cu o masina obisnuita, care s-ar putea sa raspunda la nevoile voastre reale de transport):

– costa mai mult

– consuma mai mult

– sunt mai instabile pe sosea

– sunt mai putin confortabile decat o masina de strada

– NU fac minuni in teren decat daca sunt offroadere. Restul va pot lasa intr-o panta sau pe un drum desfundat la fel de bine ca masina pe care o aveti deja. Motivele sunt simple: marea majoritate a SUV-urilor vin echipate cu anvelope de strada, in cel mai rau caz profil H/T (adica 80% strada, 20% offroad). Ceea ce inseamna ca in 80% din cazuri nu se vor descurca in teren daca e ingroasa gluma. Si nu faceti prostia sa credeti ca o masina din categoria a patra (SUV de lux) este mai performanta in teren doar pentru ca este mai scumpa. Cu cauciucuri de strada nu veti urca unde urca un Aro vechi de 20 de ani. Daca va ganditi putin o sa va prindeti de ce: nu aveti aderenta, iar in lipsa aderentei, orice sistem revolutionar de tractiune nu este eficace. De aceea, nu va aventurati singuri cu masina sa faceti haiducii.

Tractoarele, caii, bivolii, magarii sau o mana de sateni nu sunt intotdeauna usor si ieftin de procurat.

Evident, toate diferentele de mai sus dintre categorii sau dintre SUV si masinile de strada sunt facute comparandu-se masini de bugete apropiate. De pilda, Un Nissan Murano e mai stabil decat un Opel Vectra, are mai multi cai si e mai confortabil, dar si diferenta de pret este pe masura.

Daca aceste argumente nu v-au dat inapoi, trebuie sa stiti ca un SUV, in comparatie cu o masina obisnuita, are si avantaje:

– este in general incapator

– se preteaza mai bine drumurilor aflate pe lista proiectelor de infrastructura post-electorale (unele liste dateaza dinainte de 1989, va asigur)

– va poate ajuta mult daca aveti un hobby mai spre natura (pescuit, alpinism, parapanta, casa la tara, locuri in general unde se ajunge mai greu cu o masina joasa).

Si cateva cuvinte despre siguranta. In general SUV-urile ofera o protectie sporita. 3 stele NCAP la un Q7 cu certitudine inseamna altceva decat la un Fiat Bravo (exemple alese la intamplare). De exemplu Nissan Patrol nu are NCAP rating, dar va asigur ca daca intra o masina cu 5 stele NCAP sub puntea fata, cu siguranta nu eu ies cel maisifonat – la garda pe care o are si la felul in care e construita pentru abordarea pantelor, eu voi fi intotdeauna deasupra, si la ropriu si la figurat. Atentie deci la marketingul protectiei trambitat in aproape toate reclamele. Stelele sunt o masura pentru niste teste de impact STANDARD si nu au mare legatura cu cazuistica in paleta larga a evenimentelor rutiere. Oricum trebuie sa retineti ca un SUV are centru de greutate mai sus, deci e mai instabil si mai usor de rasturnat. Are un ruliu semnificativ in viraje comparat cu o masina de strada si cu o masa proprie mai mare va opri mai greu.

Evident pentru cineva cu familie si copii, reclamele si frica indusa de campaniile TV il „ajuta” sa creada ca o masina mai mare este neaparat si mai sigura. Ceea ce este cel putin discutabil. Daca decideti sa cumparati un SUV pentru siguranta, il cumparati cam degeaba. Eu am achizitionat un Patrol scurt, cu unghiuri de atac si degajare intre cele mai bune in clasa si cu motor fasnet de la un medic care isi ducea fetita la scoala si inapoi. In Bucuresti. Cred ca un Zafira sau un Touran erau mult mai ieftine si mai nimerite pentru acest scop.

In Romania monovolumele sunt complet ignorate de familisti. Dau mai degraba banii pe un SUV, desi sportivitatea nu e prezenta in respectiva familie. Daca veti in schimb un tata a doi copii care e mare pescar sau aventurier in weekend (cat il lasa nevasta) sau lucreaza zilnici sau aproape zilnic si pe un santier, SUV-ul este alegerea corecta. Altfel..

Intr-un post anterior am povestit putin despre miturile masinilor de teren. Este postul de pe blog cu cele mai multe comentarii (si intrebari referitoare la sugestii de achizitie auto, nu toate despre masini de teren).  Puteti sa imi adresati in continuare intrebari, evident ontopic. Si inca ceva inainte sa punem punct acestui post lung si poate plictisitor pentru unii: nu exista SUV/offroader  perfect. Nu o sa raspund la astfel de intrebari. Cel mai bine este sa o alegeti in functie de nevoile voastre reale de transport/disctractie/lifestyle/statut social.

Veniti cu 2-5 variante la care v-ati oprit si va pot ajuta cu o recomandare. Daca o sa ma intrebati daca Range Rover sport este cea mai buna masina de teren nu veti primi raspuns. Daca imi spuneti ca aveti doi copii, sunteti inginer topograf si oscilati intre Forester diesel boxer, Ssang Yong Kyron cu motor de Mercedes si noul Grand Vitara va voi ajuta cu mare placere.

