Inapoi din weekend: Noul Ford Kuga, pretext pentru alte pasiuni

Cand vine vorba de mers pe coclauri, o masina 4×4 devine brusc un prieten de nadejde. Dupa niste sute de mii de kilometri strabaturi pe drumuri fara asfalt, devine superflua precizarea ca pleci in weekend la offroad. El vine la pachet cu drumul si cu celelalte activitati in aer liber pe care le poti face. Acelasi lucru l-am simtit si mai deunazi, cand am fost invitat de Ford Romania sa testez noua versiune a modelului Kuga, reprezentantul marcii pe segmentul SUV, pe care Ford l-a pozitionat nu ca Sports Utility Vehicle, ci Smart Utility Vehicle. Nu e chiar offroaderul veritabil, dar e un verisor mai mic, mai sprinten si mai dichisit al Rangerului:

resizeDSC09648_1600x1067

Si au facut aceasta pozitionare pentru ca noul model vine nu numai cu motoare noi si performante sau cu dimensiuni mai generoase, generatoare de confort sporit. Kuga incanta soferul si pasagerii cu dotari (standard sau optionale) care fac din aceasta masina ceva de care te poti indragosti foarte repede. Elementele de siguranta activa sau pasiva, impreuna cu cele de confort si ergonomie in utilizare pozitioneaza aceasta masina in topul celor mai sofisticate masini pe care le-am testat din acest segment. Kuga nu este o masina corecta, pe principiul „value for money”, ci ceva mai mult de atat: suite de dotari si optionale o fac o masina de care sa te indragostesti sau, in cel mai rau caz, pentru cei mai sceptici si mai critici soferi, o masina care sa te incante si de care sa iti fie greu sa te desparti.

Eu nu sunt adeptul optionalelor si brizbrizurilor. Dar la Kuga acestea vin manusa si te trezesti ca butoanele sunt acolo unde te astepti sa fie, masina are lucruri care te fac sa o compari cu o masina obisnuita si sa exclami „bai, e tare dracia asta!” in vreme ce ea, masina, se incapataneaza sa iti prelungeasca mainile si picioarele pentru a se face una cu soferul:

– avertizarea la părăsirea benzii, extrem de utila pe autostrada
– detecție în unghi mort, gratie oglinzilor cu extremitate de tip „wide angle”
– senzori de parcare față și spate
– parcare automată, mașina detectează un loc liber și mișcă singură volanul pentru a parca lateral acolo, tu doar controlând viteza din pedale (optional)
– pilot automat cu adaptarea automată a vitezei (adică frânează ușor dacă mașina din fața ta face același lucru)
– închiderea automată a grilei de ventilație din fața radiatorului la viteze mari, ceea ce mai scade consumul cu vreo 0,5 litri/100 km (nu degeaba scrie pe ea ECO-boost)
– asistența la pornirea din rampă
– multe airbaguri (6), inclusiv pentru zona genunchilor
– ABS, EBD, ESP, sistem de redresare a remorcii etc
– Torque Vectoring Control, adică un control al cuplului pe fiecare roată care în curbe reduce subvirarea, menține stabilitatea și traiectoria (atat la versiunea 4×4, dotata cu un Haldex de generatia a patra, cat si la versiunea cu tractiune fata)
– Active City Stop, o inventie extrem de utila in oras pentru soferii incepatori sau neatenti (ca mine, uneori :))
– scaun ajustabil pe 6 direcții (la sofer), volan ajustabil pe 4 direcții si tot asa.

La drum, Fordul se aseaza frumos pe sosea, el fiind gandit ca masina preponderent de asfalt. Totusi, dupa Comarnic l-am scos putin la joaca si am urcat cu el pe un noroi destul de gros pana in Creasta Baiului. Ne-a oprit doar zapada prea mare si trasul de maneca al colegilor de drum care ma impungeau sa ne intoarcem in traseul prestabilit, dar asa aveam o pofta sa ajung din nou la stana de dincolo de Secaria, mama mama!

resizeDSC09623_1600x1067

Ne-am intors insa cuminti in DN1 pentru ca stiam ca o sa mai avem ocazia sa il vedem pe macadam. Asa ca dupa ce ne-am cazat, am plecat putin spre Zarnesti sa le aratam masinilor judetul.

resizeDSC09628_1600x1067

Si ruga mea de a putea scrie despre aceasta masina patru ori patru dar si de patru sezoane mi-a fost ascultata: a doua zi de dimineata o zapada mare si frumoasa se asternuse in Poiana Brasov, astfel ca l-am testat si pe zapada. Si, desi am plecat spre Madaras cu o versiune 2×4, s-a descurcat bine de tot, mergand pe zapada pana aproape de varf:

resizeDSC09693_1600x1067

Dar nu mi-a fost de ajuns: impreuna cu colegul Cosmin Tudoran, am parasit formatia si ne-am indreptat spre Madaras, unde ne astepta o binemeritate sesiune de snowboard si alte bune maniere.

