Tariceanu incaleca blogosfera cu CPC

De cateva zile a inceput o mare burzuluiala in blogosfera. Mai multi bloggeri, revoltati ca Tariceanu a aparut prin ad-uri Google Ads pe blogurile lor, au decis sa il inlature prin interzicerea advertiserului cu pricina in interfata de administrare Adsense. Aceasta dezvaluie insa o realitate mult mai cruda.

Pahomi, Arhi, Piticu, Mariussescu si probabil multi altii care isi rotunjesc veniturile din blogging prin programul Adsense oferit de Google s-au trezit “shuntati” cu Taricosul prin pozitiile de bannere pe site. Unii l-au banat, altii inca nu. Acest mic dar rasunator exemplu demonstreaza pericolul canibalizarii display advertisingului prin folosirea retelelor contextuale.

In mod normal un site din .ro nu reuseste sa vanda tot spatiul publicitar. In unele cazuri intre 10% si 90% din spatiu ramane nevandut. Atunci publisherul decide sa mai castige niste banuti de fier, simplu si rapid, instaland Google Ads sau retele similare bazate pe performanta (Google Adsense, Yahoo, Neogen, Etarget, BBKontext etc). Interesant este ca si regiile mari (Boom, Arbo, Adevolution) au solutii contextuale.

Cu alte cuvinte daca un advertiser ISTET vrea sa eludeze retelele premium, o poate face. Cum? Cumparand clickuri in aceste retele contextuale. Luam exemplul unui brand ales la intamplare: Partidul Bubosilor din Romania.

Partidul Bubosilor din Romania are 100.000 de semnaturi si vrea jumatate din fotoliile din Senat. Va targeta cu precadere puberi intarziati care inca mai au “asperitati” pe fata si care ar putea crede in platforma-program. Sa zicem ca acest flagel atinge 35% din populatia Romaniei si cu precadere oameni aflati intre 18-35 ani. Evident, 90% din ei vor fi Internauti (cifra exact a internautilor pentru acest segment de varsta in Romania ne-o poate da orice studiu de consum).

Deci avem un focus pe net. Problema este ca regiile si publisherii mari ne refuza campania pe motiv ca bannerele si mesajele folosite in campanie nu ar fi etice, morale etc. Ce-i de facut?

Simplu: cumparam zeci de mii, sute de mii, milioane de clickuri in Google Ads. Ne asiguram ca bannerele noastre (sau textad-urile) sunt servite contextual pentru cateva mii de cuvinte folosite in site-urile romanesti. Apoi targetam extensia .ro, pentru ca bannerele noastre sa fie servite doar in site-uri romanesti, sau si mai bine, punem o lista cu toate site-urile regiilor si vom limita aparitia bannerelor si a textad-urilor doar pe aceste site-uri.

Pe partea cealalta a baricadei se intampla urmatorul fenomen: publisherul X, nemultumit de regia Y, pune pe o parte din spatii, fie printr-un javascript simplut de rulare, fie direct prin adserver. Va spun eu ca se poate. Aparent bucuros, mai castiga cateva sute (poate cateva mii) de dolari din Adsense si se bucura ca a mai facut cativa banuti, peste ispravile lunare ale vanzatorului sau. Dar de fapt in cazul de fata, musiu Tariceanu intra pe site-ul publisherului. Pana se uita publsiherul pe rapoarte, afisarile s-au facut, si banii se duc pe apa Sambetei lui Google in loc sa vina pe canalul clasic – agentie – regie.

Un exemplu?

Luam un buget de 10.000 euro.

Cazul 1. Clientul se duce la agentie. Cu 100.000 euro clientul obtine la un CPM mediu de 5 euro (sa zicem 5 pentru usurinta calculului si care e mic, va asigur) fabulosul inventory de 20 milioane afisari, care genereaza la o rata de click (nesperata) de 1% un numar de clickuri de 20.000 clickuri.

Cazul 2. Clientul se duca la Google. Cu 100.000 euro clientul obtine la un pret mediu pe click de 10 eurocenti (care e mare, va asigur) 1.000.000 de clickuri, care la o rata medie de click de 0.9% inseamna 100 milioane de afisari.

Aici nu am considerat banii de strategie in ambele cazuri, si desi nu imi e greu sa fac niste estimari sa vedem cine si cat opreste, o sa sar pasul asta pentru a evita protestele :)

Evident, adevarul e undeva la mijloc, cert este ca din cei 10 eurocenti mai vin la bloggerul/publisherul roman vreo 50.000 euro. Iar in cazul bloggerilor in primul caz probabil nu ar fi venit nimic.

Cine pierde aici? Evident, publisherul mare care face marea prostie sa puna Google Adsense in propriul adserver. Cazul Tariceanu e similar: vrea musiu prim-ministrul sa intre pe Hotnews sau pe Capital?

Nimic mai simplu: profita de faptul ca publisherii citati spera la cateva sute de euro in plus de la marele G, porneste o campanie targetata pe domeniile hotnews.ro si capital.ro. QED.

Incheiem optimist: nu toti publisherii romani cad in plasa asta. Dar Google Ads este o alternativa eficace pentru a genera reach intr-o campanie cu buget mult redus fata de campaniile clasice de display.

facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Pe aceeaşi temă

19 Comments »

  1. Marius Sescu said,

    12 Noiembrie 2008 @ 8:28 pm

    Concluzia e ca Tariceanu e prea sarac sa mearga direct la regii, sau regiile l-au refuzat de frica culorii politice?

    Nu prea as crede a doau varianta.