Si pentru cunoscatori: O filmare cu Isuzu Vehicross (pentru proprietarii de Tucson, don’t try this at home :)):

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Pe aceeaşi temă

56 Comments »

  1. Ciprian said,

    18 iulie 2015 @ 4:46 pm

    Buna ziua,
    Am citit articolele Dvs si de fiecare data ma răzgândesc cu privire la Suv il ce intenționez sa l achiziționez. Așadar, criteriile in lista mea scurta ar fi in aceasta ordine: Grand Vitara, CRV SI X TRAIL cu următoarele constrângeri:
    – an minim 2008
    -buget 8000 euro fără TVA ( dacă e cazul) sau final 8000 dacă e de la pf
    -preferabil diesel pt cuplu(si consum)
    -preferabil cutie automata dar GV nu are pt motorul diesel cutie automata 🙁 deși are diferențial si toate cele
    – o folosesc 70%oras si concedii si 30% cu cortul in wknd împreuna cu familia ( 4 persoana +bagaje) in zone mai greu accesibile uneori
    Așadar sunt nedumerit pe ce varianta sa merg si va rog sa ma ajutați in luarea deciziei.
    Iată argumentele mele:
    -GV are mai mult partea de Off ROAD dar sunt putine pe piata, nu au cutie automatica decât la varianta pe benzina motor cam poluant si taxa mare de plătit dacă o iau din afara
    – CRV e preferata mea pe parte de motor si fiabilitate deoarece am un Civic in prezent, dar slaba in offroad având pe automat selectarea acestuia
    – Xtrail este un mix între cele doua dar am auzit la un service ca au probleme destul de mari după câțiva ani
    Mulțumesc anticipat pt ajutor!
    Ciprian

  2. Niculae Dumitrescu said,

    30 august 2016 @ 3:53 pm

    Buna ziua! Doresc o masina de familie, suficient de economică pt drumuri de 3-4 mii km prin Europa la mare, ski etc. Acum am un Scenic rx4 la care mi-a plăcut poziția înaltă a șoferului. De aceea aș lua un suv/crossover. Oscilez între Mitsubishi Outlander, Nissan Xtrail, Skoda Yeti. Mai sunt probabil vreo 20 ca ele! Ce sfat îmi puteți da. Vreau mașină nouă pt ca nu am încredere la second hand. Multumesc mult!

  3. Rares Iordache said,

    15 octombrie 2016 @ 10:45 am

    Salut, Doru

    Voi fi concis: am un Suzuki Ignis 4×2, 1.5, 99, an 2003.
    Vreau sa-l schimb din urmatoarele motive: o masina mai nou, mai incapatoare si, de ce nu, mai sigura. Sunt familist cu 2 copii, practic trekking/ hiking/ trail running si ciclism (montan). merg la job cam asa: cu masina, dar as agrea un hibrid gen: masina pana la gradi fetitei si, apoi, mi-as da jos bicicleta de pe masina pt a traversa orasul.

    Am optat pentru
    Subaru Forester 2007/2008, modelul acela reusit
    Daihatsu Terios II (e mititel, totusi)
    Dacia Duster 1.5 dCi, chiar 4×2, de ce nu.
    Ar mai fi Suzukia Grand Vitara benzina, dar nu e asa de larg la portbagaj, similar cu Daihatsu, pentru care manifest o slabiciune.

    m-am uitat si la monovolume sau un ford Mondeo, masina incapatoare, dar nu stiu daca ma vor ajuta si la iesirile mele prin zonele montane. incerc sa impac totul, tocmai de aceea, daca as alege un Subaru, as apela la bicicleta pt a traversa orasul, din cauza consumului in mod special.

    Nota: ma intereseaza o masina fiabila + costuri in limita normala, sa nu fac nebunii. Subaru merge la sectiunea fiabilitate, insa am vazut ca nici costurile de intretinere nu ar fi mai mari decat la un Ford diesel

    Multumesc mult

  4. dias said,

    9 martie 2018 @ 8:58 pm

    L-ati incadrat gresit pe Mitsubishi Pajero Sport. Este un off-roader autentic, cu sasiu separat, reductor, unele cu LSD sau dif blocabil spate s.a.

  5. Claudiu D said,

    22 martie 2018 @ 5:53 pm

    Va salut, scuze de deranj, familia mea s-a marit cu o junioara, am cautat versus-uri pe net de mi-a venit rau, incerc sa gasesc o masina sa le faca pe toate. Am ajuns la gv2000 benzina 2005 pro: dif blocabil, low range, 4×4 veritabil/ contra: consum mare, probleme rugina, piese extrem de scumpe si rare, pot sa imi iau gandul de la dezmembrari. A doua optiune toyota rav4 2000 benzina pro: consum acceptabil pt o benzinara, piese acceptabile ca pret, calitate finisaje peste gv, probleme mai rare cu rugina/ contra: nu are low range, nu are 4×4 veritabil, nu are dif blocabil. Stiu ca intrebarea de baza este pentru ce o folosesc, pt familie, 4×4 ocazional (la peste, cabana, etc), ideea e ca as vrea o masina sa le faca acceptabil pe toate si sa nu ma indoaie intretinerea (am uitat sa zic ca voi pune gpl). In ultima instanta sunt dispus la varianta rav4 + jimny vs grand vitara 2006. Cu respect Claudiu.

  6. Claudiu D said,

    22 martie 2018 @ 5:56 pm

    Toyota rav4 din mesajul de mai este 2006, nu 2000, scuze de greseala.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Lasă un comentariu