Ghid 4×4: Intretinerea masinilor de teren

Fenomenul SUV s-a extins repede din anii ’80 incoace, cand Toyota rupea barierele conventionale cu modelul Rav, considerat stramosul SUV-ului modern. Hulite sau iubite, masinile de teren (cu tractiune 4×4) necesita o ingrijire mai speciala. Ai o masina de teren? Citeste cateva lucruri despre intretinerea ei, pentru ca nu e o masina obisnuita si nu se intretine ca o masina obisnuita.

Trenul de rulare

Fie ca aveti o masina de offroad serios, un SUV (sports utility vehicle), CUV (city utility vehicle) sau un crossover, trenul de rulare este mult mai solicitat decat in cazul rularii pe sosea.

Ingrijirea se refera la masinile care au cel putin o punte rigida (de obicei punte spate) si transmisie cardanica.

In aceste cazuri e necesara gresarea crucilor cardanice si a nucilor de articulare (daca exista). Aceasta ungere trebuie facuta o data la cateva luni si obligatoriu dupa fiecare trecere prin apa mai mare de 10 centimetri sau traseu cu foarte mult noroi.

De asemenea, trebuie sa stiti ca uleiul din diferentiale trebuie si el schimbat conform specificatiilor date de producator. Daca aveti o masina second hand si nu aveti cartea, intrand pe un forum de specialitate aflati la ce intervale trebuie schimbate toate consumabilele. Voi detalia aceste consumabile putin mai jos.

Alegerea cauciucurilor

Primul lucru la care se gandeste un proaspat posesor de 4×4 este :”Ce cauciucuri sa-mi iau?”

Exista mai multe tipuri de anvelope pentru masinile 4×4, mai jos o clasificare sumara si cateva recomandari pentru alegerea celui mai bun profil de anvelopa in functie de tipologia traseelor:

  1. cauciucuri de vara – indicate doar vara si pe trasee usoare, uscate. Franare buna, consum redus. Comportament infiorator in teren (puteti ramane in prima baltoaca din traseu daca nu folositi inertia masinii sau dati de un sector mai accidentat, unde nu mai puteti rula cu viteza medie)
  2. cauciucuri de iarna – indicate in sezonul rece sau extins (primavar si toamna, mai ales pentru trasee montane). Este profilul cu cea mai buna tractiune dintre profilele obisnuite (care nu sunt dedicate circulatiei in offroad, pentru ca formula cauciucului de iarna e mai moale, in plus are si rigole de descarcare a noroiului destul de eficiente pe trasee usoare)
  3. cauciururi all-season. Un compromis, nu le recomand pentru nimic, e bine sa incercati sa scapati de ele daca vreti performante in offroad.
  4. cauciucuri H/T – se descurca bine pe trasee usoare si asigura un consum decent de combusitibil pe sosea. Recomandate pentru excursiile lungi, fara sectoare dificile. H/T inseamna 90% asfalt, 10% tern usor.
  5. cauciucuri A/T – potrivite pentru offroaderii de ocazie sau pentru cei care prefera rallyraid/trasee usoare. Se comporta foarte bine si in sezonul rece, avand indicatia M+S (mud and snow). Se comporta mai bine pe zapada decat profilele M/T pentru ca nu sapa, preseaza mai eficient zapada. Atentie la rularea cu viteza mare, se tocesc destul de usor. A/T inseamna 80% asfalt, 20% teren mediu.
  6. cauciucuri M/T. Preferatele tuturor. Majoritatea offroaderilor seriosi nu le mai dau jos de pe masina. Acest profil e usor de recunoscut pentru ca este crmaponat (seamana cu rotile de tractor, si deschidem o mica paranteza pentru a le descrie sumar). M/T inseamna 20% asfalt, 80% teren geu si foarte greu.