Evident ca Tudoran a tinut mortis sa se ia dupa un GPs cu personalitate. Lasandu-l pe el la volan, ascutitele mele simturi de orientare si copilotaj s-au anastomozat lent, intr-un dolce far niente soldat cu cel putin doua ore intarziere la partie (30 de minute in varianta lui Cosmin).

resizeDSC09678_1600x1067

Dar sa ma intorc la masina. Cu siguranta nu este masina potrivita pentru stilul meu smucit de a cauta cotloane greu accesibile pentru o masina obisnuita. Dar pot sa afirm cu tarie ca ar ajunge in 90% din locurile unde ajung de obicei cu o masina, ceea ce il face un excelent companion pentru o excursie de weekend prelungit prin cel putin trei tari (cum imi place mie sa fac de la o vreme :)). Desigur, nu o pot compara cu o masina preparata de teren. Dar pentru ca putini fac ce fac eu, afirm ca noul KJuga se potriveste multora care vor o masina de vacanta, chiar si mai zbuciumata decat media.

Cateva lucruri care mi-au placut in mod deosebit la masina:

– extrem de confortabila pe scaunele din fata si idem pentru locurile din spate. Cresterea lungimii masinii si regandirea plansei de bord, in conditiile unui ampatament identic cu cel din versiunea veche au dus la cresterea spatiului interior mai ales pentru ocupantii locurilor din spate.

– plansa de bord ergonomica si intuitiva, foarte asemanatoare cu cele de pe Ford Focus Ecoboost sau Ford Ranger, masini cu care m-am delectat anul trecut in Balcaniada. Cel putin pe echiparea Trend, care mi s-a parut mai potrivita pentru nevoile mele

resizeDSC09636_1600x1067

– Torque Vectoring Control, un sistem util care s-a simtit in zonele cu noroi sau zapada multa pe suprafata de rulare – e un Haldex care transfera activ cuplu mai mare rotii de pe exteriorul virajului (cum de nu s-a gandit nimeni la asta pana acum?)

– optiunea de a deschide portbagajul cu o simpla trecere a piciorului pe sub masina (mai ales daca masina e murdara sau daca vii cu doua sacose de cumparaturi) – vad optiunea asta ca standard pe orice masina in doi-trei ani, o inventie poate la fel de utila ca oglinzile retrovizoare, semnalizarea sau tetierele

– motorizari pe gustul tuturor. alegerea mea este evident dieselul de 163 de cai, scosi dintr-o cilindree de buget daca ne gandim la impozit.

– pregatirea multimedia. Poti folosi jack de 3,5 mm sau mufa USB, la alegere. Un test pe care il pica multe masini cu pretentii si care inca ofera in standard CD/DVD, care este o tehnologie mamut. Adica de ingrobat in taiga, cel mult

– senzori peste senzori, atentionari in bord de tot felul, butoane peste butoane care fac noul Kuga o alegere extrem de accesorizata si de utila pentru parcari, asigurare facila, confort la volan si alte cele

– consumul acceptabil, atat pentru versiunea diesel cat si pentru benzina. Sub 8 la diesel, aproape 9 la benzina, in conditii de drum mixt, mers si in teren, cu mai multi soferi etc. Iar Ecoboost-ul se infige serios cand ii arati talpa, motiv pebtru care Ford si-a adjudecat niste premii cu acest propulsor. Evident, versiunea diesel este mai economica, dar si mai scumpa, amortizarea diferentei de carburant facandu-se dupa destul de multi kilometri. Cu alte cuvinte ramane valabila regula motorizarii pe benzina pentru rulaje medii, respectiv optiunea diesel pentru multi kilometri.

Este asadar o masina corecta, bine accesorizata potrivita pentru familii cu un membru, dar si pentru concedii on si offroad moderat, cu un aspect exterior fluid, placut si care inspira forta printr-un desen frontal usor agresiv, dar in linia de desing a marcii:

resizeresizeDSC09631_1600x1067_1600x1067

Sunt insa si lucruri care nu-mi plac la ea, putine si relativ neinsemnate, dar pe care se cuvine sa le amintesc:

– portbagaj mic – pentru nevoile mele. Chiar si pentru o plecare in doi, mie cel putin nu mi-ar ajunge. Poate sunt eu mai haplea sau ma mut cu totul in weekend, dar cu trusa foto, bagaj plus echipament cam ocup tot portbagajul.

