O cumetrie cu bataie pe termen lung: Mediafax intra in actionariatul 2Parale

Stirea este deja veche, dar as vrea sa pun cateva comentarii personale pe marginea acesteia pentru ca mi se pare un subiect demn de dezbatut. Unul din cele mai mari trusturi media, cu o prezenta semnificativa pe Internetul romanesc, se implica in marketingul afiliat. Pe de alta parte, 2Parale este cam cea mai mare platforma romaneasca de marketing afiliat. Desi cel mai mare jucator din e-commerce (Emag) foloseste o platforma proprie si discutiile intre Apostolescu si Boerescu sunt (sau erau cel putin) aprige, e clar ca marketingul afiliat incepe sa devina interesant ca afacere, daca Mediafax investeste in aceasta zona.

Din punctul meu de vedere, aceasta tranzactie ascunde in spate si putin talc. Este, daca vreti, aidoma tranzactiilor Google, care achizitioneaza strategic servicii pe care le imbunatateste si le monetizeaza ulterior: pe Urchin i-au cumparat ca sa aiba un imens instrument de analiza a pietelor de publishing si e-commerce, pe Doubleclick i-au cumparat pentru informatia de marketing referitoare la campaniile online de pretutindeni (Google statea destul de prost pe partea de display advertising pana sa aiba Doubleclick in ograda) si exemplele pot continua, dar nu despre Google este discutia aici.

Si cum pe Orlando si pe Dorin ii stiu de multa vreme (Pe Orlando din 2002 cred – cand eu eram la Astral Telecom/Kappa, pe Dorin din 2003 cred cand el se ocupa cu Gedone si alte asemenea), stiu ca amandoi au destula glagorie incat sa scoata mai mult decat o simpla capitalizare din aceasta miscare strategica. Anii au trecut cu folos: atat Orlando cat si Dorin au demonstrat ca sunt unde trebuie in Internetul autohton. Totusi, pentru oricine m-ar fi intrebat acum un an-doi ce se va intampla cu 2Parale, raspunsul meu era invariabil: vine o platforma de afiliere mare de afara si ii cumpara. Asa s-a intamplat in multe alte industrii: in auto (Ford, Renault) bere (SAB, Heineken), presa (Ringier, Sanoma), sau industria online (Mercador, Autovit). Numai ca… primul investitor serios in 2Parale a fost un investitor semi-autohton: Stefan Iordache (serif la Starcom/Leo Burnett). Iar acum vad ca Orlando prinde un nou tren, tot semi-autohton si investeste banii Mediafaxului in platforma de marketing afiliat care s-a miscat nesperat de frumos in ultimii doi ani, rascumparand partial participarea lui Stefan.

Mai cu seama ca vad la Orlando o schimbare de tactica: daca in 2008 anunta ca se bate cu Google prin motorul de cautare romanesc Okidoki (despre care nu s-a mai auzit mai nimic recent, dar poate ma corecteaza Orlando), acum se pare ca a preferat sa incalece pe spinarea porcului, probabil si pentru ca unul din beneficiile imediate ale tranzactiei este ca site-urile din grupul Mediafax vor beneficia de platforma si vor face banuti frumosi de la suita deja stransa de advertiseri care pompeaza bani in platforma (pentru ca merge si converteste).

Totusi, pariul meu ramane: cred ca aceasta investitie are si un exit previzibil in urmatorii 1-2 ani, cand un mare jucator european sau mai mare va considera ca piata romaneasca de afiliere este destul de mare pentru a deveni atractiva si va cumpara pravalia 2Parale pentru un loc confortabil de lider pe o piata fara prea mare concurenta.

In alte tari platformele de afiliere o duc bine pe langa taica Google, traind bine din betting/sport, continut pentru adulti si e-commerce. Sa vedem cand va bubui si piata autohtona in zona marketingului afiliat, deocamdata aceasta tranzactie parand a fi un semn ca ea (rectae piata de profil) abia incepe sa se aseze. Inca ceva: cred ca Stefan s-a grabit putin maritand aceasta participare in 2Parale, grosul castigului revenind abia la exitul probabil de peste cativa ani.

Dar repet, tot ce scriu aici sunt supozitiile mele, neverificate nici cu Dorin nici cu Orlando, nici cu Stefan. Talcul tranzactiei astfel este dublu: pe de-o parte Mediafax spera sa obtina un profit frumos in cativa ani prin exit, pe de alta parte beneficiaza de o injectie de venituri imediata prin folosirea judicioasa a platformei si monetizarea unui trafic pe care l-a obtinut prin efort considerabil in ultimii ani. Era scump pentru Orlando sa investeasca intr-o astfel de platforma, in opinia mea alegand varianta corecta si salvand niste resurse pentru alte proiecte, nu ca Radu Apostolescu, un concurent actual care probabil va accepta tarziu ca a facut pravalie separata ori din orgoliu sau cost saving mai mult decat din ratiuni pur practice (pentru ca e clar ca internalizarea sistemului de afiliere pe termen lung este destul de paguboasa si limitativa, chiar daca pe termen scurt se elimina un intermediar; multe piete nu pot functiona fara intermediari – vezi piata imobiliara, piata de media sau chiar piata de vanzari auto). Probabil o fi existat vreo raca mai veche sau o neintelegere la negociere, altfel nu-mi explic de ce Radu a ales varianta razboinica. Uite ca Orlando vede dincolo de persoane si probabil simte mirosul banilor de afara ce vor veni in curand in piata de marketing afiliat.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Pe aceeaşi temă

Lasă un comentariu