Cauciucurile cu profil M/T au cateva dezavantaje majore pe care e bine sa le stiti:

–         creste consumul de carburant. Asteptati-va la o crestere de 15% sau chiar mai mult la trecerea de la roti de strada la roti de noroi. La Patrol am avut inital H/T-uri. Primul drum in afara, pana la Iasi. Consum 9% (specatulos daca va ganditi ca masina are totusi 2,5 tone!). Dupa ce am schimbat rotile si am pus BF Goodrich M/T, consumul extraurban a sarit la 11. Dupa ce am pus roti mai mari (34’’) si profil TSL (cumulat si cu instalarea de fiare pe masina – bara fata de fier, bara spate de fier, portbagaj de fier, troliu, cauciucuri si jante mai mari si deci mai grele – in total aproape 500 de kilograme in plus), consumul s-a stabilizat pe la 13 extraurban, 16-20 in teren greu sau oras (Bucuresti).

–         Creste zgomotul la rulare. Cu cat sunt mai cramponate, cu atat creste zgomotul. Cel mai bun compromis – profilul BF Goodrich (A/T sau M/T). Din pacate nu se descarca grozav in noroi greu, in plus nu se descurca deloc bine la trasee cu inclinatii laterale.

–         Creste distanta de franare pe asfalt. Cauciucul moale si suprafata mica de contact cu asfaltul reduc semnificativ capacitatile de franare, de aceea va recomand rularea cu viteze reduse

–         Creste uzura la rularea pe asfalt. Daca circulati cu mai mult de 100lm/ora pe asfalt, asteptati-va ca anvelopele sa nu va duca mai mult de 30.000 km sau doua sezoane. Mergand cu ele incet in special vara pe caldura, puteti sa faceti cu ele 50.000 km sau chiar mai mult.

Totusi, exista si avantaje: cred ca cel mai important (si ma opresc aici) este ca puteti face traseul dorit fara a apela la troliu, tractor sau picioare.

Modele de anvelope M/T (mai uzuale, din cele folosite de comunitatea offroaderilor din Romania):

BF Goodrich

Cele mai bune ca si confort rutier si performante mixte. Utile pentru offroaderii light sau pentru amatorii de rallyraid, nu prea se descurca la noroaie mari si nici la inclinatii laterale. Rezistente la rulaj indelungat pe sosea (peste 60.000 km fara probleme). Preturi mari, calitate Michelin (au fost recent cumparati de Michelin). Nu am testat modelul nou, cu profil usor modificat, revin cu detalii dupa ce le vad la cateva concursuri pe mai mutle masini.

Cross Country

Sau echivalent, produse de mai multi fabricanti, solzi radiar concentrici, descarca destul de bine noroiul, se comporta excelent si pe noroi si pe sosea, zgomot mediu spre mare. Se comporta bine si pe zapada. Preturi mici comparativ cu alte modele.

Simex

Preferatele extremistilor, simexurile au profil extrem de agresiv : banda de contact mediana dubla, dispunere crampoane in V pentru descarcare facila, inclusiv minicrampoane pe talon (excelente in situatii de impotmolire). Se descarca foarte repede si sunt foarte bune, printre cele mai bune in noroi. Performante mici in asfalt, extrem de zgomotoase (zgomot de avion, insuportabil pentru pasagerii obisnuiti cu masini mici). Se comporta foate bine pe zapada.

TSL

Mix intre BF Goodrish si Simex, mai aproape totusi de Simex, cramponare destul de agresiva, suprafata de contact mai mare pe sosea, crampoane laterale mai bune ca la Simex, mai bune pe pietre decat Simex, inferioare in trasee cu mult noroi. Zgomot de rulare mare, asemanator (daca nu mai maire) ca la Simex. Se comporta bine si pe zapada.

