Coliva de bannere. Cine mai doreste?

Ieri la DigiCafe a fost o discutie (era sa zic interesanta, dar ma abtin) care nu se mai sfarseste niciodata. Au murit bannerele? Daca da, ce puneti in loc?

Trecand peste obiectivul explicabil al lui Dragos de a genera controversa si implicit buzz pentru Digicafe, cu tot respectul cred ca ne invartim in jurul cozii si nu vedem padurea din cauza copacilor. Parerea mea este ca bannerele nu au murit si nici nu au cum sa moara. De cateva luni tot aud aceasta gogomanie, asa ca as vrea sa fac cateva precizari:

1. Bannerele bine facute au rezultate. E adevarat ca media ratelor de click e in scadere, dar asta nu inseamna ca utilizatorii nu vad mesajele din bannere. Am vazut campanii cu rate de click de 40%. Da, 40%, pe site-uri cu rata medie de click sub 0.1%. Pare incredibil, dar cereti-i lui Calin Rotarus raportul de la campania Mafra (prin 2005 sau 2006 a rulat, nu mai stiu exact perioada) si va veti convinge.

2. Cei care sustin ca banenrele nu sunt eficiente sunt impartiti in doua categorii:

– utilizatorii obisnuiti care nu au acces la statistici si nu vad/nu stiu ce se intampla in spatele cortinei. Da, si eu am frustrari cand vad bannere prost executate sau bannere care ma deranjeaza. Dar de aici nu pot ingropa intreaga categorie. Nu poti sa spui ca un BMW e prost pentru ca un om a condus nebuneste si a omorat cinci copii pe trecerea de pietoni. Celor care nu au macar suta de campanii facute le recomand sa mai stea de vorba cu oameni care au atins acest prag, s-ar putea sa afle lucruri noi si nebanuite despre cum isi pot eficientiza campaniile de bannere care nu functioneaza. Altfel, „vorbim discutii”.

– fanii Google Ads. E adevarat, Google are rezultate bune, uimitoare chiar pentru anumite produse si servicii care nu-si gasesc locul in campaniile de display. Dar asta nu inseamna ca Google il bate pedisplay asa cum Chuck Norris il bate pe Bruce Lee. Pur si simplu comparam mere cu pere. Daca ai facut doar campanii contextuale nu ai de unde sa stii ce facilitati senzationale iti poate oferi un adserver. Putini stiu ca rapoartele din Google Ads nu iti arata numarul de indivizi unici care au vazut campania ta. Ori asta este ceea ce isi doreste orice brand manager care vrea sa isi atinga obiectivele sale pentru studiile de brand tracking. Repet, Google este o solutie buna de a aduce trafic pe un site, dar nu singura si nu pentru orice produs sau serviciu promovat.

Am multi clienti carora nu le-am recomandat niciodata campanii de bannere (se stiu ei care). Nu pentru ca nu cred in ele, ci pentru ca in cazurile particulare respective erau alte solutii mai bune de a genera trafic, vanzari etc. Asta nu inseamna ca daca am o campanie de facut unde este indicat sa recomand o campanie de bannere nu  o sa o fac. Incetati sa mai vedeti campaniile online ca pe „ori cu bannere ori fara, tertium non datur”. Exista un mix pe care trebuie sa il testati pentru a avea impact cat mai bun. Lumea din jurul nostru are si alte nuante in afara de alb sau negru. Un advertiser trebuie sa incerce mai multe tipuri de reclame si formate pentru a decide care din ele ii serveste cel mai bine obiectivelor sale de campanie (mai jos este o lista scrisa la mare repezeala, fara pretentia exhaustivitatii, doar pentru ilustrarea paletei largi de posibilitati pe care le are la dispozitie ):

– bannere „clasice” (IAB nu a facut acel Universal Ad Package de pomana, credeti-ma din experienta ca bannerele functioneaza si au rezultate masurabile si imbunatatibile)

– linkuri sponsorizate (care uneori pot avea rezultate spectaculoase, dar nu ai cum sa vezi pana nu incerci)

– blogvertising (tagging, product testing etc) care poate genera viralitatea campaniei

– publicitate contextuala pe Google sau alte retele – la fel de masurabila dar usor cronofaga

– branding de site (header branding, background branding) – cu impact foarte bun in lansari, promotii etc

– branding de rubrica/forum/etc – idem

– advertoriale – recomandate pentru produse mai complicate, care nu e pot prezenta in 3-4 frame-uri de banner si cu siguranta nu pot fi descrise in cele cateva zeci de caractere din ad-ul de la Google Ads.

