Piata de online advertising are in sfarsit o valoare oficiala

Conform IAB Romania, in urma unui audit PWC, deci l-am pipait si putem sa urlam: Este! (cine nu stie citatul, cautati pa Google psalmul lui Arghezi).Cei 11 furnizori participanti la studiu insumeaza peste 700 de site-uri care isi disputa probabil grosul bugetelor de publicitate. Si totusi…

Avem aproape 11,51 milioane euro incasati in 2007, cu o sezonalitate de 37.8% pe primul semestru. Si daca in primul semestru din 2008 s-au facut 9.15 milioane, dupa o regula de trei simpla ar reiesi ca anul acesta ne-am putea inchide la peste 24 milioane euro.

Ceea ce ar fi foarte frumos, doar ca e posibil ca recesiunea sa fi afectat negativ incasarile din ultimele luni ale anului. Oricum ar fi, cred ca putem vorbi de 20 de milioane de euro.

Nota: Calculele au fost facute la un curs de 3,7 ron / 1 Euro. O sa revin cu calcule mai exacte dupa ce incep sa cotrobai prin arhiva www.convertor.ro.

Asadar, avem 11,5 milioane in 2007 si 20 milioane in 2008. Asta nepunand la socoteala banii incasati de alti publisheri in mod direct si nedeclarati in aceste cifre.

Sa ne gandim la banii incasati direct de Softpedia, Autovit, Neogen, Ejobs si alti playeri despre care putem spune ba ca nu-s pe piata de aici, ba ca-s classifieds sau servicii online. Eu tot la publicitate online ii trec pentru ca sunt bani cheltuiti de firme sau persoane fizice pentru promovare/publicitate/etc.

Daca adaugam si Google, Yahoo! si alti jucatori straini cu audiente romanesti care nu au cifrele declarate, ajungem la vorba lui Alain Heureux, care mi-a spus acum cateva saptamani (la o conferinta la Portoroz) ca in toate tarileeuropene in care IAB fiinteaza, cifra reala a pietei este aproximativ dubla fata de cea oficiala, exact din motovele enumerate mai sus (jucatori straini cu audiente locale, respectiv playeri locali neprinsi in audit).

Pe scurt:

– avem 11,5 milioane in 2007

– avem peste 20 milioane in 2008 (estimare ce tine cont de recesiunea din finalul lui 2008 care a lovit implicit si Romania)

– avem mai mult din acest iceberg pentru ca sunt sume neluate in calcul

– avem ritm sustinut de crestere a pietei (aproape 100% de la 2007 la 2008)

Deci e de bine.

Au mai scris Clickio (evident) si Piticu.

facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Pe aceeaşi temă

6 Comments »

  1. IAB & PWC Announce Romanian Online Advertising Market Size for 2007 & Estimate 2008 | Daniel Secareanu said,

    18 Decembrie 2008 @ 12:14 am

    […] Doru is more optimistic than I am and takes into account the unseen side of the iceberg as well. If his […]

  2. Stiri despre publicitate online in Romania » Blog Archive » Valoarea auditată a pieței de publicitate online said,

    18 Decembrie 2008 @ 4:39 am

    […] mai scris despre asta Doru (care face extrapolări), […]

  3. Ionut Oprea said,

    18 Decembrie 2008 @ 8:53 am

    Salut,

    Studiul ROADS pe care il vom realiza de acum periodic impreuna cu PwC cuprinde ca si categorie speciala si classifieds, ba chiar cu mai multe sub-categorii si totul depinde de participarea companiilor cu venituri de pe acest segment la acest studiu.

    Oricum, cu fiecare editie, vom incerca sa crestem numarul participantilor, insa e decizia lor daca participa sau nu. Avem in plan si alternative pentru a cuprinde cat putem din piata de search. Chiar si pentru editia de acum, am invitat orice companie cu venituri semnificative din vanzari directe de publicitate online sa participe la studiu, si ne-a raspuns un singur publisher, pe care l-am si inclus.

    Acum, ca si concluzie la date oficiale, calculate, versus estimari personale despre piata: Tot timpul datele oficiale nu vor putea cuprinde intreaga piata, din diverse motive, asta nu inseamna ca sunt gresite sau irelevante, ci sunt maximul care s-a putut calcula, dupa metodologia folosita. Dincolo de acest maxim calculabil, fiecare e liber sa isi faca propriile estimari, insa e foarte importanta diferenta dintre cele doua.

  4. dt said,

    18 Decembrie 2008 @ 9:15 am

    Cum e cu regula de trei simpla?
    Semestru – 6 luni – 9 mil
    An – 12 luni .. 18 mil, nu 24.

    Ce bine ca piata a depasit in sfarsit valoarea unei vile din Pipera :)

  5. Doru Panaitescu said,

    18 Decembrie 2008 @ 12:03 pm

    Daniel, daca citeai cu atentie vedeai ca exista o sezonalitate pe 2007 pe care am luat-o in calcul pentru 2008 – semestrul 2:

    [quote]
    Avem aproape 11,51 milioane euro incasati in 2007, cu o sezonalitate de 37.8% pe primul semestru.
    [/quote]

  6. Doru Panaitescu said,

    18 Decembrie 2008 @ 12:10 pm

    Ionut: Nu contest – o data oficiala e o data oficiala. Si MCTI are date oficiale – ceea ce nu inseamna ca sunt aproape de realitate. Eu am punctat doar doua categorii de venituri car enu sunt prinse acolo. Asta nu stirbeste cu nimic valoarea cifrelor si credibilitatea studiului, a,m incercat doar sa evidentiez pentru clienti si agentii faptul ca cifra reala e mult mai mare (asta pentru ca in acest moment multora le est eusor sa zica: am 4 milioane din 12, deci am 33% din piata). Daca piata reala e de 24 milioane, el are doar 16.66% si nu mai da bine in board meeting 😉

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Leave a Comment