Aligator

Profil de rally raid, dispunere prefect transversala (4 patratele cu 5 patrateele, alternativ). Profil excelent pentru rallyraid sau trasee cu zapada (cel mai bun profil de zapada), dar nu pentru noroi. In noroi comportamentul este defectuos, prolfilul se incarca foate repede, se descarca greu. Comportament rutier bun (aproape la fel de bun ca BF Goodrich)

Bogger

Profil agresiv, de noroi, dispunere in solzi transversali intercalati. Excelent pentru sectoare cu mult noroi (umar la umar cu Simex in competitii de profil), dar orizontale, comportament slab pe pante laterale (crampoane laterale aproape inexistente). Comportament rutier slab, dar mai bun decat Simex.

Victoria (Tractor)

Roti pentru tractoare, produse in Romania. Aspect in V-uri mari, descarcare foarte buna, comportament excelent in noroi/sleauri, defectuos pe sosea sau zapada.

Am realizat mai jos si un tabel comparativ pentru modelele de mai sus (notele sunt de la 1 la 10, ochiometric din experienta mea si auzita de la baietii de pe forum in cadrul a numeroase si interminabile schimburi de experienta de pe la iesiri):

Profil Suprafata de contact asfalt Zgomot pe asfalt Frane pe asfalt Noroi Inclinatii laterale Rally raid Zapada
Goodrich M/T 8 8 7 5 3 7 8
Goodrich A/T 9 9 9 3 3 8 9
CrossCountry 6 5 6 7 6 8 8
Simex 3 2 3 10 8 7 7
TSL 5 2 5 9 9 8 7
Aligator 7 5 6 7 5 10 9
Bogger 4 3 4 10 2 8 9
Victoria 2 4 3 9 1 5 5

Rotile

Cauciucurile trebuie sa se plieze pe tipurile de trasee pe care le faceti cu masina. Rularea pe macadam, noroi, zapada sau nisip solicita destul de mult rotile. Pentru o tractiune mai buna, este indicat sa aveti in vedere cateva lucruri:

–         Folositi un profil adecvat regimului de folosire a masinii. Am descris mai sus tipurile de profile, e bine la le alegeti de ales intre mai multe tipuri de profile de cacuciuc.

–         scoateti presiunea din roti la iesirea din asfalt. Daca aveti un compresor de aer este foarte simplu. Daca producatorul indica o rulare normala cu 2.0 bari, puteti rula linistiti in offroad cu 1,7, 1,4 sau chiar 1,2. Am vazut participanti la concursuri (de extrem ce-i drept) care tineau rotile chiar la 0,7 bari.

–         Chiar si pe asfalt, puteti folosi o presiune mai mica cu pana la 10% fata de indicatiile producatorului

–         Verificati rotile dupa fiecare traseu. De obicei la rularea prin noroi si pietricele, exista riscul de deetanseizare a cauciucurilor (noroiul intra intre janta si cauciuc).

–         De asemenea, dupa rularea prin noroaie lipicioase puteti remarca o bataie puternica in volan la viteze mari. Nu va nelinistiti, s-a depus si s-a intarit noroi pe interiorul rotilor. Acest noroi actioneaza intocmai ca plumbii de echilibrare, doar ca iners, in acest caz dezechilibrand rotile.

–         Dupa fiecare iesire, chiar inainte sa ajungeti acasa, mergeti la o spalatorie si spalati bine jantele pe interior (daca programul o permite, spalati bine intraga masina). Acest sfat este util mai ales daca sectorul de offroad este la mare distanta de casa si este necesara deplasarea pe asfalt mai mult de 100 de kilometri.

Revizia la masini de teren (4×4)

Orice masina (inclusiv una de teren) are nevoie de revizie la intervale de timp regulate sau la atingerea unui numar de kilometri. In mod normal trebuie verificate si schimbate:

– uleiul de motor

– uleiul de cutie

– uleiul din diferentiale

– filtrele (aer, apa, combustibil, polen sau particule)

– verificare mecanica minutioasa

Uleiul de motor

O mentiune speciala aici despre uleiul de motor. Uleiurile de motor folosite la masinile de teren de obicei au indice de vascozitate mai mica, si este indicat sa folositi uleiuri sintetice (de tin 0W – xx) sau semisintetice (5W – xx) Indicativul final depinde de anotimp, respetiv de regimul de viteza. Cu cat indicativul e mai mare, cu atat uleiul va suporta mai bine temperaturile mai ridicate, respectiv plaje de turatii mai mari.

