Media Fact Book by Initiative – un subiect cald

Iata ca piata de publicitate din Romania se insufleteste pe bloguri o data cu lansarea celei de-a zecea editii a … as putea sa ii spun indrumarului de media numit Media Fact Book, o lucrare serioasa editata de colectivul Initiative Romania.

Ma bucur ca in acest an am facut parte din colctivul editorial al mefebeului, cum il alinta (sau nu) Anca Fieraru, si am fost placut surprins sa ma vad pe coperta la echipa ce a contribuit la realizarea materialului.

Preluat de presa (un exemplu aici), dar mai ales preluat si comentat pe bloguri (Tolo, Orlando, Bogdan Gavrila etc), noul MFB este un subiect cald, generator discutii chiar aprinse (vezi blogul lui Tolo).

Intrebarile ce mi-au fost adresate azi legate de subiect sunt:

1. Unde e versiunea digitala sa o vedem si noi?

2. De ce sunt estimate doar 8,5 milioane Euro pentru 2007, cand toti vendorii de spatiu apreciaza undeva spre 9-10-11 milioane chiar?

Raspunsurile pe rand:

1. Versiunea digitala exista, exista un pdf, o sa discut cu Initiative saptamana viitoare sa vedem daca putem sa o plasam pe site-ul Initiative sau chiar aici pe blogul meu, cu acordul lor.
2. De ce doar 8,5? Pentru ca, asa cum se evidentiaza si in dezbaterea de pe blogul lui Tolo citat mai sus, piata de TV are niste “turbulente” care afecteaza si celelalte medii. Pe fondul scaderii audientelor, cresterea preturilor nete la statiile mari uneori spectaculoase (oricum peste cresterile normale de bugete de la an la an), inchiderea dealurilor cu intarziere (martie) a facut ca presa, outdoorul si Internetul sa fie “prejudiciate” cand a fost vorba de spliturile de bugete.

De aici o estompare a cresterii 2007 vs 2006. Oricum, Internetul este in curs de a deveni mainstream (dupa mine chiar a inceput sa cam fie pe industriile cu afinitate), iar faptul ca sefii de trib de pe la TV, print si alte medii care incep sa piarda incet din placinta sunt interesati de ce se intampla pe piata online ma bucura.

Si mai mult trebuie sa ne bucure apetitul agentiilor pentru oameni de online (e chiar o mare foame, trebuie sa ne asteptam in a doua jumatate a lui 2007 si 2008 la o migratie a oamenilor de online de la furnizori la agentie), in paralel cu preocuparea acestora pentru instruirea celor existenti in acest domeniu.

Ce nu ma bucura: fragmentarea ce se manifesta in continuare a ofertei de media online. Privit ca un lucru bun de agentii pentru ca in aparenta ea creste puterea de negociere a agentiei/advertiserului in vata vendorilor, de fapt aceasta fragmentare are si cateva taisuri destul de “japoneze”:

– overlappingul intre retele – duplicarea targetului si fragmentarea sa pe multi furnizori (putine agentii si clienti il constientizeaza, dar si mai putine vor sti sa lupte cu el)

– presiunea directa a vendorilor la clientii directi (care sunt chiar cu inca un pas inapoia agentiilor si vor risca sa ia decizii gresite, sau cel putin ineficiente)

– “fofilarea” unor mini-retele sau a unor site-uri din zona indoielnica ce vor profita de aceasta conjunctura pentru a rupe feliute nemeritate din subreda placintuta ravnita de publisherii online. Acest fenomen care deja e pe rol va mari si mai tare haosul din capul agentiilor/advertiserilor mai putin instruiti in domeniu.

Pe deasupre vine revolutia Web 2.0 cu social media si alte chestiuni care sparg sabloanele publicitatii “traditionale”, iar Google cu al sau model CPC pune un capac glorios peste acest ghiveci de “new media” cu care ne batem in prezent capul.

Dar sa nu uitam de partea frumoasa (si inchei aici ca e weekend): Media Fact Book este o lucrare inradacinata in realitatile mediei romanesti de zece ani, iar ce speram cu totii este ca in 2008 capitolelor Internet si Digital sa li se aloce (din considerente obiective) cel putin inca pe atatea pagini, ca de scris o sa avem ce scrie, slava Cerului.

facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Pe aceeaşi temă

10 Comments »

  1. Bogdan Gavrila said,

    13 Iulie 2007 @ 8:52 pm

    Apreciez gandul tau cum ca Internetul va deveni mainstream in Romania insa sper sa se intample acest lucru pana ajungem noi la batranete :)

    Felicitari pentru raport!

