Din nou la scoala – trimestrul al doilea

Desi comunicatul de presa si site-ul dedicat spun aproape tot, cursurile intensive pe care le organizez trebuie sa isi deschida sufletul in fata voastra si sa va spuna din secretele acestui minunat sport de a invata pe altii.

Foarte multi oameni m-au intrebat de ce “imi vand meseria” in loc sa imi fac o agentie interactiva. Si mai multi m-au intrebat de ce nu pastrez secretele industriei doar pentru clientii care platesc foarte mult pentru asta. Lista intrebarilor dificile poate continua, nu despre asta vreau sa va vorbesc azi, ci mai degraba sa fac o mica ars poetica a acestor doi ani de cand sustin aceste traininguri de publicitate online.

Cum va mai povesteam aici pe blog, anul 2007 a fost anul in care m-am  desprins definitiv si ireversibil de lumea corporate. Cu alte cuvinte nu mai sunt angajatul, ci intreprinzatorul pur sange care isi plateste singur facturile si isi ia asupra sa riscul afacerii.

In 2007 am inceput sa fac cursuri intensive de advertising online catre cativa publisheri, pe un schelet de program de training realizat experimental la Initiative (colegii de acolo sper sa isi aminteasca de operatiunea “cornul online si laptele digital” in care in fiecare joi sustineam doua ore de training in biroul “oval” de la etajul 3).

In 2008 numarul acestor clienti s-a inmultit simtitor, si in paralel cu furnizorii care au auzit de cursul meu, au aparut si agentii si clienti dornici sa afle ce mai e nou in domeniu.

Practic 2008 a fost pentru mine un an in care acest produs s-a slefuit, s-a perfectionat si a ajuns la un nivel in care:

– sunt 14 module diferite de curs, plus un curs recapitulativ si un set de teme personalizabile petnru participanti – in total 16 sesiuni

– am elaborat un chestionar initial (cu 9 intrebari deschise) si un chestionar post curs ce contine 9 intrebari deschise si 9 intrebarid e tip grila, un fel de testare in baza caruia se pot face clasamente si evaluari pentru participantii la curs.

– am testat diverse variante de predare (cursuri de dimineata si de seara, sesiuni concentrate – 2 cursuri o data, doua zile pe saptamana sau mai lejer o sesiune de doua ore intinsa pe 16 saptamani sau sesiuni concentrate extrem – toate cursurile inntr-o singura zi – dar nu va recomand varianta extrema)

– am testat diverse sali si diverse conditii de desfasurare. Acestea mi-au fost extrem de utile in pregatirea cursurilor deschise din 2009

– am identificat nise de clienti pe care ii scapam printre degete (persoane care vor sa participe la curs din banii lor, nu ai companiei pentru car elucreaza, companii care au mai putin de 6-8 participanti si pentru care costul unui curs personalizat nu se justifica, persoane care vor sa vina si sa plateasca acest curs pentru networking si asa mai departe). De aici am plecat in momentul in care am decis sa fac si cursuri deschise (la care sa poata participa oricine).

A fost un pas bun? Nu cumva am riscat sa imi canibalizez propria piata? Eu cred ca nu. Si spun asta pentru ca efectul cursurilor dechise a fost aparitia unei cereri noi de cursuri personalizate de la companii care au pozitionari de tipul “putem sa venim la cursul tau si sa platim, dar noi preferam sa platim mai mult si sa le arati oamenilor nostri ce sa faca in mod concret cu problemele pe care le au pe pietele pe care noi activam”.

In mod paradoxal, aceste cursuri platite au fost de fapt un bun CV pentru o sumedenie de companii care au inceput sa realizeze ca nu e suficient sa ai acces la niste bugete, ci sa si invete sa optimizeze si mai ales sa fie pe acel varf de val care sa le propulseze afacerea inainte.

La un curs deschis ma incearca o mare dilema: sa tin cu agentia? sau cu detinatorul de spatii? sau cu vanzatorul de spatii? sau cu clientul – veriga finala? Raspunsul e simplu: depinde. Rolul meu la un curs dechis este de a imbraca haina avocateasca si sa repezint fiecarui cursant oportunitatile dar si pericolele provocate de cealalta baricada. La cursurile deschise aceasta chestiune este mult diminuata, evident.

Ce ecouri a avut in piata initiativa mea? Am auzit tot felul de remarci si pareri, si sincer nu cred ca vreau sa aud chiar tot. Cel mai mult ma distreaza agentiile care ma suna, balacarindu-ma ca de ce i-am invatat pe clientii lor cum sa puna problema cu agentia, dar si vanzatori care imi reprosau ca am destainuit prea mult agentiilor si le stric previziunile de vanzari pe anumite agentii. Sincer, de aici trag concluzia ca aceste cursuri vor creste nivelul pietei in general. Si nu ma refer la bugete neaparat, ci la nivelul de cunoastere a pietei si a posibilitatilor de a folosi corect Internetul in mixul modern de media.

O componenta importanta a cursului este si un set de tehnici de negociere dedicate industriei online pe care le-am inoculat discret in curs. Practic unul din beneficiile importante ale cursului este si intelegerea mecanismelor de vanzare, respectiv de achizitionare de spatii. Si indiferent daca esti cumparator (indiferent daca la agentie sau direct la client), respectiv vanzator de spatii (la site sau la regie), afli cum gandeste cel aflat la masa negocierii si ii folosesti punctele slabe pentru a iti atunge obiectivul tau de business mai bine (mai ieftin sau mai scump, dupa caz :)).  