De exemplu, la un autoturism de teren diesel de tip Nissan Patrol / Toyota Landruiser / Jeep Wrangler / Land Rover Defender / Mitsubishi Pajero / Mercedes G–Klasse / Suzuki Samurai sau un model echivalent, uleiul poate fi:

–         5W – 30 iarna (octombrie – aprilie)

–         5W – 40 vara (aprilie – octombrie)

Daca masina e pe benzina sau e un SUV de viteza (Subaru Forester / ) puteti folosi

–         5W – 40 sau chiar 0W – 40  iarna

–         5W – 50 sau 0W – 50 vara.

Uleiul de cutie

Acesta trebuie schimbat la 2 ani sau la 60.000 kilometri (sau mai repede, dupa indicatiile producatorului). La cutiile automate intra de obicei mai mult ulei, dar in general sunt mai fiabile decat cele manuale.

Uleiul de diferentiale

Acesta trebuie schimbat la 2 ani sau la 60.000 kilometri (sau mai repede, dupa indicatiile producatorului). Uleiul din diferentiale trebuie verificat si completat dupa caz, dupa fiecare trecere prin vad (apa) sau dupa o baie serioasa de noroi.

Filtrul de aer

In mod normal filtrul de aer trebuie schimbat la 10000 km. Daca in acesti kilometri ati mers prin rau sau prin praf, este bine sa il schimbati mai des, la 5000 km. De asemenea, este bine sa schimbati filtrul de aer dupa fiecare concurs (open sau extrem).

Filtrul de combustibil

Filtrele de combustibil pot fi schimbate la intervale mai mari de kilometri (20.000 sau chiar si mai mult). Totusi, este bine sa schimbati filtrul de combustibil inainte de sezonul rece. Explicatia este foarte simpla: iarna, apa acumulata pe parcursul rularii pe timp de vara poate ingheta si produce mari probleme cu pornirea. De aceea, pentru motoarele diesel, puteti folosi iarna un aditiv pentru iarna sau, daca nu va dau banii din casa, 10% din rezervor poate fi amestecat cu benzina fara plumb. Benzina curata injectoarele si subtiaza motorina (care are probleme de vascozitate la temperaturi sub -5 grade Celsius).

Asadar, in sezonul rece puteti pune:

–         5% benzina in motorina pentru temperaturi minime noaptea intre 0 si -10 grade

–         10% benzina in motorina pentru temperaturi minime noaptea intre -10 si – 25 grade.

Filtrul de ulei

Acesta trebuie schimbat la fiecare schimb de ulei. Este preferabil sa nu schimbati marca uleiului, iar filtrele pot fi luate si de pe piata de aftermarket.

Filtrul de particule

Denumit si filtru de aer conditionat sau filtru de polen, acest filtru trebuie si el schimbat periodic. De obicei este lasat uitarii de majoritatea proprietarilor, dar el influenteaza semnificativ randamentul incalzirii, respectiv racirii in habitaclu.

