Inapoi din weekend – Offroad de iarna in Buzau

Dupa cum ziceam acum ceva vreme, pasiunea nu este ceva de sezon. Personal am boala nu-i inteleg pe cei care se dau mari pasionati, dar practica sportul preferat de doua-trei ori pe an. Nu inteleg oamenii care schiaza o saptamana pe an in Austria, fac scufundari o data pe an in Egipt sau pretind ca sunt pasionati de rafting sau bungee jumping, cu toate ca au facut asta o data in viata.

A fi pasionat presupune mai mult de atat, nu doar o bifa pe lista cu lucruri “cool”. Inseamna sa faci din pasiunea ta un mod de viata, astfel incat sa o practici cat de des ai bani/ocazia/timp. Inseamna sa ajungi sa vorbesti despre asta pana la punctul in care prietenii si cunoscutii te identifica pe tine cu acea pasiune. Inseamna sa investesti si sa iti sacrifici din timpul de canapea pentru lucruri care te motiveaza si care in final te “inalta”. Va dau cateva exemple. Alex Conu si Cristina Tinta au mers pana in Spania sa fotografieze o eclipsa. Vlad Cioflec iese cu caruciorul in parc, dar saptamana de saptamana ne dezvaluie intalniri cu reptilele si pasarile preferate, chiar daca le urmareste in parcurile din Bucuresti, in timp ce isi plimba copilul. Nimic nu-i opreste pe acesti adevarati pasionati sa isi practice si sa-si urmeze pasiunea, oricunde ar fi. Exemplele pot continua, dar ma opresc aici, ati inteles ideea.

Asa se intampla si la offroad. Am prieteni care isi cumpara masini de zeci de mii de euro, le prepara, se dau grav un sezon, dar sfarsesc fie prin a vinde masina, fie prin a o folosi doar la shopping @mall sau mai rau, a o face praf dupa cateva weekenduri si a renunta la ideea de offroad.

Dupa mine acestia nu sunt adevaratii pasionati, ci oameni care cocheteaza cu ideea respectivei pasiuni nonstop. Apreciez oamenii care pe autostrada se uita dupa pasarile preferate (birdwatcherii), care pleaca la schi vara in Alpi pentru a schia pe ghetari, sau pe nisip sau pe iarba, cei care merg iarna/vara la scufundari sau cei care isi planifica o serie de activitati anuale legate de pasiunea lor. Sau pe cei trei pasionati exemplificati mai sus.

Dar sa revenim: weekendul asta am revazut cateva trasee de offroad foarte usoare in mod obisnuit, dar pe care zapada abundenta din weekend le-a facut destul de extreme. Ceea ce ne-a placut si ne-a provocat la maxim. Offroad poti face oricand, e un hobby care nu tine cont de vreme sau anotimp. Cine crede ca poti face offroad doar vara in concediu se inseala rau. Am gasit troiene de peste un metru prin care a trebuit sa trecem, ne-am impotmolit de nenumarate ori, am inghetat si noi si masinile noastre, am sapat, ne-am troliat, am facut sleauri unii pentru altii, la un moment dat a trebuit sa fac “scouting” pentru celelalte doua masini care intre timp se luptau sa se scoata una pe alta prin nameti. Ce mai, aventura pe cinste.

Cateva idei (recomandari) se desprind clar din aceasta tura:

1. Nu pleca intr-un traseu nou nout cand afara este “vajgalau”. Sansele de a te dezorienta in padure cresc rapid odata cu lasarea intunericului. Daca ai masina de teren si constati ca ai predispozitie spre ture de noapte, pune-ti niste proiectoare suplimentare pe masina. Azi-noapte ne-au fost tare de folos.

2. Nu ceda presiunilor celor mai neexperimentati care te insotesc. Uneori, in dorinta de a-ti demonstra vitejia, comiti greseli elementare din care se nasc (intr-o cascada fireasca) situatii critice. Evident, cand scapi masina in rapa, intr-un copac sau in sant, nimeni nu-si asuma raspunderea pentru ce ai facut tu acolo la volan. De aia e bine sa ai un copilot cu care sa te mai fi dat in prealabil, in ture pregatitoare.

3. Cand esti lipit cu masina de pom, lasa protejarea naturii pentru alte vremuri. Daca procedezi in alt fel, vei lasa geamul lateral la fata locului, drept dovada a ecologismului exagerat. Lucru pe care nimeni nu si l-a dorit in aceasta tura, dar s-a intamplat pe fondul unei nesincronizari intre sofer si echipa de recuperare.

4. Ia-ti la tine apa, merinde si haine de schimb. Iarna nu-i ca vara, nici chiar la offroad. Iar benzinariile, carciumile, casele de oameni si alte locante din civilizatie sunt uneori foarte departe de traseul pe care ajungeti. Am stat ud la picioare cam jumatate din astea doua zile, nu ca mi-ar parea rau, dar putina atentie cand va echipati de “joaca” inseamna o diferenta mare de confort pe durata turei.

5. Tine in masina si lucruri de care crezi ca nu vei avea nevoie niciodata. In acest weekend am folosit hartia inginerica, un borcanel de Axion (!), scotch (ala de lipit/prins, nu bautura), un briceag, un topor (cam tarziu), manusile de sudura si cablurile de curent. Va las voi sa ghiciti pentru ce am folosit fiecare din aceste lucuri, dar doar zic: luati-va in masina si alte lucruri decat cele absolut necesare unei deplasari normale in masina. Si va rog nu ma intrebati ce cauta Axionul la mine in masina 🙂

6. Orientarea e de baza. Desi nu am avut Smailo la mine (ne-ar fi prins tare bine in vreo doua randuri), nasul, lferul, experienta (sau cum vrei sa-i ziceti) ne-a tinut pe traseul oarecum stabilit. O harta cat mai detaliata e un alt prieten important in astfel de situatii. Inca ceva: fiti cumpatat cand e vorba de sfaturile localnicilor. Saraii de ei, ei intotdeauna va trimit pe drumul al’ mai bun, nu se gandesc ca voi vreti sa va supuneti masinile unor cazne specifice. Dac aun satean va zice “ala nu e drum bun, mergi doar cu caruta pe el”, aveti sansa sa va bucurati de un traseu offroad pe cinste.

7. Foloseste statia, sufele, ochetii, troliul si ce te-ai invrednicit sa mai cumperi pentru ture de offroad adevarate. Nu ajunge sa iti iei masina de teren, dupa cum nu ajunge sa iti pui cauciucuri pentru a crede ca masina ta merge pe oriunde. Trebuie sa petreci ceva vreme cu masina ta pentru a te asigura ca ii cunosti limitele si o poti stapani. Altfel, nu faci decat sa iti creste sansele de a o farama destul de rapid.

Ma opresc aici cu recomandarile invatate pe propria piele (sau pe a celor care m-au insotit), va las asadar cu cateva imagini (sau click pe poza de mai jos) care oricum spun 1% din ce a fost pe traseu, precum si un film scurt ca sa vedeti in ce viscol iti poti practica pasiunea, daca te mananca rau pe instalatie.

Si filmuletul (multumesc Daniel pentru link):

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Pe aceeaşi temă

Un comentariu »

  1. Tweets that mention Marketeer.ro – digital marketing pioneer » Inapoi din weekend – Offroad de iarna in Buzau -- Topsy.com said,

    24 ianuarie 2011 @ 10:36 am

    […] This post was mentioned on Twitter by Doru Panaitescu, Doru Panaitescu. Doru Panaitescu said: @dsecareanu @zdeto baieti, am bagat pe blog http://bit.ly/dFzeaI […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Lasă un comentariu