Cu Mercedes Benz X Edition prin Apuseni și retur

(continut sponsorizat)

Am plecat zilele trecute cu noul pick-up Mercedes-Benz Clasa X Edition, echipat pentru aventură, în Apuseni. De ceva vreme, am renunțat la a ajunge în locuri de la munte doar pentru ca e un traseu dificil. Voi explica pe larg puțin mai jos…

Odată cu trecerea anilor, ambițiile mele de pilotaj offroad s-au estompat, iar atenția pentru viața sălbatică și respectul pentru mediu s-au concretizat într-un downshifting real, în special în zona echipamentului și mașinii (v-am zis că mi-am vândut Patrolul, da?). Atenția mea s-a concentrat în ultimul timp mai mult pe caracterul neatins al naturii, astfel ca am început sa aleg acele trasee pe care poti merge cu orice masina, iar acolo unde ar fi urcat doar mașină echipată pentru concurs am preferat să folosesc acidul picioric. Asta oferă un avantaj drumurilor pe care aș putea afecta natura. Azi, de pildă, acolo unde găsesc șleauri, în loc să cuplez reductorul ca odinioară, prefer să opresc și să investighez per-pedes ce tritoni și broaște găsesc acolo.

Acest curent de respectare a naturii de către pasionații de offroad se numește greenlaning și nu greșesc dacă spun că l-am mai folosit, parcă. Dar chiar dacă vorbim de “greenlaning”, e nevoie de o masina cu adevarat deosebită pentru a te bucura de tură și de confort, iar Mercedes-Benz Clasa X Edition este o astfel de mașină. Interiorul acestui pick-up este luxos și în același timp ergonomic, cu toate comenzile la îndemână, cu dotări care mai de care menite sa îmi asigure o mare satisfactie pe tot timpul drumului.

Mi-au placut camerele video și sistemul de vizualizare a mașinii de sus, pe ecranul central, facilitate extrem de utilă in sectoare de drum ingust sau la manevre unde în mod normal trebuie sa dai copilotul jos din masina. Acesta poate fi folosit alternativ pentru a vedea ceilalti parametri ai masinii sau pentru a selecta muzica dorită. În cazul meu, am păstrat cardurile SD pentru aparatele foto și camerele video cu care am realizat acest material.

Vizualizarea mașinii în traseu, la viteze mici se face utilizând multiplele camere din barele față/spate, care, amplasate în apexul barelor, furnizează un avantaj la manevrele de viteză mică: de pildă, când ești cu mașina parcată în spic și ieși cu spatele din parcare, camera de pe bara spate poate “vedea” dintr-un unghi din care șoferului îi este imposibil să se asigure.

Sistemul multimedia este peste exigențele celor mai pretențioși melomani, și nu mă refer doar la partea acustică (boxe, amplasament incinte acustice etc). Șoferul poate folosi alternativ 2 USB stickuri sau un SD card, care pot fi schimbate cu ajutorul comenzilor de pe volan. În condiții de drum lung, dacă mergi cu mai mulți oameni cu preferințe muzicale diferite, nu mai este necesar să schimbi stick-ul USB, ridicând cotiera. Aici, in videoclipul de mai jos, puteți vedea mai multe detalii despre dotări și interiorul mașinii.

Se cuvine să zicem ceva și despre propulsor și transmisie. Motorul este un 4-în-linie de 2,3 diesel foarte puternic (dezvoltă 190 CP și are un cuplu generos de 450Nm) și destul de silentios, iar cutia în șapte rapoarte este etajată atat pentru sectoare de drum lung, cat si pe teren accidentat.

Aici, în Apuseni, grație drumurilor de toate felurile, m-au ajutat sistemul de transmisie cu asistenta la coborare, selectorul de reductor si blocarea diferentialului, disponibile de la buton, toate plasate pe un singur rand, unul lângă altul, să nu te încurci în butoanele de selectare a celui mai bun sistem de transmisie pentru suprafața de rulare respectivă.

Garda la sol este generoasă (202mm), iar ampatamentul lung este tributar unei bene încăpătoare, dotată cu un sistem pe șină de ancore, extrem de util pentru orice tip de încărcătură. E drept că eu deja mă gândeam cum ar fi să carosez o benă ca asta pentru expediție…(foto prinderi cargo benă).

Dar să vă spun și motivul acestei mici expediții ornitologice. Am venit în luna august special să fotografiez câteva din subadulții din acest an (cinteze, codobaturi și fâse), specii ușor de găsit în zonele montane și submontane din arcul carpatic. Cinteza, cea mai frecvent întâlnită specie montană, era prezentă pe traseu.