  2. nelu said,

    13 Iulie 2007 @ 10:58 pm

    Se pare ca nu iti prea plac site-urile ceva mai mici. Pe de o parte le acuzi ca sunt vinovati de duplicare pentru acelasi target, si pe de alta ca incearca sa fure o felie fara sa apeleze la agentiile de publicitate.

  3. doru said,

    15 Iulie 2007 @ 10:02 pm

    Bogdan:
    Nu e gandul meu, este estimarea tuturor specilistilor din media europeana. Daca vrei detalii le dscutam.
    Nelu:
    Se pare ca nu prea stim cu cine si de spre ce stam la povesti. Si eu am un site mic :)http://www.speologie.ro, dar nu ma duc cu el la un advertiser (de exemplu Michelin) sa le cer 750 de euro pe un proiect special de vizibilitate, indiferent cat de vizibil ar fi acesta la mine pe site.
    Referirea de mai sus este facuta la adresa site-urilor specializate care nu sar de 25.000 – 30.000 unici pe luna conform trafic.ro, dar care se duc cu “tupeu” la diversi advertiseri si ii conving ca site-ul lor merita 500-1000 euro pe luna pentru diverse proiecte. Si crede-ma ca nu merita. La o adica, pentru un proiect special pe sase luni un advertiser ar trebui sa scoata din buzunar 3000-6000 de euro. Pentru ce? Hai sa vedem un site din trafic.ro care are 25.000 unici are de fapt pana in 6000 unici abosulti din Romania. Cu variatii de plus minus 5%. Si ce e cel mai tragic pentru advertiser este ca acesti unici sunt cam aceiasi, rare sunt siteurile in care primenirea de audienta este semnificativa. SI atunci hai sa calculam: 6000 euro pentru 6000 unici. Adica un euro pe om atins. Daca ne vad televiziunile rad de noi pe fata, este un cost mare, iar argumentul frecventei nu tine. Cel putin nu la un planner care stie TV si face de ceva ani TV.
    Zi-mi acum draga Nelu, cum ti se pare site-ul tau in aceasta lumina?

  4. parvan said,

    16 Iulie 2007 @ 11:51 am

    Nu’nteleg cum vine asta: “Daca ne vad televiziunile rad de noi pe fata” ?

  5. doru said,

    16 Iulie 2007 @ 1:57 pm

    Adica o mie de euro pe mia de oameni atinsi de reclama. Nu suna prea bine in termeni de eficienta media, indiferent cat de ingusta e nisa respectiva.

  6. monia said,

    17 Iulie 2007 @ 3:35 pm

    Am ajuns aici din intamplare. Nice! Ce bine era daca cei de la Initiative Media iti dadeau voie sa postezi Media Fact Book pe 2006. Pe site-ul lor e cel de anul trecut.

    Mai vin pe aici.

  7. Iulia said,

    25 Iulie 2007 @ 6:37 pm

    Ar fi foarte dragut daca s-ar posta ultimul MFB undeva. Am incercat sa iau legatura cu ei pt a intra in posesia lui si nu mi s-a oferit nici o solutie ca si cand ar fi o mare enigma. Nu stiu cu cine am vorbit, dar sincer sper sa nu fi fost PRul lor. Adica expresia ‘Nu pot sa va ofer nici o metoda de a intra in posesia lui, nici contra cost, nici gratuit. Mai sunati-ma peste 2 saptamani…’, mi se pare ok la Posta Romana for ex, nu la Initiative Media. Voi suna insa peste cele 2 saptamani, iar daca nu voi gasi nici o solutie, sper ca macar aici sa il pot accesa. O zi excelenta!

  8. doru said,

    25 Iulie 2007 @ 7:30 pm

    Vezi te rog update-ul, am pus un link la pagina cu noul MFB.

  9. Iulia said,

    26 Iulie 2007 @ 4:25 pm

    Da, intradevar, am gasit. Nu vazusem update-ul. Multumesc frumos! O zi excelenta!

  10. Amptuotx said,

    13 Decembrie 2008 @ 9:32 pm

    Thanks!,

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Leave a Comment