Acest filtru trebuie si el schimbat de doua ori pe an (primavara si toamna), sau mai des daca parcurgeti trasee cu mult praf sau cu umiditate mare. Inca trei lucruri importante de facut, in special la masinile de teren:

  1. Suflati periodic spatiul dintre radiator si masca folosind compresorul sau un furtun de aer cu presiune. Paiele, frunzele, insectele, noroiul si in general mizeria depusa pe radiator pot afecta serios randamentul acestuia.
  2. Folositi cel putin o data pe luna instalatia de aer conditionat (inclusiv iarna). Nu doar ca puneti in miscare compresorul, dar recirculati si freonul din aerul conditionat.
  3. Din cauza prafului si a umezelii, aerul conditionat dupa o vreme incepe sa marioasa (miros specific). Pentru a elimina acest miros puteti folosi un spray care purifica aerul (se gaseste la Al Padrino, Augsburg sau orice magazin auto mai serios). Pulverizati tot tubul, lasati sa mearga la maxim instalatia de aer conditionat si evident nu stati in masina. Eu fac asta o data pe an si mirosul din masina este acceptabil, chiar daca folosesc masina intr-un regim destul de greu (coclauri weekend de weekend)

Spalatul masinii

In contra a ceea ce se crede (“unei masini de teren ii sta bine murdara”), masinile de teren trebuie spalate saptamanal sau dupa fiecare iesire mai serioas ain teren. La spalatorie alegeti un program cu spalare de sasiu sau rugati lucratorul sa insiste pe dedesubt. De asemenea verificati sa nu existe noroi pe cutie, pe baie, intre scuturi si baie, pe amortizoare, intre folie arcurilor (daca exista foi) sau la etriere. De asemenea, rugati lucratorul sa insiste pe interiorul barelor sau spoilerelor, incarcarea cu noroi poate duce la ruperea la viteza a unor protectii sau dezlipirea/ruperea anumitor protectii de cauciuc sau plastic, care pot duce ulterior la alte belele. De exemplu mie mi s-a rupt o flansa de protectie laterala de pe aripa. Urmarea? La prima trecere prin vad mi-a intrat apa in filtrul de aer, mi s-a oprit masina, a scos fum alb etc. Dar despre situatiile insolite din teren si rezolvarea lor, poate intr-un articol viitor.

Spalatul in interior nu comporta dificultati deosebite. Trebuie totusi sa fiti atenti la noroiul care va poate zgaria geamurile. Mai ales in cazul geamurilor laterale, care pot deteriora chederele de cauciuc prin introducerea noroiului cu tot cu geam in interiorul usii. Este bine pe cat posibil sa spalati geamurile laterale sau sa le folositi cat mai putin in timpul deplasarii pe teren. De asemenea este bine sa tineti geamurile inchise si sa folositi statia CB 16 pentru comunicarea cu exteriorul. Eu de exemplu am in permanenta nu doar statia mobila pe masina, ci si o statie portabila (modelul Alan 42 multi este versatil, vine echipat si cu priza de bricheta si cu magazie de baterii R6). Aceasta statie mobila este extrem de utila pentru convorbirile dintre pilot si copilot in zone expuse, la recunoasteri pedestre sau la actiuni de recuperare. O alta sugestie: instalati pe geamurile laterale deflectoare de vant (cum sunt cele urate, pentru Dacie). Desi strica aspectul general al masinii si pot zbura la trasee prin madure sau maracinis, acestea permit rularea cu geamul intredeschis fara a mai intra noroi, apa sau zapada. De asemenea sunt ultile pentru fumatori (nu e cazul la mine, dar am vazut destui piloti fumand chiar in timpul competitiilor de profil).

Revenind, spalarea motorului trebuie facuta doar in sezonul cald, iar masina trebuie pregatita in acest sens. Daca aveti instalatii suplimentare (relee, cabluri de troliu, baterie sulpimentara, fire de proiectoare) este bine sa le pregatiti cu izolirband, de asemena protejati caseta de sigurante, fisele de la bujii/aprinderea, respectiv alternatorul. Dupa spalare nu porniti masina timp de o ora si incercati sa o uscati cu jet de aer (sau cu compresorul din dotare).

Daca aveti intrebari legate de profilele de cauciucuri sau orice altceva legat de intretinerea masinilor de teren dati-mi de veste si va raspund cu placere (daca va pot ajuta).

