Ghid 4×4: Cum alegem masina potrivita de offroad (partea a doua)

Continuam episodul pilot cu partea a doua si mai interesanta: Ce masina mi se potriveste pentru genul de offroad pe care il fac eu? Asta e o discutie lunga, din cel putin doua motive: 1. offroad inseamna ceva pentru mine, altceva pentru oricine altcineva, si 2. nevoile si asteptarile tale de la o masina de teren se pot modifica dramatic in timp. Dar sa nu anticipam.
Plecam in primul rand de la o intrabre simpla: ce fel de offroad vrei sa faci cu masina ta? Mai exact, cat de grav vrei sa te dai si pe unde?

Daca mergi cu masina doar la peste, o simpla masina cu orice fel de 4×4 ar trebui sa iti ajunga. Pentru moment. Dar daca vrei sa faci offroad, mai devreme sau mai tarziu vei descoperi limitele acestei masini de inceput, pe principiul: „oricat de preparata este masina ta de teren, vei gasi o balta mai mare”.

Intrebarile pe care si le pune in mod natural orice viitoar practicant al acestui sport cu motor sunt:

– masina noua sau veche?
– japoneza, americana sau europeana?
– benzina sau diesel?
– punti rigide sau suspensii independente?
– cu diferentiale blocante, cu diferentiale cu alunecare limitata sau deloc?
– cu modficari sau fara?
– cat ma va costa cu totul toata povestea asta? Cost achizitie, costuri de intretinere, costuri de consum carburant si taxe (impozit, vama daca e cazul, vigneta), alte costuri (poate platforma dac anu veti inmatricula masina) etc

Si atunci este bine sa te gandesti de la inceput ce masina vrei pentru ca ea trebuie sa se potriveasca manusa cu stilul tau de viata si pasiunile/preocuparile tale. Sa va dau cateva exemple:

1. Esti pasionat de yachting. Mai devreme sau mai tarziu vei avea nevoie sa tractezi barcuta mult visata pe apa. In acest caz ai nevoie de o camioneta cu capacitate mare de tractare (towing capacity). O alta recomandare pentru „barcologii” incepatori intr-ale offroadului este sa isi cumpere o masina cu cutie automata. Acestea (ambreiajele automate) rezista mai bine si se rup mai greu. Dezavantajul este ca masina nu se infige (daca aveti obiceiul sa conduceti sportiv) si de regula consuma ceva mai mult decat o cutie manuala. De la Nissan Navarra la Mazda 2500, cam orice camioneta isi face cu brio treaba asta de caraus. Nu va luati masini prea mari si prea grele. Cand tractati o barca pe peridoc, adunati masa maxima autorizata a masinii cu masa maxima autorizata a peridocului. Daca depasesc 3500kg, trebuie sa va luati permis cu categoria BE sau E. Asa ca evitati acest lucru alegand o masina usoara cu capacitate de tractare cat mai mare. Orice camioneta va corespunde acestei cerinte. De exemplu, un Nissan Patrol are masa maxima autorizata de 3200 kg, ceea ce inseamna ca pot tracta un peridoc cu masa autorizata de pana la 300 de kg. Ceea ce este al naibii de putin. O alta recomandare este sa va puneti un troliu pe ea. Mersul cu masina in apropierea rampelor de lansare a barcii pe apa implica situatii limita. E bine sa aveti un troliu si sa stiti sa-l manevrati. Bonus: veti putea folosi masina si pentru offroad cu moderatie. Pentru ca veti avea nevoie de roti de strada sa puteti tracta cu ea usor, si atunci asta va limiteaza incursiunile in afara asfaltului.

Exemple de masini potrivite pentru tractare barci:
Nissan Navara, Mitsubishi L200, Ford Ranger, Toyota Hilux, Mazda B2500, Isuzu D-Max, Iveco Massiff, Landrover Defender, Volkswagen Amarok etc. Alegerea mea: Ford Ranger.

2. Esti pasionat de viteza. In acest caz iti trebuie o masina pe benzina, preferabil fara punti rigide. Vei gasi repede distractia in a merge in viteza pe drumuri neasfaltate (rallyraid) si atunci ai nevoie de o masina ca atare. De la Subaru Forester cu motor de 2,5l la Mitsubishi Pajero cu motor de 3,5 sau chiar Toyota FJ Cruiser cu motor de 4,0, aveti destule posibilitati pe o plaja larga de preturi, consumuri si motorizari. Este preferabil sa aveti o caroserie lunga si sa va modificati supensia in consecinta. De asemenea, este recomandabil sa aveti comutatoare (de fabrica e cel mai indicat, dar puteti sa faceti si voi aceasta modificari la un atelier specializat) pentru decuplarea ESP-ului, a ABS-ului si a airbagurilor in teren accidentat.

