Toamna cu mult cantec pentru piata de advertising online din 2009

Marii publisheri – trusturile de media au pierdut un start acum niste ani. Acum cinci ani oamenii din print care controlau lucrurile serveau pe la conferinte povesti de genul “omul cand tine o revista glossy in mana are un orgasm tactil, printul nu va muri niciodata, Internetul e un moft pentru pusti, hackeri, utopici si ufologi” etc.

Chiar imi aduc aminte de un individ (nominalizat in celebra “lista de influenti” a lui Orlando) care acum cativa ani cand auzea cuvantul online scotea parul de lemn, usturoiul si crucea de argint. Acum e om influent in online. Nu va amuza? Pe mine da, teribil. Da, o sa ziceti, printul nu o sa moara. Da da. Asa ati zis si de radio si cinema si sunt in cadere libera. Si nici TV-ul nu o duce bine.

Revenind, publisherii acum incep sa castige mult teren, iar sansa regiilor este de a strange publisheri mici si mijlocii care fie nu traiesc doar din asta si nu se dedica 100%, fie nu-si permit inca independenta. Adserverele performante, solutiile run-of-network, targetarile smechere si oamenii cu mare experienta sunt chiea supravietuirii marilor regii in lupta cu trusturile media care se scutura de pieile obtuzitatii jucatorilor old media si dupa cateva guri de jaratec (a se citi oameni cu experienta in fruntea echipei) incep sa faca jocurile pe piata.
Este cazul MPI acum doi ani, este cazul Intact acum (si intre ele putem presara si alte episoade – Sanoma, Realitatea-Catavencu, Adevarul Holding mai nou), probabil urmeaza Ringier in 2009 – sunt singurii care fie nu s-au trezit, fie nu au gasit sef de echipa pentru online.

Daca faceti o comparatie intre esichierul online din 2005-2006 si cel pe care miscarea trustului Intact o desavareste pentru inceputul lui 2009 o sa vedeti mutatii majore, piata s-a modificat fundamental si polii de putere revin incet incet la marile trusturi.

Unde sunt marile portaluri Kappa, Rol, Home, lideri in perioada 1997-2001? Pe nicaieri, isi cauta zadarnic locul intr-o piata fragmentata, unde specializarea site-urilor a omorat portalurile cu continut indoielnic controlate de marile ISP-uri.

Unde sunt liderii Mirabilis, Neogen, Vodanet, Imedia din perioada 2002-2005? Achizitionati sau mutati spre servicii online. Si eu mai stiu cel putin 10 site-uri independente din top 50 care sunt in tratative cu diversi moguli spre preluare.

Nici unii nu aveau sanse pe termen lung in fata colosilor din presa. Lupta surda dintre publisherii exclusiv online si trusturile mari de presa are un final previzibil. Se vor mai zbate cativa, dar in final tot ii inghit pestii cei mari. Timp de aproape 10 ani colosii presei romanesti au vazut exemple si au lasat pepiniera sa produca oameni. Acum cand bugetele de online incep sa conteze, se rup mugurii de sus si bradutii de sub padurea de stejar nu mai apuca sa creasca. Trist pentru publisherii independenti, dar previzibil. Luarea de oameni experimentati pentru managementul noilor jucatori au lasat regiile (altadata dinozauri ce cutreierau pustiurile Patagoniei) decapitate. In plus tot regiile au fost in ultimii ani vitregite si prin dezertarea liderilor de content (site-urile mari si bune, retrase spre vanzare proprie).

Singurii care s-au trezit si mai greu sunt clientii. Nedumeriti pe o piata foarte dinamica, cad “prada” unor agentii fie old-school, fie interactive si cu oarece cas la gura. Impactul: piata cu share mic comparat cu media online (advertising gap pronuntat).

Pana in 2001-2002 s-a construit reteaua metropolitana si s-a consolidat piata de acces si bucla locala.A fost o epoca a accesului. Din 2002 pana in 2008 a fost o epoca a contentului pe web. Din 2009 incolo incepe o noua epoca, dar imi e greu sa o definesc acum.

In 1998 lucram in marketing, la un ISP. Nu credeam ca vom ajunge la retele wireless free in oras. Nu credeam in Internet pe telefonul mobil. Nu credeam in User Generated Content. Nu credeam in puterea viralelor.Nu credeam ca toate cartile vor fi publicate free pe Internet. Nu credeam ca vom putea limita in frecventa si vom sti date comportamentale despre userii care citesc paginile din care facem bani servind reclame. Nu credeam ca vom putea servi reclame in jocurile pe computer sau consola, iar acestea for trebui sa fie conectate la Internet ca sa poti juca. Nu credeam ca o sa imi cumpar telefon, piese auto, pizza si fridiger de pe Internet. Nu credeam ca tata Sarbu sau jupan Voiculescu vor lupta peste zece ani pentru suprematia peste Internetul romanesc. Recunosc, imi treceau astfel de lucruri prin cap, pentru ca o pate din ele se intamplau deja in State, dar ne consolam cu gandul ca oricum suntem cu 10-50 de ani in urma americanilor si ca la noi … nu o sa se poata.