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Pe aceeaşi temă

22 Comments »

  1. Marketeer.ro – digital marketing pioneer » 10 mituri despre masinile de teren said,

    15 februarie 2010 @ 12:54 am

    […] posesorii de masini 4×4 – am scris un mic ghid de intretinere pentru masinile 4×4. Click aici pentru a deschide intr-o pagina noua, o puteti citi dupa ce terminati de citit acest […]

  2. Barbu said,

    15 februarie 2010 @ 8:36 am

    OK, sunt oficial speriat. Dacă jucăriile astea necesită mai multe farafastâcuri decât un aeroplan din primul război mondial, apăi două roți sună mult mai bine, deși nici acolo nu mă încântă că există un element fragil: pilotu’.

    r: sincer prefer sa ingrijesc niste fiare decat piloti. Sau pe mine :). In plus, pentru unii ingrijitul fiarelor se transforma in boala grea 🙂

  3. ocserver said,

    15 februarie 2010 @ 3:21 pm

    nu pot decat sa te felicit pentru acest scurt ghid. iar ca experienta personala, confirm lipsa completa de grip lateral a BFG-urilor AT pe zapada sau noroi. iar dupa ce-am citit ghidul tau, desi ma gandeam serios la niste TSL-uri, cred ca pana la urma o sa iau niste KM2-uri. pentru ca, inca, e singura masina, si de toata ziua si de haulit pe coclauri. so, am sa iti pot spune lucruri despre km2-ul asta curand. 🙂

    r: ok, astept vesti. daca vrei sa bagi si asfalt cu ea, NU-ti lua tsl-uri :). si eu am masina de tota ziua plus coclauri, doar ca eu bag weekend de weekend si in weekend chiar ma bag cu ea, am avut bfg-uri M/T si am ramas de caruta de prea multe ori la pante si inclinari penibile. de tsl-uri nu ma plang. nu-s simexuri pe noroi, dar e cu totul alta poveste decat in cazul bfg-urilor.

  4. ocserver said,

    15 februarie 2010 @ 6:07 pm

    inteleg ca acum alf-ul are tsl-uri? nu mai vreau sa ma mai fac de ras si sa adun toti iepurii de pe campurile de pe langa calugareni… :)) cat despre morcovi.. ii adunasem pe toti… :))

    r: si atunci avea, dar atunci aveam greutate in masina, si aveam si greutate pe instalatie :))))

  5. ocserver said,

    15 februarie 2010 @ 6:19 pm

    doamne fere si pazeste, d-aia e barbatu – barbat, sa se lupte cu greutatile! 🙂 eu sper ca astia de la bfg sa fi imbunatatit grip-ul lateral la km2-ul asta… daca nu…

    r: vorbeste cu Ursu/Nanuk, el si-a pus pe masina, nu mai stiu detalii, dar le are de niste luni bune.

  6. ocserver said,

    15 februarie 2010 @ 9:56 pm

    da, si goganu zice ca-s bune, ba mai mult, el a cumparat de la ursu km2-ul pentru unchiul lui si se pare ca-s mult mai misto decat mt-urile vechi. so, km2 sa fie… 🙂

    r: pai km2 sa fie atunci… desi eu m-as lua dupa ce zice goganu, nu ce zice unchiul lui. daca merge cu ele doar pe forestiere…

  7. dan soare said,

    12 octombrie 2010 @ 6:55 pm

    buna ziua! ce cauciucuri sa pun pe forester 2.5T? sa imbine performante medii spre bune pe sosea,off-road mediu cu ceva noroi si zapada. multumesc! acum am yokohama geolander 95,cica all-season.

    r: daca vrei sa te dai bine pe sosea si relativ ok in teren, ia-ti BF Goodrich A/T. Daca vrei performante ceva mai bune in teren (dar cu zgomot mare la rulare, distanta de franare mai lunga si cauciucuri tocite mai repede) ia-ti BF Goodrich M/T KM2. Gasesti pe net fel de fel de oferte. avand forrester de 2,5 eu totusi zic sa iti iei A/T-uri.

