Piata de publicitate online pe final de 2012

Plecand de la un articol mai vechi de-al meu, am realizat acum, pe final de 2012, un mic si sper eu relevant esichier al publicitatii online din Romania. Am strans astfel din estimari si declaratii o cifra de peste 25 de milioane de euro, cifra ce arata incasarile REALE ale primilor 30 de jucatori din piata, in ordinea relevantei si marimii veniturilor. Atentie! Acest articol este redactat dupa discutii avute cu majoritatea jucatorilor din piata, dar fara sa aiba pretentia unei acurateti maxime (lucru imposibil de realizat intr-o piata dominata de orgolii atat de firesti).

[update] Aceasta lista de publisheri, regii si alte entitati generatoare de venituri din publicitatea online nu este un top, ci mai degraba o lista destul de cuprinzatoare care sa mai  aduca nitica transparenta pe piata.

Aflat pe un val crescator, piata de publicitate online autohtona se confrunta cu numeroase probleme post criza:

– fragmentarea continua a pietei de publishing

– cresterea rebate-ului la peste 40% pe alocuri

– „exportul” de bugete catre publisheri straini (GoogleAds, Facebook, Yahoo, Linkedin si multi altii), care afecteaza serios publsiherii autohtoni etc.

Totusi, in ciuda vicisitudinilor prezentate mai sus, publicitatea online a continuat sa creasca an de an, devansand alte medii si instalandu-se confortabil pe locul secund in atragerea dolarului de publicitate, dupa TV, care ramane si probabil va ramane lider, asa cum este si pe alte piete europene sau in Statele Unite.

Si pentru ca invariabil apar discutii de volumul total al pietei (va reamintesc ca studiul ROADS aduna incasarile a doar 22 jucatori din totalul celor peste 50 de publisheri si regii care fac bani in Romania in acest moment), asa ca mi-am suflecat mainile si am intocmit o lista „alba” a jucatorilor din piata care fac venituri senificative din publicitate online.

Evident, aici nu vor fi inclusi Google si Facebook, responsabili poate pentru mai mult decat aduna jucatorii locali la un loc. Optimistii spun ca Google face singur peste 15 milioane de euro pe an din GoogleAds in Romania,  realistii spun ca cifra poate sa fie si dubla. Pana una alta sunt doar supozitii. Facebook idem, doar ca volumele sunt semnificativ mai mici.

Lista publisherilor si regiilor care conteaza si fac bani pe piata de publicitate online este editabila, asa ca va rog veniti cu completari, observatii, critici sau injuraturi (estimarile de mai jos sunt estimari personale, dupa reducerea rabaturilor si a altor comisioane; acolo unde am avut informatii direct de la jucatori, ele sunt specificate in text – multumiri pentru informatii, lamuriri si estimari Daciana Paraschiv, Gusti Roman, Gabriel Boaca, Ioana Anescu, Dragos Novac, Dragos Stanca, Ionut Oprea, Adrian Tanasescu, Bogdan Gheorghe, Orlando Nicoara, Andrei Frunza, Serban Manea, Daniel Dragomir). Veniturile de mai jos sunt venituri estimate nete anuale din publicitate online, scazandu-se rabaturile acordate agentiilor de media si clientilor:

Beyond Media / Adevolution

Un grup de firme creat pe fostul portofoliu Adevolution, coordonat de Val Voicu, generand peste 1 milion de euro (incasari directe din publicitate online).

Blogal Initiative

Agentie de blogvertising coordonata de Cristian China Birta. Vanzari anuale de peste 100.000 euro (incasari directe din publicitate online).

Digital4

O regie relativ tanara, dar prezenta in mediaplanuri. Agentia condusa de fostii mei colegi, Magdalena Zander si Gabriel Boaca, genereaza venituri pentru cele peste 90 de site-uri din portofoliu de peste 175.000 euro pe an.

Digital Ads / TradeAds

Fostul Netbridge inca mai are ceva de spus pe piata, chiar daca principalii editori (ActiveSoft, Machteamsoft, Imedia si alti publisheri controlati de grup au destula libertate in privinta vanzarii de publicitate: fie singuri, fie prin regia din ograda, fie prin terti). Incaseaza peste 1.000.000 euro pe an.

Etarget

O companie specializata in performance marketing, Etarget realizeaza anul acesta peste 250.000 euro (incasari directe din publicitate online).