Exemple de masini potrivite pentru rallyraid:
Mitsubishi Pajero (3500), Subaru Forester (2500), Toyota Landcruiser, Toyota FJCruiser, Landrover Discovery, Isuzu Vehicross etc. Alegerea mea: Isuzu Vehicross.

3. Faci offroad moderat / pescuit / alpinism / speologie / . Adica fara rape, santuri, trasee pe zapada mare sau sleauri pline de noroi pe diguri sau prin paduri. In acest caz ai nevoie de o masina mica sau medie (preferabil sa fie a doua masina din gospodarie). Cu motorizare modesta, fara modificari, cu niste anvelope A/T. Eventual sa ii pui si un troliu ieftin (un troliu chinezesc e undeva pe la 300-400 de euro – nou). Daca il folosesti de 3-4 ori pe an sau mai rar, doar cand e nevoie, ar trebui sa te descurci admirabil cu aceste dotari. Pentru offroad moderat este indicat totusi sa va orientati spre o masina care sa aiba macar reductor. Acest reductor (pentru cei veniti mai nou aici pe site) este o adaptare a cutiei care permite transferul de cuplu maxim catre roata, cu turatie mica a motorului, similara (daca vreti) foii mari de sarcina de la o cursiera. Reductorul este de ajutor in pante inclinate cu aderenta precara (atat la urcare cat si la coborare), in conditii de nisip, pietre, gheata, zapada mare sau iarba uda. Nu garanteaza nimeni ca va scoate de oriunde daca nu aveti si cauciucurile corespunzatoare, dar e mai bine decat fara.

Exemple de masini potrivite pentru offroad moderat:
Toyota Rav4 (cu reductor), Subaru Forester, Suzuki Grand Vitara, Mitsubishi Outlander, Ssangyong Kyron, Nissan Terrano, Mitsubishi Pajero Sport, Lada Niva, BMW X3, Landrover Discovery, Hyundai Terracan, Volkswagen Touareg etc. Alegerea mea: Ssangyong Kyron.

4. Faci offroad sustinut. Asta presupune sa iesiti in teren cel putin o data pe luna in medie, si de dat va dati, nu va speriati de un sleau sau de o creanga care va poate zgaria masina pe lateral. Atentie, cand zic o data pe luna in medie nu ma refer la ce va doriti cand valuati masina, ci o medie realista. O masina cu „pedigree” ar trebui sa te satisfaca. Daca vrei sa faci trasee tehnice, ai nevoie de o masina usurica dar fasneata. Atentie! Nu va uitati la caii-putere ca nu prea sunt relevanti. Important este cuplul. Am vazut masini cu motoare mari, cu cai multi, care nu urcau pante penbile.

Exemple de masini potrivite pentru offroad sustinut:
Nissan Patrol, Jeep Wrangler, Toyota Landcruiser (modelele mai vechi, cu punti rigide), Mitsubishi Pajero, Mercedes G-Klasse, Range Rover (modelul mai vechi, cu punti rigide) Landrover Defender, Toyota FJCuriser, Iveco Massiff, Jeep Grand Cherokee, chiar si Daihatsu Rocky etc. Alegerea mea: Nissan Patrol.

5. Iti place sa te joci la offroad. Ia-ti atunci o masina usoara si vei fi cel mai extaziat. Masinile usoare au avantaje in teren: se strecoara usor prin terenuri grele, consuma putin, au inertie buna cand ii rupi pedala pe portiunile dificile, sunt usor de tractat/despotmolit in caz de ceva si nu costa mult, nu te doare burta dupa ea daca o scapi intr-o rapa sau intr-un canal. Dezavantajul major este ca sunt cam plapande, nu rezista mai mult de cativa ani de joaca. Aceste masini sunt ideale pentru cei aflati la inceput, care nu vor sa dea 30.000 euro pe o masina si alti 10.000 de euro pe modificari ca sa constate ca nu e masina care li se potriveste.

Exemple de masini potrivite pentru joaca la offroad:
Suzuki Jimny, Suzuki Samurai, Daihatsu Feroza, Asia Rocsta, Fiat Panda 4×4, Lada Niva, Mitsubishi Pajero Pinin etc. Alegerea mea: Daihatsu Feroza.