  8. proffroad said,

    28 februarie 2011 @ 1:14 pm

    Vă salut!
    …dacă aş fi citit înainte de a-mi lua Silverstone MT 117 Sport 31×10,50 R15 pentru Pajero, cred că aş fi ales TSL. Dar asta e. Nu mi se par deloc bune nici la noroi, nici la zăpadă, iar pentru asfalt nu prea se pot echilibra. La 60 Km/h bat. Aşa că sunt chiar foarte interesat de TSL acum. M-ar ajuta un link cu modelul şi dimensiunile recomandate pentru maşina mea, un Pajero 2.5 TD 99 cp, SWB, 1993, Anglia, fără blocant spate.
    Vă mulţumesc!
    Florin

  9. Doru Panaitescu said,

    28 februarie 2011 @ 4:15 pm

    Ce pot sa va spun cu mana pe inima este ca TSL-urile bat mai rau si sunt greu de echilibrat intr-adevar. Pe de alta parte, dac asunteti din Bucuresti va trimit eu la o vulcanizare unde baietii au suficienta rabdare sa le puna si pe stanga si pe dreapta jantei, pana le echilibreaza. Iti trimit un email cu numele celui care aduce TSL in Romania.

  10. dan soare said,

    3 iulie 2011 @ 12:08 pm

    buna ziua! tocmai am luat un patrol scurt 1999,2.8TD,130 cai.are suspensie ome,bare fata-spate arb,troliu,scuturi.e deci destul de grea.e incaltata cu at-uri bridgestone dueller 285/75/16 cu jante de otel intoarse. e a doua masina,doar pentru iesiri off-road,mai ales la munte cu familia.pt rest am un forester 2.5T,230cai. am incercat simbata sa urc pe creasta baiului.plouase mult,era noroi mare si clisos din plin. am urcat cu greu cam 1.5km,in reductor si cu difer spate blocat dar nu prea aveam control si nici aderenta-cauciucurile se incarcasera complet. concluzia-tb sa schimb pneurile! ce ma sfatuiti sa iau? ce parere aveti de federal couragia m/t? pe forumul 4×4.ro sint destul de laudate.
    multumesc anticipat si astept cu interes raspunsul d-voastra!

  11. Doru Panaitescu said,

    5 iulie 2011 @ 11:36 am

    Salut Dan, iti recomand un profil mai agresiv. Eu am folosit mutl timp Superswamper (mai putin agresiv decat Simex) si mai ok la frane pe sosea.

    De un an de zile am renuntat la ele pentru ca mi-au paradit tot ce inseamna tren de rulare – am mers mult cu ele pe asfalt si transmit vibratii in punti si articulatii.

    Acum folsoesc Michelin / BFG versiunea M/T KM2 de care sunt multumit pe asfalt si oarecum multumit si in teren.

    In aceeasi categorie mai intra si Federal sau Cooper STS. Eu zic totusi sa mergi pe BFG

  12. Marketeer.ro – digital marketing pioneer » Ghid 4×4: Cum alegem masina potrivita de offroad (partea 2) said,

    1 martie 2013 @ 11:53 am

    […] In episodul viitor vom trece in revista tot ce inseamna modificari, optionale si accesorii pentru offroad. S-ar putea sa te intereseze si micul ghid despre intretinerea masinilor de teren. […]

  13. Edi said,

    30 iunie 2014 @ 8:44 pm

    Daca nu aerisesti grupurile masina se comporta ca si cum nu ar merge cutia de viteze? Cum se face aerisirea?

  14. Doru Panaitescu said,

    2 iulie 2014 @ 6:25 pm

    Grupurile trebuie aerisite numai daca blocantul este pneumatic, am uitat sa precizez. Aerisirea se face similar cu aerisirea franelor.