  2. Imaginaţie si nu prea » Blog 2.0 said,

    12 Noiembrie 2008 @ 8:42 pm

    […] are detalii mai elaborate ale campaniei Tariceanu. Tags: google, politica, […]

  3. zoso said,

    12 Noiembrie 2008 @ 8:45 pm

    bloggerii care au primit click vorbesc de 3 centi/click

  4. Teniescu said,

    12 Noiembrie 2008 @ 8:51 pm

    Deci n-au fost prosti nici aia care au bagat publicitatea lui Tariceanu pe Adsense.

  5. Sa nu-i lasam sa-si bata joc de noi | kleampa's blog said,

    12 Noiembrie 2008 @ 9:08 pm

    […] mai scris: Pahomi, Arhi, Piticu, Mariussescu , Doru Panaitescu Urmareste-ma pe Twitter Aboneaza-te la […]

  6. Cazul cu reclama lui tariceanu pe adsens … said,

    12 Noiembrie 2008 @ 9:24 pm

    […] Cazul cu reclama lui tariceanu pe adsense – explicata destul de bine – eu am scos adsense-ul pe timpul campaniei Post a comment — Trackback URI RSS 2.0 feed for these comments This entry (permalink) was posted on Wednesday, November 12, 2008, at 9:24 pm by Catalin Istratoiu. […]

  7. Doru Panaitescu said,

    12 Noiembrie 2008 @ 9:33 pm

    Cred ca sarim prea usor la unele concluzii. Bugetul nu a ocolit agentiile neaparat. Cred ca mai mult a beneficiat de un specialist Google Ads care a fructificat aceasta bresa in aparare ca sa zic asa.

  8. dorin boerescu said,

    12 Noiembrie 2008 @ 9:38 pm

    Frumoasa si extrem de realista (corect argumentata etc.) exemplificarea “ce poti sa faci cu 10.000 de euro in publicitate online”.

    Nu stiu ce se va intampla cu CPM-ul cand va afla fata de la marketing ce poti sa cumperi prin Google AdWords/AdSense… Adica stiu, dar din cate o cunosc eu pe fata aia… o sa priceapa mai greu :))

    Ma rog, am o banuiala ca in vremuri de criza se va masura, totusi, in cele din urma, ROI-ul din online si se va confirma corectitudinea specializarii Hyperactive in AdWords, printre alte confirmari.

    Sa avem CTR-ul mare si succesuri in bounce rate-uri mici ;), poate curge sampania si pe strada online-ului, pana la urma 😉

  9. Doru Panaitescu said,

    12 Noiembrie 2008 @ 11:16 pm

    Dorin: ahaaa, deci tu erai:)))
    Da, interesant si trist. Oricum, Google nu e panaceu, dar in cazul de fata e mai bine, a mers, s-a mai facut si PR gratuit :)

  10. zoso said,

    12 Noiembrie 2008 @ 11:50 pm

    dorin, daca platiti 5 centi pe clic, va prevad un viitor luminos

  11. dorin boerescu said,

    13 Noiembrie 2008 @ 12:27 am

    :))) daca eram eu era muuult mai bine facuta ;). dar dar, cum am zis si pe blog, ma bucur ca au descoperit politicienii google, facem pasi mari :)

  12. Doru Panaitescu said,

    13 Noiembrie 2008 @ 12:44 am

    Zoso: bloggerii primesc 3, dar clientul plateste la google mai mult. Oricum nu o sa zica ei cat.
    Daca vrei sa vezi, pune un “preten” sa isi faca o campanie targetata pe zoso si o sa vezi diferenta dintre cat se plateste si cat ajunge la tine.

  13. Doru Panaitescu said,

    13 Noiembrie 2008 @ 1:11 am

    Dorin: nu cred ca de la cabinetul primului menestrel s-a ridicat un badica traian priceput la google ads. personal pariez pe webstyler, kondiment sau o alta agentie care stie cu ce se mananca si care a avut obiective clare de vizibilitate, nu doar de clickuri.

  14. zoso said,

    13 Noiembrie 2008 @ 3:14 am

    doru, eu vorbeam ca si incasator de reclama. nu e problema mea cat plateste dorin, ci cat incasez eu.

    si probabil ai dreptate, kondiment :)

  15. dorin boerescu said,

    13 Noiembrie 2008 @ 7:14 am

    @zoso – nu stiu ce sa zic, Visa e tare chibzuit cu cpc-ul :))
    @doru – mah, au cumparat politicienii adwords si asta e un pas inainte, chit ca nu stiu ei detalii. Plus ca s a vorbit de obama, de tariceanu, de cuvinte cheie si targetari… Hai ca iese ceva si pentru noi de aici 😉

  16. Cristi Parvan said,

    13 Noiembrie 2008 @ 5:13 pm

    pariezi pe webstyler? :)
    ar fi foarte tare

  17. Doru Panaitescu said,

    13 Noiembrie 2008 @ 6:56 pm

    Cristi Parvan: evident ca nu :)

  18. Doru Panaitescu said,

    13 Noiembrie 2008 @ 7:42 pm

    Capital publica si el un articol pe tema campaniei google ads pentru tariceanu pe keywordul Obama:
    http://www.capital.ro/articol/grupul-candidatilor-pasionati-de-internet-saluta-electoratul-online-114010.html

  19. Electoral SEM | The Fuck U Award said,

    13 Noiembrie 2008 @ 9:59 pm

    […] traficul nu te intereseaza ci doar sa-ti apara muianul de ciorditor ordinar pe toate siteurile, cred ca aia 0.03$ erau CPM si nu CPC. Sau poate ma […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Leave a Comment