– tangajul putin cam mare pentru gustul meu, consecinta fireasca a cresterii lungimii masinii in conditiile pastrarii ampatamentului de la versiunea veche. Confortul interior este sporit, dar in teren accidentat tangajul este vizibil si poate deranja sau chiar ameninta integritatea masinii in cazul rularii cu viteza pe macadam.

– butoanele de pe consola arata mai bine pe echiparea Trend decat pe cea Titanium. Sau poate sunt eu obisnuit cu consola de pe Ranger.

– montantii laterali si unghiul parbrizului asigura un camp vizual destul de mic. Eram mereu tentat sa schimb pozitia la volan pentru a vedea mai bine, in special in viraje

– butonul de avarie mic si greu de apasat. Stiu ca vi se pare un moft, dar e chetie de obisnuinta si de ergonomie.

– nu in ultimul rand, o chestiune absolut personala si subiectiva: Ford se duce in linia europeana cu accent pe confort si accesorizare, in detrimentul sportivitatii in sens rugged. Visul meu de a mai vedea masini mai versatile in teren, cu unghiuri bune, reductor si punte rigida macar pe spate se loveste de cererea din ce in ce mai crescuta a consumatorului mediu pentru confort rutier sporit. Asta e, sa ma invat minte sa vreau aventura pe praful asta 🙂

Concluzii si o provocare:

Noul Ford Kuga este o masina versatila, care pe noi ne-a dus cu succes si la partie, si prin oras. Nu vei trece muntii cu ea, dar e pretabila de escapade pe macadam moderat, unde confortul troneaza. Cu o dumedenie de optiuni de confort si cu motorizari mestere, Kuga este „smart” si pe asfalt, si pe langa el.

O masina potrivita si pentru activitati in aer liber (mi se pare genial ca s-au gandit la un sistem de redresare a remorcii – cu alte cuvinte siguranta in tractarea unui peridoc cu biciclete, barca, ATV sau motociclete de enduro)

Mi-a placut sa ma ascund cu el de asfalt (si de ceilalti bloggeri care au testat si au scris la randul lor despre noul model: Radu Dumitru, Marian Ionescu, Alin Pandaru, Raluca Popa, Daniel Papa, Andreea Stan, Răzvan Baciu), spre exemplificare rugandu-va sa descoperiti in poza de mai jos ce masina noua a survolat judetul Harghita si ce blogger pasionat de wildlife s-a facut una cu terenul (ca si masina dealtfel):

resizeDSC09685_1600x1067

Daca m-ati descoperit acolo, inseamna ca sunteti numai buni de concurs, putand merge pe Wembley pe 25 mai. Detalii aici.

[recitind articolul am realizat ca niciuna din fotografiile ilustrative nu e facuta pe asfalt. Deh, defect profesional, sau mai degraba pofta de a vedea limitele masinii. Daca e 4×4, bucurati-va de ea si cand se termina asfaltul, ca de-aia e facuta. Din motive meteorologice, iesirile din asfalt au fost limitate. Sper insa la vara sa am ocazia sa ii arat Fordului si niste coclauri mai dichisiti, si, asa cum precizam si in titlul articolului, o sa il imprietenesc cu ornitologia, entomologia, speologia, canioanele, escalada sau pur si simplu trekkingul prin Balcani sau pe aiurea. Sau toate la un loc].

In acest moment FORD are in derulare o promoție demna de studiat: Ford Kuga Trend, echipat cu motorul EcoBoost 1,6L şi 150 CP, la 21.950 Euro cu pachetul Edition inclus

Va urma

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Pe aceeaşi temă

2 Comments »

  1. Andrei Ghica said,

    5 aprilie 2013 @ 12:17 pm

    Am kuga de vreo juma de an. in general as fi multumit de ea.
    dar:
    – functia de dezaburire (sau cum ii zice): iarna funtioneaza doar pe partea dreapta, gheata ramanand mult timp pe parbriz in dreptul soferului daca nu o iei cu racleta.
    – e in garantia extinsa, iar senzorul de filtru de particule aprinde un beculet la bord. La service Ford Pitesti mi-au zis ca filtrul si senzorul nu intra in garantia extinsa. mi-au recomandat sa merg mai turat. cool 🙂

    in rest (si o spun la modul sincer) sunt multumit de masina

  2. Noul Kuga. Ford Kuga | Cosmin Tudoran - 1/3 Ca$$a Loco said,

    8 aprilie 2013 @ 8:16 am

    […] să precizez de la început că din cauza Kugăi m-am certat pe volan cu Ciubotaru iar cu Panaitescu pe […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Lasă un comentariu