6. Iti place sa organizezi sau sa mergi in expeditii. Pentru expeditii aveti nevoie in primul rand de o masina mare: cinci locuri confortabile si mult spatiu de bagaj sau 7 si chiar mai multe locuri. Masinile grele au piese forjate, ranforsari si motoare puternice. Apoi, sa fie capabila din punct de vedere offroad. Apoi, sa fie extrem de fiabila. Nu in ultimul rand, sa aiba autonomie. Aceste conditii imputineaza drastic numarul de variante. Ca idee ori aveti o camioneta doublecab, ori aveti o masina cu caroserie lunga sau chiar extralunga (cum este Landrover Defender 130).
La aceste masini este bine sa aveti cateva echipari suplimentare: rezervor suplimentar de combustibil sau suporti pentru canistre, roofrack pentru bagaje, doua roti de rezerva, proiectoare suplimentare fata si spate, plase de bagaje, radiator suplimentar (pentru desert), snorkel (cu filtru cu lichid pentru desert), optional lanturi, senile de cauciuc sau

Exemple de masini potrivite pentru expeditii:
Nissan Patrol LWB, Toyota Landcruiser HDJ (caroseria lunga), Mitsubishi Pajero LWB, Land Rover Defender 130 (caroseria lunga), Landrover Discovery. Alegerea mea: Landrover Defender 130.

7. Vrei sa faci offroad extrem. Am lasat la sfarsit acest capitol pentru ca est epupin probabil sa ajungeti acolo, mai ales daca cititi aceste randuri si nu v-ati apucat deja. Daca intentionati sa va dati la modul grav, in concursuri si la intalniri „prietenesti” unde masinile se rup intr-o veselie, trebuie sa va luati o masina dotata cu tot ce se poate mai bun pe ea. Pentru offroad extrem este preferabil sa alegeti o masina cu punti rigide, cu diferentiale blocabile, roti mari cu profil agresiv (Simex, Bogger, Superswamper etc), cu jante „intoarse” de tip „oala” cu ET negativ cu inaltare din suspensii, eventual si bodylift, cu snorkel pentru traversare de vaduri, cu troliu fata (recomandat si pe spate), cu rollcage interior si exterior, cu scaune cu centuri in patru puncte (sau mai multe), cu scuturi pe dedesubt in special la baia de ulei si cutia de viteze/transfer, cu priectoare suplimentare fata spate pentru trasee de noapte, cu roofrack pentru protectia colturilor croseriei, cu bare de metal fata/spate pentru protectia caroseriei, cu bara fata cu dispoitiv anticrevasa etc.

Exemple de masini preparabile pentru extrem:
Toyota Landcruiser (variantele scurte LJ70 sau pe acolo), Nissan Patrol Y60/Y61, Mitsubishi Pajero, Jeep Wrangler Rubicon, MNercedes G-Klasse, Suzuki Samurai, Daihatsu Rocky, Range Rover (modelul mai vechi etc), chiar si ARO sau IMS cu modificari de rigoare la motor/planetare. Alegerea mea: Jeep Wrangler Rubicon.

Exista si alte tipuri de offroad (rockcrawling – foarte popular in SUA, icetrekking – foarte popular in Islanda) dar cred ca variantele de mai sus acopera bine plaja de posibilitati accesibila pasionatilor romani de sporturi cu motor pe coclauri.

Asa ca… daca vrei sa iti cumperi o masina de teren, gandeste-te bine ce vrei sa faci cu ea si pe unde vrei sa te dai, ce tipuri de trasee sau de terenuri vrei sa abordezi, in ce conditii meteorologice, citeste si lunga serie de comentarii si intrebari de aici sau lasa mai jos un comentariu si iti voi raspunde in timp util.

In episodul viitor vom trece in revista tot ce inseamna modificari, optionale si accesorii pentru offroad.
S-ar putea sa te intereseze si micul ghid despre intretinerea masinilor de teren.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Pe aceeaşi temă

51 Comments »

  1. Laur said,

    25 noiembrie 2017 @ 9:55 am

    Salut, Ssangyong Kyron e foarte pretabil la tractat, are greutate proprie 2040kg și poate tracta cu disp frânare 2400kg sau fără 750 kg. Poate cara chiar 500kg in portbagaj având masa maxima aut 2530kg. Detaliile sunt pentru motorul de 2000cmc.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Lasă un comentariu