Piata de publicitate online din Romania in 2011 a fost de 34 de milioane Euro

Conform ultimei editii Media Fact Book, lansata azi de Initiative, aceasta cifra nu se contrazice cu studiul ROADS editia 2011, anuntat saptamana trecuta de IAB Romania. Dimpotriva, aceatsa cifra vine sa elucideze ceea ce asteptam de multa vreme: ponderea Google Ads in totalul cheltuielilor cu publicitatea online in Romania.

Dar sa o luam cu inceputul. In primul rand, ar trebui sa amintesc celor mai noi in bransa ca acest studiu este facut de Initiative inca din 1997. Iar in 2007, impreuna cu colegii de la Initiative, si eu am participat la realizarea uneia din editii (cea pentru 2006), asa ca va pot spune cata munca se ascunde in spatele unei brosuri de cateva zeci de pagini.

Insa pentru prima data in toti acesti ani, MediaFactBook aduce cateva noutati:

1. Este primul an in care cifra MFB pentru cheltuielile cu publicitatea online in Romania depaseste cifra oficiala IAB/ROADS. Este un semn ca estimarile celor de la Initiative sunt din ce in ce mai aproape de adevar, pentru ca piata REALA de publicitate – adica mai exact valoarea neta a CHELTUIELILOR cu publicitatea trebuie sa fie mai mare decat veniturile declarate de principalii 18 publisheri si case de vanzari din piata.

2. Este primul an in care investitiile clientilor in publicitatea online online surclaseaza toate celelalte medii (cu exceptia regelui TV). Da, incepand cu 2011 publicitatea online isi intra in drepturi: are aproximativ 11% din total bugete investite, are o suma confortabila de 34 de milioane din totalul celor 309 milioane euro estimate de MFB.  Ce mai tura-vura, publicitatea online ocupa, cel putin in ochii industriei de profil, locul pe care il merita cu adevarat.

3. Este primul an in care se arunca pe piata estimari despre Google si Facebook. Conform estimarilor Initiative, din cei 34 de milioane de euro, banii se impart cam asa:

– 21 milioane display.

– 13 milioane performance, din care aproximativ 10-11 milioane (sau poate chiar mai mult) Google Ads, 1-1,5 milioane Facebook Ads plus long tail.

Nu e rau sa avem niste prime cifre, desi eu personal consider ca Google Ads face mai mult de atat in Romania, dar probabil ca cifra exacta nu o vom sti niciodata (cata vreme cei de la Google nu vor rupe tacerea).

4. Este primul an in care Mediafactbook are editie de mobil. Asta cred ca spune multe despre avantul pe care il are si acest „new-kid-on-the-block”, publicitatea pe mobil. Ramane de vazut cand vom avea mobile advertising pe locul trei sau, de ce nu, pe locul 2 in topul investitiilor in publicitate.

Si o ultima cifra cu care vreau sa va las sa cochetati si la care sa rumegati seara: 15% este estimarea Initiative pentru ponderea inzestrarii romanilor cu „smartphones”. Desi studiile indfependente (GFK) sau estimarile specialistilor (Dan Virtopeanu de pilda) spun ca cifra este prea optimista si ca realitatea este undeva cu cel putin 1-2 procente mai jos, pe mine ma bucura ca iesim usor din randul tarilor bananiere si ne apropiem de civilizatie.

Nu mai spun ca Initiative are si o estimare de 41 de milioane euro pentru 2012, in conditiile in care tot ei previzioneaza o usoara scadere a pietei totale (de la 309 la 303 milioane euro). Asta inseamna ca in vreme ce piata va scadea cu 2 procente, digitalul va urca de la 11 la 14%. Nu e rau, nu? Voi ce parere aveti de cifrele MFB?

PS Studiul 2011 poate fi descarcat de aici.

 

 

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Pe aceeaşi temă

3 Comments »

  1. 34 de milioane de euro au fost investite în publicitatea online din România în 2011 said,

    14 iunie 2012 @ 7:33 am

    […] online-ul a fost pe locul 2 ca investiții în publicitate în 2011 ( 21 milioane display, 13 milioane performance, din care aproximativ 10-11 milioane Google Ads, 1-1,5 milioane Facebook Ads plus long tail, via Doru); […]

  2. Ioana said,

    14 iunie 2012 @ 10:31 am

    mica mentiune: Am anuntat datele ROADS pe 28 mai 😉 (nu chiar saptamana trecuta)

  3. Mircea C said,

    14 iunie 2012 @ 10:34 am

    Da 404 cand dai sa descarci studiul.
    Great article in rest, sper ca cifrele sa fie reale si nu doar niste pareri.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Lasă un comentariu