Gafele Comunicarii. Laureatul de azi: Veneris

UPDATE: Iata si ce spun doi creativi titrati despre „isprava” Veneris: Bogdan Naumovici si Dragos Olteanu.

In general evit sa scriu pe blog despre campanii si chestii gasite pe Internet, dar gafa monumentala a celor de la Veneris mi se pare greu de trecut cu vederea. Nu, nu am scris gresit, Galele Comunicarii sunt pentru cei ce stiu sa faca promovare respectand normele legale si etice. Ce face insa Veneris cu imaginea poetului national este insa greu de imaginat.

eminescu bts

De fapt, cred ca Veneris, desi bine intentionat, nu este vinovat. Poate cu exceptia naivitatii departamentului de marketing care a acceptat de la agentia de creatie / interactiva / de Social Media (sau cine o fi venit cu mareata idee) acest vizual atat de befericit gasit, probabil vandut pe post de mare idee de viral.

Cu siguranta, multi romani (si ma numar printre ei) se vor simti lezati de aceasta asociere. Nu ma intelegeti gresit: Eminescu-omul nu a fost un sfant si eu nici atat. Dar mi se pare ridicol sa terfelesti imaginea unui poet cu care generatii de romani au crescut, un poet are a lasat o capodopera in urma sa, un poet care s-a identificat atat de bine cu titulatura de „ultimul mare romantic” incat alaturarea de aceasta eczema „creativa” nu trezeste decat indignare si dispret.

Probabil ca acele teste sunt ceva bun pentru sanatatea populatiei si ca este nevoie de educatie in randul romanilor. Dar de aici pana a tavali imaginea unui poet national este cale lunga. Sigur puteau fi gasite si alte cai pentru a informa (la pret redus) populatia despre riscurile bolilor BTS si existenta testelor rapide pentru depistarea infectiilor cu transmitere sexuala.

Isotria a demonstrat ca acest caz nu este singular. Dupa gafa la fel de monumentala a celor de la Secom (campania cu „Uraste-ti copilul, uraste-ti tatal”), iata ca avem iar pretendenti la Zmeura in Comunicare.

Reactia mea nu este singulara. Am gasit la Veneris pe pagina de Facebook comentarii care mai de care mai huiduitoare, si pe buna dreptate. Iata cateva reactii:

„Inainte sa tratati bolile venerice mai bine incepeti sa va tratati voi la cap.”

„Aceste „branduri” minunate și reclamele lor geniTale”

„Eminescu suntem toți și-avem bube în chiloți.” – preferata mea, desi mi-as fi dorit sa nu fi avut ocazie pentru o asemenea replica…

„probabil din categoria fetelor „pr-iste”, habarniste si cu decoltee invers proportionale cu intelectul. S-au gandit ca de ce sa nu faca o campanie pe seama lui Eminescu, doar pentru ca au citit ele pe Wikipedia un articol. Cata nesimtire si prostie poate exista…”

„Veneris comunica „veneric”.”

„în altă ordine de idei, aşteptăm şi reclama la prezervative, cu pozele voastre.”

„Era cat pe-aci sa imi treaca gonoreea dar am zis „O, ramai!””

etc etc etc.

Mi s-ar parea firesc sa vad si o reactie a industriei de comunicare, care sa infiereze astfel de derapaje. Sigur, nu este ilegal sa folosesti imaginea unei personalitati, legea precizand ca imaginea unei personalitati din istorie/cultura etc poate fi folosita in publicitate cu titlu gratuit dupa un numar de ani de la moartea respectivei personalitati. Moral insa, mojicia celor care au creat campania cu pricina depaseste cu mult limita bunului simt.

Eu, ca si multi altii, am crescut cu poeziile lui si ne-am format o cultura generala plecand de la Eminescu si alti poesti si prozatori romani. Nimeni nu are dreptul sa judece acesti artisti ai neamului ca oameni. Pe nimeni nu ar trebui sa intereseze omul-Eminescu, deoarece in opinia mea si nu numai a mea aportul marelui poet la cultura universala este de netagaduit, iar asocierea cu astfel de produse poate fi ofensatoare pentru cei mai multi romani.

As vrea sa-l cunosc pe cel care a aprobat, pe cel care a desenat, pe cel care a sperat ca aceasta idee le va vinde celor de la Veneris testele. Sa le strang mana. La usa. Sa va fie rusine! Creatie de 15 minute, rusine pe viata!