Da, au fost 10 ani frumosi pentru Internet in Romania, dar cred ca urmeaza inca 10 ani si mai spectaculosi. Sa vedem.

facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Pe aceeaşi temă

15 Comments »

  1. Daniel said,

    9 Octombrie 2008 @ 12:25 pm

    Well said my friend :)

    Din pacate inca suntem o societate a copycat-urilor, cand de fapt ar trebui sa ne bazam experienta celor din vest si sa “leap ahead” peste o mare parte din etapele pe care ei le-au parcus cu talpile sangerande…

    Sunt curios daca intr-adevar marile trusturi de presa vor pune online-ul pe platoul de argint si isi vor contura strategiile uitandu-se, nu nostalgic la trecut sau in curtea vecinilor, ci cu indrazneala spre viitor si oportunitatile pe care le pot avea…

    Sunt de asemenea curios cand vor incepe intr-adevar procesele de consolidare a online-ului din Romania, cand marii jucatori vor fi intr-adevar mari sau parte din trusturi multinationale…

    Om trai si om vedea…

  2. Stiri despre publicitate online in Romania » Blog Archive » Nostalgic, despre online-ul românesc said,

    9 Octombrie 2008 @ 2:42 pm

    […] Intregul articol, aici. […]

  3. alssa said,

    9 Octombrie 2008 @ 3:07 pm

    :) Doru, Kappa e aici :)

  4. ZIARE STIRI ROMANESTI » Blog Archive » Toamna cu mult cantec pentru piata de advertising online din 2009 said,

    9 Octombrie 2008 @ 4:58 pm

    […] mijlocii care fie nu traiesc doar din asta si nu se dedica 100%, fie nu-si permit inca independenta.Citeste continuarea si comenteaza pe blogul lui Doru Panaitescu[…] citeste toata stirea […]

  5. Doru Panaitescu said,

    9 Octombrie 2008 @ 5:25 pm

    Adica mai exact unde?:)

  6. Mirela said,

    9 Octombrie 2008 @ 6:46 pm

    Cu adevarat o analiza interesanta. Inca mai sunt totusi publisheri independenti care rezista :)

    Mai scrie Doru, ca avem nevoie de voci independente si articulate. :)

  7. Doru Panaitescu said,

    9 Octombrie 2008 @ 6:55 pm

    Heh. Independent Mirela, dar pentru cat timp? Esti de acord cu mine ca desprecopii.com este o chestiune de timp pana poposeste in ograda unui trust mare? Esti de acord cu mine ca acum trei ani nici prin gand nu-ti trecea sa vinzi site-ul? Cu totii avem un pret, in cazul vostru putin mai mare :)

  8. Mirela said,

    9 Octombrie 2008 @ 7:48 pm

    Doru, totul este posibil dar pana una alta noi ne vedem de treaba! Acum 3 ani nu visam multe, nu visam de exemplu sa avem cel mai citit site de catre femeile din Romania (perste eva.ro, ele.ro )! Nu visam sa avem o audienta de peste 240 de mii de oameni saptamanal (asta in conditiile in care tirajul Revistei Mami este de maxim 25.000 de reviste vandute atentie PE LUNA!

    Iar in cazul in care revistele o sa moara… daca rezistam, s-ar putea sa fim noi pestele mic care il papa pe ala mare….

  9. orlando said,

    9 Octombrie 2008 @ 7:56 pm

    te inseli Doru, acum 3 ani a avut oferta pt vanzarea siteului :)

  10. Andrei Ghica said,

    9 Octombrie 2008 @ 8:08 pm

    Ce motiv ar avea sa nu reziste, Mirela? Si stau chiar bine la anumite categorii, in trafic
    http://www.trafic.ro/top/familie-copii/pagina1.html#desprecopii

  11. Doru Panaitescu said,

    9 Octombrie 2008 @ 9:16 pm

    Nu ma insel Orlando. Singura diferenta este ca inca nu au cedat :)

    Mirela: Hai sa fim seriosi: P&G intotdeauna va da mai multi bani la un glossy de 25.000 decat la un online de 250.000. Inertia e mare si nu poti lupta cu ea.
    Macar de ai face egal la banii smulsi de la un advertiser cu de 10 ori mai multa audienta.
    Si totusi nu se intampla. De accea un mare trust de media intotdeauna se va scobi (nu tare) prin buzunare si va face o oferta de nerfuzat. Dar o va face cand nu va avea de ales, nu cand e oportun.

  12. Mirela said,

    9 Octombrie 2008 @ 9:39 pm

    Incercari poate sa faca oricine. Pana una alta noi ne vedem de treaba. Rezultatele conteaza.

    Doru: Da, este perfect adevarat ce spui dar va veni vremea si in Romania cand P&G o sa rebalanseze bugetele. Si asa cum spuneam, daca rezistam pana atunci o sa ne faca mare placere sa oferim un digital Glossy gratis tuturor membrilor nostri, da unul digital pe viitoarea platforma mobila 😉

  13. Doru Panaitescu said,

    9 Octombrie 2008 @ 10:28 pm

    Exact. Cum zici tu :)

    Pana una alta piata de print e dominata de Cancan, Ciao si Libertatea. Porn si scandal, paine si circ. Astia sunt romanii, cu asta defilam. ne curg balele dupa non-valori ridicate la rang de vedete. Indigo, Bambi, Candy, geanta “Herpes”, chiloti roz la emisiune si silicon luat in leasing etc.

  14. Ionut Oprea said,

    10 Octombrie 2008 @ 9:30 am

    Doru, merci pentru info, am sa te citez la Istoria Internetului, poate ne vedem chiar la o cafea sa discutam despre asta, ce zici? Sau poate discutam la un dezmat culinar precum cele cu care ne faci pofta aici pe blog :)

  15. Toamna cu mult cantec pentru piata de advertising online din 2009 | Informatorul va informeaza said,

    16 Mai 2010 @ 11:25 am

    […] Citeste continuarea si comenteaza pe blogul lui Doru Panaitescu var a2a_config = a2a_config || {}; a2a_config.linkname="Toamna cu mult cantec pentru piata de advertising online din 2009"; a2a_config.linkurl="http://www.informatorul.ro/personaje/toamna-cu-mult-cantec-pentru-piata-de-advertising-online-din-2009/"; […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Leave a Comment