Goldbach Audience

Fostul grup Arbomedia are in continuare un portofoliu mare, generand peste 1,5 milioane euro din publicitatea pe site-urile pe care le reprezinta.

GSP / Convergent Media

Detinator al site-ului www.gsp.ro si separat oarecum de trustul Intact, Convergent incaseaza anual peste 1,5 milioane euro (incasari directe din publicitate online).

Ibu Pro TV

Probabil unul din jucatorii din top 3, apartinand celui mai mare trust media din Romania, PROTV, cu incasari anuale estimate pentru 2012 de peste 2 milioane euro (incasari directe din publicitate online).

Internetcorp

Un alt jucator care s-a dezvoltat impetuos in perioada 2005-2011. Desi au cedat ejobs.ro, principalul aducator de venituri al companiei, publicitatea online inca le mai genereaza peste 1.500.000 euro anual (incasari directe din publicitate online).

Hotnews

Un portal de stiri care nu mai are nevoie de nici o prezentare. Desi lucreaza cu Goldbach, Margarit si echipa sa genereaza si direct venituri de peste 600.000 euro anual (incasari directe din publicitate online).

Httpool/Splendid Media

O agentie cu model de business disruptiv intrata recent pe piata (dupa 2008) dar care prin fuziunea cu Splendid Media Group si-au consolidat un loc bun in top. Si ei incaseaza peste 1.000.000 euro pe an (cumuland bugetele vandute pentru portalul Vodafone – pe partea de online, excluzand mobile).

Inform Media

Unul din cele mai puternice trusturi media cu prezenta in special in teritoriu si cu echipa proprie de vanzari, Inform Media este in acest moment si ea in top, generand peste 2.000.000 euro anual (incasari directe din publicitate online).

Intact Publishing

Divizia specializata a trustului Intact, gestioneaza un volum anual de peste 200.000 euro (incasari directe din publicitate online).

Lagardere / EDI

Trust media clasic (cu mai multe radiouri in portofoliu), dar cu o prezenta buna si in online, generand peste 100.000 euro din publicitate pe site-urile proprii.

Media Point

O alta regie aparuta dupa criza, dar cu o echipa buna de vanzari si care gestioneaza un portofoliu de peste 50 de site-uri, facand nu mai putin de 2.250.000 euro din publicitate online in acest an.

Media Café

Vanzator oficial pentru Yahoo Advertising Network dar nu numai pentru ei, compania condusa de Mihai Fanache smulge de pe piata aproximativ 2.800.000 euro.

Mediafax

Tot un jucator controlat de trustul Mediapro, coordonat de Orlando Nicoara, cu peste 4.000.000 euro (incasari directe din publicitate online)

Medianet

Detinatorul site-ului www.clubafaceri.ro si a altor site-uri de continut, Adrian Tanasescu este responsabil pentru vanzari de peste 600.000 euro anual (incasari directe din publicitate online).

Medien Holding

Romania Libera este varful de  lance  al acestui grup, care genereaza anual direct (fara cele doua regii care ii reprezinta) peste 100.000 euro (incasari directe din publicitate online).

Metropotam Network

Companie controlata de Dragos Novac, avand in portofoliul sau Metropotam si alte site-uri de continut. Incasari anuale de peste 100.000 euro din publicitate online (direct, nu prin regii).

Neogen

Companie detinuta de Calin Fusu, avand in portofoliul sau Bestjobs si Zumzi. Incasari anuale de peste 200.000 euro din publicitate online.

Pagini Aurii

Un alt publisher ignorat de marii jucatori, dar care tace si face. Bugete totale stranse de la clienti directi: 500.000 euro (incasari directe din publicitate online). Desi au intrat recent in faliment (noiembrie), au reusit sa ia de pe piata anul acesta bugete de peste 1.000.000 euro

Q2M / Thinkdigital

Un consortiu puternic, care se lauda cu peste 280 de site-uri aflate in prezent in portofoliu, condus de Dragos Stanca. Genereaza peste 3 milioane euro anul acesta (incasari directe din publicitate online), fiind probabil primul in topul prezentat aici fiind devansat doar de Mediafax in acest top.

Ringier Romania

Un alt trust care a internalizat vanzarile, generand peste 2.250.000 euro din spatiile gestionate direct sau in regim de regie de publicitate (incasari directe din publicitate online).