Aaa, si o intrebare pentru creativii lui Peste: oare profesoara voastra de romana din liceu ce parere ar avea despre isprava voastra? Ati lua cinciul sau ati merge lejer pe vara?

Later edit: reactii si de la Ruxa, Tvdece, Ionut Oprea, Sorin Tudor, Alex Tunaru, Pagina de Media, probabil urmeaza si altele…

Later later edit:

Iata si cateva reactii vizuale:

10494569_1501070516776556_881714702891019360_n

sau

10403826_866164566742056_5471969821912297301_o

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Pe aceeaşi temă

17 Comments »

  1. radu said,

    22 iulie 2014 @ 5:52 pm

    asta e ca prezenta la vot. multi s-au aratat indignati, dar cati au dat report la fotografie?

  2. Doru Panaitescu said,

    22 iulie 2014 @ 6:37 pm

    Sper ca destui!

  3. ruxa said,

    23 iulie 2014 @ 9:28 am

    din pacate, se pare ca violeaza doar normele bunului simt imaginea, pentru ca FB n-a scos-o.

  4. Buciuman said,

    23 iulie 2014 @ 2:28 pm

    IMI PLACE CA AI FACUT UN ARTICOL DIN CREATIVITATEA ALTORA

  5. Eduard said,

    23 iulie 2014 @ 3:48 pm

    Aveti idee ce agentie de creatie a operat rusinea asta de campanie?

  6. Doru Panaitescu said,

    23 iulie 2014 @ 4:00 pm

    Buciumane, mai bine taceai. Acest articol exprima indignarea mea la adresa acestei „creativitati”. Ai nevoie de desene, pare-se.

  7. Doru Panaitescu said,

    23 iulie 2014 @ 4:00 pm

    Nu, dar am niste banuieli. Nu vreau insa sa arat cu degetul oameni nevinovati. Cand aflu scriu aici, sa ii facem de ras in vazul lumii.

  8. Radu Ștefan said,

    24 iulie 2014 @ 10:19 am

    Regretabil, dar fotografia NU violează normele Facebook. Report degeaba! Îmi pare rău!

  9. Radu Ștefan said,

    24 iulie 2014 @ 10:20 am

    P.S.: Ponta e genial, dar mai bine merge la un centru de multiplicare și fotocopiere Xerox!

  10. Cristian said,

    24 iulie 2014 @ 10:25 am

    Una peste alta desi de kk reclama isi atinge tinta cu cat se vorbeste mai mult despre ea, iar voi asta faceti si sunt convins ca vor fi multi altii din industrie si nu numai. Sansele sunt sa fi trecut complet invizibila fara un buget considerabil daca nu-l prindea pe poetul nepereche in mesaj.

  11. Doru Panaitescu said,

    24 iulie 2014 @ 10:35 am

    Radu: Legal poate nu, moral insa e sub pres. Si asta conteaza.

  12. fanul lui vanghelie said,

    24 iulie 2014 @ 10:56 am

    da un test de „prostie” n-au? sa-l testeze pe ei, sa ne comunice rezultatul si le spunem noi daca este eficient testul.

  13. Raluca Ursu said,

    24 iulie 2014 @ 10:58 am

    sunteti revoltat de publicitatea „Veneris” insa de acord cu o remarca sexista ca „probabil din categoria fetelor “pr-iste”, habarniste si cu decoltee invers proportionale cu intelectul. „? sper ca nu.

  14. Doru Panaitescu said,

    24 iulie 2014 @ 11:09 am

    Raluca: Exista fete in PR care sunt mai capabile decat multi barbati. Dar sunt si uscaturi. Despre ele era vorba. Altfel, toate bune? Putem sa ramanem la subiect, rog frumos?

  15. igor said,

    24 iulie 2014 @ 8:49 pm

    Serban mocanu e meseriasul care a facut chestia asta!

  16. Doru Panaitescu said,

    25 iulie 2014 @ 3:51 pm

    Am vazut la el pe wall: https://www.facebook.com/BaronulSerbanMocanu/posts/10203998199105765

    Asta nu e o dovada certa ca el ar fi autorul, dar ar trebui sa ii atraga cineva atentia asupra mizeriei provocate, mai ales ca acum este in atentia Minsiterului Culturii dupa pocinogul de marti.

  17. aCID said,

    27 iulie 2014 @ 1:46 pm

    Sunt de acord cu tine, Eminescu trebuie sa fie unde ii este locul, nu pe etichete de teste de boli venerice.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Lasă un comentariu