Si mai cred ceva, cu dedicatie pentru vanzatorii de spatii, ingrijorati de cresterea nivelului de educatie la agentii: o agentie (sau un client) care invata sa cumpere de fapt nu face “saving” de buget, ci va face un split mai mare de buget pe vanzatorii existenti deja. Internetul est eun mediu complicat de cumparat si de vandut comparativ cu multe alte medii, dar poate ca aici este si frumusetea lui. Asa cum ne invata si ALex Visa la modulul de curs dedicat Google Ads, cu cat vei primi un CPC mai bun de la Google, cu atat vei cheltui mai mult.

Practic, primele cursuri deschise de pana acum au fost o etapa experimentala oarecum, car emi-a permis sa vad cateva diferente fundamentale comparativ cu sesiunile de cursuri dedicate. In baza acestor experiente, traiesc cu convingerea ca ultimele modificari strategice ale modulelor de curs vor creste nivelul de entuziasm cu care informatiile, exemplele, studiile de caz vor fi primite de catre cursantii viitoarelor sesiuni de curs.

Ce asteptari am asadar de la al doilea trimestru de traininguri?

1. Ma astept sa vad mai multi clienti directi la curs. In mod paradoxal, da, trebuie sa dai bani sa inveti sa ii cheltuiesti corect. Nu astepta agentia ta de publicitate sau vanzatorul sa te invete. Exista un natural conflict de interese intre ce vrei tu si ce vor ei. De aceea e bine sa vezi versiunea de pe partea cealalta a baricadei, o vedere care te va ajuta sa intelegi structura transeei adverse.

2. Ma astept ca agentiile si vanzatorii sa solicite si cursul pentru avansati. Da, este in lucru si probabil in iunie vor reveni cu noutati. Acest curs va avea doar 6 module si va fi un curs de o zi, disponibil doar pentru cei care au facut deja primul modul (de 10 cursuri).

3. Ma astept la o fragmentare mai mare a bugetelor.  Inca mai sunt companii care investesc toti banutii intr-un singur site sau intr-o singura retea. Cu toate avantajele controlului unui singur vanzator, trebuie sa profitati de oportunitatile ce apar in intreaga piata. Cursul intensiv este un compendiu destul de bun pentru a va arata ce mai puteti face cu banii de publicitate in afara de clasicele bannere la CPM, brandinguri de site sau Google Ads. 

4. Ma astept la cereri de crestere in complexitate a cursului. Desi aceste module se actualizeaza mai des decat Hotnews (cum imi place mie sa glumesc), fac retrospectia si imi dau seama ca aceste cursuri, desi sunt pe scheletul prezentarilor de la Initiative – nu mai au nici o legatura cu ele. La inceputul anului am apelat la un (pot sa ii zic asa) “specialist powerpoint” care mi-a restructurat informatiile si a realizat o forma grafica de prezentar emutl imbunatatita fata de versiunea veche. SI credeti-ma ca am simtit in reactia salilor pline diferenta. Acest curs este o provocare permanenta pentru mine: de la exemple, lucruri noi care apar si statistici, totul trebuie reverificat la sange si actualizat la zi pentru a evita momentele jenante in care povestesti despre un site cu x milioane utilizatori si de fapt constati ca a mai aparut un zero pe drum de la ultima actualizare.

In fine, inca o veste buna: am stabilizat locul desfasurarii cursurilor de publicitate online la Casa IAA (International Advertising Agencies Association). In afara de avantajul intrinsec dat de sala ce imi ofera conditii excelente de desfasurare din toate punctele de vedere, beneficiez si de aura importanta a unei asociatii cu greutate din industria de publicitate.

Detalii despre urmatorul curs care va avea loc in 2-3 iunie pe site-ul dedicat.

facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Pe aceeaşi temă

4 Comments »

  1. Mădălin Durcă » Arhive » Curs de publicitate online - partea a doua said,

    18 Mai 2009 @ 7:29 pm

    […] incepe o a doua sesiune a cursurilor de publicitate online asa cum aflu de la el de pe blog dar vine si cu un set de concluzii interesante, semn ca editia precedenta nu a ramas fara ecou. […]

  2. Din nou la scoala, cu Doru Panaitescu « Blegoo PR said,

    19 Mai 2009 @ 9:37 am

    […] … continuarea … aici … […]

  3. Mediaplanner » Publicitate online - trimestrul al doilea said,

    27 Mai 2009 @ 10:10 pm

    […] pot sa ma plang intrucat am facut si chestii foarte misto… Am trecut in graba peste stirea prin care se anunta al doilea trimestru de studiu al publicitatii […]

  4. Curs de publicitate online – editia a treia | Informatorul va informeaza said,

    6 Mai 2010 @ 11:22 am

    […] experienta primelor cursuri, Doru Panaitescu scrie, intre altele, pe blogul lui: “Ce ecouri a avut in piata initiativa mea? Am auzit tot felul de remarce si pareri, si […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Leave a Comment