– newslettere – care genereaza rate bune si rapide de raspuns, cu posibilitatea segmentarii

– jocuri- care genereaza adevarate isterii in randul consumatorilor

– instant messenging (Yahoo si alte retele)

– concursuri cu premii

– online activism (angajarea consumatorilor in discutii pe forumuri, chaturi, retele sociale si comunitati de nisa)

– video ads si lista nu se opreste aici.

Nu trebuie sa puneti egal intre „bannere” si „advertising online”. O campanie care tinteste utilizatori care folosesc Internetul incepe cu niste obiective, cu un mediaplan, cu niste executii creative adaptate la suportul media cu pricina si cu niste instrumente de monitorizare a rezultatelor campaniilor. Nu numai impresii si rata de click, sunt multi alti indicatori media care ne ajuta sa apreciem la justa valoare aportul publicitatii asupra vanzarilor sau imaginii brandului promovat.

In concluzie: haideti sa depasim faza penbila in care „bannerele au murit, ce punem in loc?” si sa proiectam mai bine campaniile online pe care vrem sau trebuie sa le facem pentru noi sau pentru clientii nostri. Nu mai aratati cu degetul la ce nu ati facut niciodata, nu intelegeti sau nu vi se pare voua eficient. Cititi studii de caz, cereti parerea unor specialisti in domeniu si nu va mai temeti de esecuri in mediul online. Internetul este un loc unde „trial and error” este ca acasa.

O parere oarecum aseamantoare pe acelasi subiect la Ionut Oprea.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Pe aceeaşi temă

5 Comments »

  1. Bannere vs. altceva e fix ca old media vs. new media « Picătura chinezească said,

    26 iunie 2009 @ 11:34 am

    […] DigiCafe au scris, cu mult mai multă măiestrie decât mine Ionuţ, Costin, Piticu, Florinel, Doru şi, oarecum […]

  2. Richard said,

    29 iunie 2009 @ 11:33 am

    Subscriu intrutotul celor spuse de tine. Am remarcat un curent virulent impotriva bannerelor in ultima vreme, cu interes mediatic (sau nu?) – e si asta o metoda de a capata notorietate, „blamand” un subiect sau altul.

    Pozitia „anti” referitor la bannerele din online-ul romanesc este partial de inteles – pe de o parte, probabil ca s-a atins undeva o anume saturatie in ceea ce priveste executiile, in mare parte mediocre, pe de alta parte, metodele noi/mixte de promovare on-line nu sunt suficient cunoscute.

    Noroc ca mai exista o mana de oameni ok (printre care te numeri si tu), care se agita cu educatia si evanghelizarea clientilor – din partea mea, tot respectul!

  3. Zsbodola said,

    29 iunie 2009 @ 2:46 pm

    Pai acceasi atitudine se putea observa acum ceva ani la print: majoritatea clientilor nu mai vroiau machete, doar advertoriale sau evenimente. Argumentul lor: machetele nu funcitoneaza. Dar nici unul nu s-a gandit vreodata ca poate e o problema cu macheta lor. In cei 13 ani am vazut o groaza de machete prost concepute si executate, dar de la care clientul astepta minuni. Si am vazut machete facute foarte bine, atractive, cu mesaje clare si care au generat awareness sau vanzari pentru client. Din pacate, aceasta ultima categorie era mai rara.

  4. krossfire said,

    8 iulie 2009 @ 2:26 pm

    Problema cu bannerele pleaca si de la obsesia regiilor de a le promova. Nu a zis nimeni ca au murit complet dar mie, non-expertului, imi par o solutie pentru cei care chiar au bani pentru a o implementa serios, constant si targetat. Bannerele nu-s pentru firme mici si pentru oamenii care nu-si permit sa sustina o campanie o luna.

    r: nu regiile le promoveaza, clientii le cer dar nu stiu sa le faca apoi cum trebuie (la campaniile de bannere ma refer). Avantajul bannerelor este ca sunt usor de implementat, standardizabile si masurabile. Sunt si dezavantaje destule, nu le mai insir aici. E un cerc vicios.

    Poti sa faci campanii eficiente de o saptamana cu bugete foarte mici pentru companii mici. Daca te duce putin capul sau apelezi la agentia interactiva care trebuie.

  5. Chis Florinel » Blog Archive » Digicafe - Advertising 2.0 said,

    10 decembrie 2009 @ 3:33 pm

    […] Doru […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Lasă un comentariu