Acești subadulți sunt destul de ușor de fotografiat de pe geamul mașinii, pe drumurile de acces dintre cătunele moțești, deoarece gardurile oferă puncte de observație și vânătoare pentru speciile insectivore. Așa a fost cazul și cu această codobatură albă (Motacilla alba).

Alteori, pietrele de pe marginea drumului sunt folosite ca loc de siguranță, cum este această stâncă de la Bâlea Lac, unde mă aștepta o frumoasă fâsă de munte (Anthus spinoletta).

Iar pentru cei ce au ieșit măcar o dată la fotografiat, se știe, “your car is the best hide”. Noul Mercedes-Benz X Edition este mașina ideală pentru astfel de ieșiri. Aici mă jucam cu noul meu aparat foto, despre care voi mai povesti și cu care vreau să refac albumele foto ale tuturor speciilor vazute de mine până acum. Ambițios, nu?

Noul pick-up cu motor de 2,3 Diesel are două niveluri de echipare, disponibile în această perioadă în două pachete extrem de atractive. Pachetele de dotări speciale pentru Clasa X Progressive Edition și Clasa X Power Edition includ vopsea metalizată, diferențial blocabil, sistem de navigație, cameră pentru mers înapoi, scaune încălzite, cutie de viteze automată cu 7 rapoarte (pentru mers înainte) etc. Clasa X Progressive Edition este disponibil la prețul de 32.200 Euro (fără TVA), iar Clasa X Power Edition la prețul de 37.150 Euro (fără TVA). Ofertele pentru cele două modele sunt disponibile în România până la sfârșitul lunii decembrie 2019.
Și o filmare cu părerea mea generală despre mașină, pentru cei ce vor mai multe detalii.

Și dacă tot v-am dat atâtea detalii, să vă zic și traseul din acest mic test-drive, iar la final vă voi prezenta câteva sectoare de drum extrem de pitorești, pe care este musai să le parcurgeți dacă aveți mașină de teren.

București – Pitești – Curtea de Argeș – Transfăgărășan (aici am fotografiat fâsa de munte prezentată mai sus). De aici – Sibiu – autostrada A1 până la nodul rutier pentru Orăștie.
De aici am facut dreapta spre Gelmar, și de aici am urmat indicatoarele spre Cheile Madei, o zonă calcaroasă deosebit de pitorească, doar că aceste chei trebuie parcurse cu botoși de neoprem, cheile fiind inundate tot timpul anului.
De aici spre Geoagiu, iar din Geoagiu spre Zlatna, pe ruta Bozeș – Băcâia prin Cheile Cibului.
De aici am ieșit spre Zlatna prin Glod – Cib – Zlatna.
Iată o filmare de pe ultimul sector de drum aminitit mai sus, Cheile Cibului.

Apoi am urmat pe asfalt Zlatna – Abrud – Câmpeni – Albac – Horea – Mărișel, unde am și înnoptat, nu înainte să devorăm o tocană de hribi cu smântână acompaniată de un sirop de afine la Cabana Moților de la Mărișel (mulțumim, Ela și Sebi, pentru tot). Tot aici am făcut o filmare, tot din mașină, în drumul spre stânele de sus din Mărișel.

A doua zi am făcut un gulaș la ceaun, apoi am mers spre Beliș – Bălcești – Dealul Botii – Smida.

De aici am trecut muntele pe un traseu extrem de pitoresc și solicitant pentru șofer, care a ocolit lacul de acumulare, scurtând mult traseul de întoarcere, dar fără probleme pentru pickup – Smida – Giurcuța de Sus – Poiana Horii.
Terminusul expediției a fost dupa Horea – Albac – Salciua – Huda lui Papară, unde am admirat abrupturile calcaroase de la Vânătările Ponorului.
De aici am plecat spre casă prin Buru – Colțești – Cheile Vălișoarei – Aiud – Sebeș – Miercurea Sibiului și de aici am profitat de accidentul nelipsit de pe Valea Oltului pentru a vedea și Transalpina pe apus (în premieră pentru mine, făscusem Transalpina doar de la sud la nord și doar dimineața).
Așa că după Jina – Oașa – Obârșia Lotrului – Transalpina – Rânca – Novaci, am mers liniștiți spre casă.

Cu bold am însemnat cele mai pitorești sectoare de drum din traseu, mai puțin Transfăgărășanul și Transalpina, care sunt pitorești din oficiu 😀

Verdictul meu după aproape 1500 de kilometric de traseu mixt – asfalt și offroad: Mercedes Benz clasa X Edition este o mașină vrednică, vorba ardeleanului, cu care as pleca oriunde în Romania sau Europa, pentru orice fel de aventură.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Pe aceeaşi temă

Lasă un comentariu