  15. alin said,

    8 decembrie 2014 @ 9:07 pm

    Salut..miam cumparat un suzuki grand vitara din 2002,1.6 ,automata ,si nu stiu cum …si cand se foloseste optiunea aia overdrive..imi puteti da si mie un sfat..BUNNN..Ms

  16. Adrian Ionescu said,

    27 februarie 2015 @ 8:49 pm

    Salut, imi cer scuze ca intreb aici, dar e singurul loc unde am gasit niste informatii care duc spre profesionisti si cunoscatori. Am nevoie de un 4×4 si vreau sa imi cumpar un Range Rover II, 2.5 TD, 2001, suspensie pneumatica. Din ce am citit aici ma cam sperie gandul de „jeep”, exista vreo alternativa mai buna din aceeasi clasa? Merg zilnic si pe asfalt (80%) si pe drum pietruit si noroios/uscat (20%)… Multumesc anticipat! Si inca o data imi cer scuze daca nu am nimerit locul pentru o astfel de intrebare.

  17. Doru Panaitescu said,

    28 februarie 2015 @ 10:29 am

    Salut, Adrian: Range Rover 2,5 td din 2001 este o masina superba. Mai ales ca are punti rigide fata spate. M-am gandit serios sa imi iau una inainte sa aleg linia Nissan Terrano – Nissan Patrol. Daca poti sa o iei, ia-o! Pune-i roti A/T si nu vei fi dezamagit.

  18. Adrian Ionescu said,

    1 martie 2015 @ 1:08 pm

    Multumesc frumos pentru sfat!

  19. adrian cojocaru said,

    2 decembrie 2015 @ 8:08 pm

    pe partea soferului am gasit mocheta uda\ am scos-o la uscat \ la prima ploaie balta iar \apa limpede\ va rog un sfat [masina este intreaga \ nu are gauri de rugina]

  20. Doru Panaitescu said,

    3 decembrie 2015 @ 11:47 am

    Adrian: verificati chederele la usa soferului si santurile de scurgere / canelurile de la compartimentul motor.

  21. Nica Mihai said,

    17 aprilie 2018 @ 1:06 pm

    Buna ziua, am un kia sorrento 2.5 , merg mai mult in oras si ceva drumuri de munte si doresc anvelope care sa mearga si vara si iarna. Merita sa pun At
    T/A KO2?
    Va multumesc

  22. radu said,

    26 februarie 2019 @ 12:10 pm

    Buna ziua! Am cumparat de jumatate de an un freelander 2, 2012, 4×4 permanet. L-am achizitionat deoarece masina mea de oras, un focus 2, nu mai facea fata provocarilor. Am cumparat o casuta pe drumul (daca se poate numi asa) ce leaga Valea Doftanei de Sacele. Freelanderul se descurca fara probleme pe acest drum, dar am inceput sa explorez si drumurile forestiere adiacente si imi place. Doar ca anvelopele sunt de asfalt (nokian si pirelli). Doresc sa achizitionez 4 anvelope de offroad cu tot cu jante si sa le tin acolo. Cand merg stau aprox o saptamana si o sa le inlocuiesc pe cele de asfalt cu acestea. Din cartea masinii am doua variante: 215/75 R16 si 235/65 R17. Am cautat pe net si oferta e destul de mica. Va rog sa imi spuneti ce varianta recomandati R16 sau R17? (banuiesc ca nu e cazul sa fac improvizatii cu alte dimensiuni). Si daca imi puteti recomanda un anumit model, ma intereseaza strict M/T, nu le folosesc pe asfalt. Zona este cu macadam si noroi, drumuri de munte inclinate. Prefer sa fac plimbari vara, nu pe gheata/zapada (mi se pare mult mai dificil). Va multumesc anticipat pentru sfat.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Lasă un comentariu