Romania Online Network

Un jucator vechi, cu vanzari sustinute an de an, coordonat de Mihai Batraneanu si Daciana Paraschiv. Rol genereaza peste 1.000.000 euro din publicitate (incasari directe din publicitate online).

Sanoma Hearst Romania

Un trust de presa care si-a marit an de an portofoliul de site-uri. Adina Vasilescu se afla la carma diviziei digitale a grupului, generand peste 500.000 euro (incasari directe din publicitate online).

Softpedia

Detinuta de doi romani, aceasta companie administreaza cel mai mare site (sa-i zicem romanesc) din SATI, desi audienta sa este preponderent din alte tari. Totusi, acest jucator reuseste incasari de peste 50.000 euro pentru partea romaneasca de audienta, separat de vanzatorul sau Goldbach.

Spada

Agentie de Social Media coordonata de Andrei Rosca, care reprezinta interesele a peste 100 de bloggeri care nu se vand direct. Incasari anuale numai din blogvertising de peste 80.000 euro (incasari directe din publicitate online).

Standout

agentie de marketing si comunicare online orientata pe maximizarea avantajelor blogurilor si retelelor sociale, coordonata de Ionut Oprea – reprezinta interesele a peste 300 de bloguri romanesti. Incasari anuale de peste 250.000 euro (incasari directe din publicitate online).

Trilulilu

Un alt site mare care se reprezinta singur pe piata de publicitate. Sergiu Biris, fondator al acestui site de divertisment video si nu numai strange de pe piata de profil peste 1.000.000 euro anual.

Alte site-uri

Dupa citirea acestui articol, am fost contactat de alte site-uri, publisheri si alte retele mai mici care depasesc suma de 50.000 euro incasari nete din publicitate, dar nu au vrut sa fie listate. Desi demersul meu vizeaza o transparenta cat mai mare, ii voi trece aici in rubrica alti publisheri. Acestia vor fi listati cu nume de cod:
– MTS – 50.000 euro
– MDF – 100.000 euro

[cifrele de mai sus sunt confirmate in proportie de peste 50%]

Dupa cum puteti vedea, este vorba de cel putin 25,1 milioane de euro aproximativ 30,57 milioane euro incasati de primii 30 de jucatori care „conteaza”. Este o piata puternic concurentiala si relativ atomica din punct de vedere al repartitiei:

– doar doi jucatori au depasit pragul psihologic de 10%
– peste un sfert din jucatorii prezentati nu depasesc 1% din totalul pietei, cu alte cuvinte legea lui Vilfredo Pareto (20% din jucatori fac 80% din volumul pietei) nu se aplica: primii sase jucatori abia ajung la 50% din valoarea pietei, fiind nevoie de o treime din ei pentru a atinge pragul de 80%. Practic vorbim de o piata de longtail, mai ales ca nu am mentionat multi alti jucaotri mai mici, care probabil cresc volumul total al pietei la mult peste 30 de milioane euro.

Acest fapt aparent e bun pentru piata, dar pentru agentii si clienti este un factor de complicare care poate pune pe fuga bugete, in dauna pietei si in avantajul altor medii mai putin complicate, precum tv (acolo unde bugetele o permit), print, indoor sau outdoor.

[Observatii despre cifre, care multora le pot parea prea mici, altora exagerate:

1. In lista de mai sus nu am adaugat principalele trusturi locale de presa: Transilvania Express/Tipotex, Gazeta de Sud, reteaua Monitorul, reteaua Nord Est, Mediapress, Emaramures, Telegraf de Constanta, Zarul de Bacau sau Medianet din Iasi. Posibilitatea ca acestia sa faca bani frumosi din publicitate online nu este foarte probabila, dar exista uzanta impachetarii produselor de print si prezenta online in pachete online, ceea ce face ca veniturile reale din publicitate online pentru editorii traditionali din print sa fie greu de cuantificat;

2. De asemenea nu am inclus publisheri mari independenti, dar care se vand traditional sau partial prin principalele regii, pentru a evita dubla masuratoare. Exemple: Autovit, Computergames, Transfer.ro, Sapteseri.ro, Port.ro, Ejocuri.ro, 121.ro etc.

3. In banii de mai sus nu sunt inclusi banii din activitatile de tip agentie. Sunt entitati enumerate mai sus care functioneaza cu dublu rol, reprezentand si publisherul si clientul. De la acestia am evidentiat doar veniturile de vanzare de mediaonline de orice forma, nu doar bannere, dar excluzand banii care s-ar putea numara de doua ori la alti publisheri. De exemplu daca o regie vinde si Facebook sau googleads, sau dupa caz impacheteaza vanzarea de media cu strategie, creatie si/sau consultanta, am scazut aceste venituri.]

Daca mai stiti si alti publisheri care depasesc 50.000 euro incasari anuale din publicitate online (in mod direct, nu prin regiile sau brokerii prezentati deja mai sus), va rog sa ma trageti de maneca la doru at marketeer punct ro.

[shameless self promo – ma bucur sa vad in lista editorilor online care conteaza ca aproape jumatate din ei mi-au fost clienti la cursul de publicitate online. Acest lucru ma onoreaza.]

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Pe aceeaşi temă

21 Comments »

  1. Iulian Boanta said,

    15 decembrie 2012 @ 9:32 pm

    Doru, doua corectii la punctul cu Pagini Aurii:
    – tace dar nu mai face – prin faliment au iesit din lista
    – pagini aurii incasa intre 1 si 2 M euro anual in ultimii 3 ani

    Iulian

  2. Piata de publicitate online in 2012 | Digital4 Blog said,

    15 decembrie 2012 @ 10:22 pm

    […] Doru Panaitescu face o analiza buna a pietii de publicitate online din 2012 bazandu-se pe confirmari primite de la jucatorii din piata si aproximari bazate pe trenduri si istoric de consum. Concluzia lui Doru (26,1 milioane eur in 2012, incasari efective din publicitate) este ca piata a crescut constant in ultimii ani, in ciuda crizei financiare, a scaderilor drastice care au afectat toate celelalte medii si a cresterii spectaculoase a bugetelor alocate playerilor internationali precum Google si Facebook. […]

  3. Sfinx said,

    17 decembrie 2012 @ 3:57 pm

    consider ca au castigat mai putin fata de anii precedenti

  4. Doru Panaitescu said,

    17 decembrie 2012 @ 4:06 pm

    Piata a crescut an de an, chiar si in perioada crizei. Pe ce te bazezi cand afirmi ca au castgat putin?

  5. Cristi Marinescu said,

    17 decembrie 2012 @ 4:57 pm

    Rebate mai mare, deflatie…etc (probabil la asta se refera Sfinx)

  6. Doru Panaitescu said,

    17 decembrie 2012 @ 4:59 pm

    Cristi: multumesc de feedback. Cifrele de mai sus sunt puse dupa rebate. Sau ma rog, asa am rugat pe toata lumea care a confirmat deja cifre sa imi dea. stiu ca mai sunt si laudarosi pe piata, dar sunt si multi care tac malc si fac bani frumosi.

  7. Alex Mihăileanu said,

    17 decembrie 2012 @ 5:06 pm

    Şi eu zic că piaţa a crescut. Dacă ne luăm după ROADS, a scăzut în euro şi a crescut în lei, dar aia e poveste ce ţine de cursul valutar. Dacă ne uităm în analiza de mai sus, a crescut pe toate liniile, şi euro, şi lei. Eu zic că e de bine. Nu cred c-aş risca să spun că online-ul a muşcat masiv din print.

  8. Doru Panaitescu said,

    17 decembrie 2012 @ 5:35 pm

    Alex: A muscat si din print si din alte medii mai putin masurabile. Fa comparatia cu un client de acum cinci ani care baga bani in tiparituri, evenimente si targuri. Azi a pus o agentie mana pe el, ii converteste cu GoogleAds si affliate marketing si ii da raport profesional din care vede aproape in timp real ce vinde si ce e trompeta. Si trompetele pierd pe termen lung.

  9. Serban Manea said,

    17 decembrie 2012 @ 6:35 pm

    Salut Doru,

    Apreciez estimarile tale, nu stiu ce sa zic despre ceilalti, dar cand ma uit la mine in curte cred ca n-ar fi fost rau sa imi dai un telefon 🙂

  10. Reporter Virtual – stiri exclusive » Revista presei despre presă. Venituri de 29,1 de milioane de euro din publicitate în România said,

    18 decembrie 2012 @ 1:19 am

    […] Marketeer.ro: Venituri nete de 29,1 de milioane de euro din publicitate. Unul dintre veteranii publicității online, Doru Panaitescu, a făcut un bilanț al veniturilor din publicitate ale celor mai importanți jucători de pe piața românească. Potrivit lui Panaitescu, primii 30 de jucători din online au atras, împreună, venituri nete de 29,1 de milioane de euro. ”Aflat pe un val crescător, piața de publicitate online autohtonă se confruntă cu numeroase probleme post criza: – fragmentarea continuă a pieței de publishing – creșterea rebate-ului la peste 40% pe alocuri – “exportul” de bugete către publisheri străini (GoogleAds, Facebook, Yahoo, Linkedin si multi altii), care afecteaza serios publsiherii autohtoni etc.”, scrie Doru Panitescu. […]

  11. Ştirile zilei - 18 decembrie 2012 | zoso blog said,

    18 decembrie 2012 @ 7:11 am

    […] Cifrele jucătorilor din online din România. A fost bine, dar se putea şi mai rău. […]

  12. eqwe said,

    18 decembrie 2012 @ 8:40 am

    xxxxxx ti-or hacuit siteu ,,, recklama dentested duce la dracu

  13. Old Click » Analiza: Principalii jucatori din online-ul romanesc au atras circa 30 de milioane de euro din publicitate anul acesta said,

    18 decembrie 2012 @ 1:19 pm

    […] “incasari reale”, potrivit unei analize realizate de specialistul Doru Panaitescu si publicata pe blogul sau. El noteaza ca datele se bazeaza pe discutii avute cu majoritatea partilor implicate, “fara […]

  14. Publicitatea online în 2012, peste 30,5 milioane euro. Ce trebuie reţinut » subiectiv.ro said,

    18 decembrie 2012 @ 5:09 pm

    […] Panaitescu a făcut o analiză a pieţei de publicitate online din România, cu estimări ale încasărilor şi o serie de […]

  15. Trei articole care te pun pe ganduri pentru 2013 | M A N A F U * said,

    19 decembrie 2012 @ 7:33 pm

    […] Doru Panaitescu face o retrospective financiara a jucatorilor online de la noi, “primii 30 de pe piata”, spune el, intre care se afla si trei agentii de social media. Cum recent am avut o mica dezbatere cu Bogdana la Biz Social Media Camp despre bugetele de social media, cred ca cifrele lui Doru sunt mai mult decat binevenite si relevante. […]

  16. bavali said,

    20 decembrie 2012 @ 2:55 pm

    eu cred ca aceasta cifra este cu mult mai mica decat ceea ce a fost in realitate , si oricum mult prea mica pentru potentialul pe care il are acest domeniu de activitate . sa speram ca , criza ne va ocolii de la anu , iar aceasta piata sa inceapa sa urce .

  17. Linkuri de weekend: Facebook, Google, social media reclamele anului 2012, viața în România - Marius Sescu said,

    21 decembrie 2012 @ 10:13 am

    […] Piata de publicitate online pe final de 2012 […]

  18. ANALIZĂ. Piața online în 2012, 29 de milioane de euro. Cât au câștigat principalii jucători « Observatorul European de Jurnalism said,

    21 decembrie 2012 @ 10:39 pm

    […] Panaitescu, unul dintre veteranii publicității online, a făcut, pe blogul său, un bilanț al veniturilor din publicitate ale celor mai importanți jucători din România. […]

  19. Despre bani, la inceput de 2013 | refresh.ro said,

    1 ianuarie 2013 @ 11:18 pm

    […] vine de la Doru Panaitescu, care mentioneaza cateva estimari ale incasarilor pentru 2012 ale unui numar destul de mare de […]

  20. Calin F. said,

    3 ianuarie 2013 @ 10:31 am

    Doru, multumesc de includere in lista, dar noi nu mai vindem publicitate din 2011 (doar daca nu consideri publicitate comisionul Zumzi, dar nu cred ca e acelasi lucru). Deci pune zero la noi 😉

  21. Cati bani s-au cheltuit in 2012 in publicitate? | Sebastian Cochinescu said,

    24 ianuarie 2013 @ 12:04 pm

    […] milioane de euro, dintre care doar 25 de milioane (sursa) in […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Lasă un comentariu