SATI ingenuncheaza serviciul Trafic.ro

Anuntata deja si pe bloguri, recentele luari de pozitie ale marilor publisheri (Ringier, MPI, Realitatea, Intact, Trilulilu) subrezesc si mai mult imaginea serviciului gratuit oferit de Trafic.ro. Dupa valul de plecari de anul trecut (Softpedia, Neogen, Mirabilis), iata ca si ceilalti jucatori mari pun potul pe SATI in defavoarea Trafic.ro.

Raspunsul lui Trafic.ro este destul de palid (am citit resemnare printre randurile comunicatului), dar nu cred ca serviciul Trafic.ro va decadea.

In primul rand este un serviciu gratuit care, desi a avut de-a lungul timpului sincope, s-a perfectionat mult in ultimii doi ani. Chiar ma uitam la cate noi statistici au fost introduse doar in ultimele luni. Cred ca Trafic.ro a avut, are si va avea un rol important in educarea pietei.

In al doilea rand, nu toti isi permit sa plateasca studiul SATI. Este astfel din ce in ce mai clar ca daca nu esti in SATI nu vei putea lua loc la masa leilor. Dar long-tail-ul este de ajutor pentru Trafic.ro mai mult ca niciodata. Un publisher va alege intotdeauna serviciul de monitorizare care il va avantaja cel mai mult – in sensul ca este impacat cu cifrele furnizate acolo. Trafic.ro, statistici.ro, analytics, hitbox, Sati, Insites, chiar nu are importanta daca si vanzatorul si cumparatorul le accepta.

Unde va fi un shift clar: vanzarile de mare publicitte se vor baza exclusiv pe SATI. Si este normal sa fie asa. Mult trambitatul conflict de interese dintre Netbridge ca detinator de spatii si Netbridge ca arbitru al pietei va apune; dar cifrele SATI vor dicta spliturile pe bugete si alegerile plannerului in munca de zi cu zi pe mediaplanninguri.

Personal nici nu ma bucur nici nu ma intristez. E o miscare naturala pe care si Netbridge o intelege in cele din urma. Lasand speculatiile de complot la o parte (da, mi-au ajuns la ureche tot felul de intrebari pe tema conspiratiei mondiale), totusi miscarea va avea un impact (greu de estimat) la contactul direct cu clientul final.

Daca pana anul trecut Trafic.ro era practic un monopol, de astazi incolo vom avea doua structuri paralele. Intrebarea mea ramane: cu clientii pe care de-abia i-am obinuit sa accepte datele din trafic.ro, cum ii vom spune ca de acum incolo SATI taie si spanzura, iar pentru site-urile mici, de nisa, care se potrivesc si ele cu target-grupul cerut de client, trebuie sa facem artificii pentru a nu compara mere cu pere (in ceea ce priveste vizitatorii unici si nu numai)?

Mai mult, uitandu-ne in SATI vedem un top care in opinia mea are si avantaje si dezavantaje: avantajul este pentru agentii, pentru ca pot transa rapid un clasament al principalilor “grei” cu care trebuie sa stea de vorba. Pe de alta parte gruparea siteurilor de catre publisheri poate vicia deciziile corecte de alocare pe site-uri. Aici imi pare rau ca nu putem arata cum se ved ein sectiunea autentificata, pentru ca practic plannerul o sa aiba o lita cu dealurile obtinute la inceput de an, pe baza caruia va “ajusta” mediaplanul in asa fel incat sa impace si capra si varza. Pentru client in schimb decizia de split nu va fi extrem de transparenta si implicit greu de digerat. In fine, deja intram in detalii si nu e cazul.

Pe final, parerea mea: schimbarea stapanilor – bucuria nebunilor.

Au mai scris Orlando Nicoara, Gabriel Boaca si Sergiu Biris.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Pe aceeaşi temă

2 Comments »

  1. Ciprian Stavar said,

    11 noiembrie 2008 @ 4:07 pm

    Doru,

    Din pacate toata acesta schimbare este perceputa ca o lovitura data catre Trafic.ro Eu spun insa ca BUBA este in alta parte. Si anume la ce se intampla cu TRAFICUL in general. Nu facem decat sa schimbam (care schimbare era deja produsa de la aparitia SATI) un sistem de monitorizare cu altul, fara a schimba ceea ce PRIMESC advertiserii.

    Bannerul vandut la CPM, si ales dupa criteriile de audienta ale SITEULUI, este cea mai mare GOGOASA care se vinde astazi pe online-ul romanesc. SATI, ca si trafic.ro, este un instrument pentru proprietarii de siteuri si NU pentru advertiseri. Daca eu vreau sa vorbesc cu zece oameni de pe siteul tau care are 1 milion sau 10 milioane, ma mai intereseaza cu ce masori tu milioanul sau cele 10M? Sau ca esti primul sau ultimul in categoria respectiva?

    Da-mi cei 10 oameni, cf. profilului, pe care eu ii vizez. Lasa-ma sa port o discutie confortabila cu ei si atunci cumpar publicitate online pe siteul tau. Dar oamenii de vanzari din online-ul romanesc vor sa-mi vâre mie pe gat traficul si audienta lor, in general. Nici nu mai conteaza dupa ce sistem au masurat-o. Conteaza CEEA CE PRIMESC eu ca advertiser. Eu nu cumpar topuri. Internetul nu este despre mass communication, ori din miscarea asta cu masuratul audientei, fie ea pe zile, nu vad a se face nici un pas inainte. Poate doar reglari de conturi.

    Stiu, discutia necesita mai mult de un post pe blog sau un comentariu. Dar haide sa incepem sa ne aplecam asupra ADEVARATEI probleme din online. Altfel este doar o perdea de fum, tehnica folosita si de politicieni. Sa ascundem sub ea negocierile ce incep pentru la anul pe bugetele de media online. Cine are audienta mai mare sa strige cat il tine gura: eu merit mai mult market share. Oare?!

  2. Doru Panaitescu said,

    11 noiembrie 2008 @ 10:16 pm

    Ciprian: De acord. Dar cate agentii vor ceea ce zici tu? Nu cumva si agentiile fug dupa ceva ce li se cuvine in urma unui share? Cand vor intelege clientii ca e datoria lor sa masoare rezultatele, si nu sa ceara rapoarte de campanie de la agentii pe care le fac tot furnizorii?

    Furnizorii care au audienta de calitate sunt prea mici, daca incep sa faca trafic pierd din calitate. Cati furnizori accepta sa faci targetarile de rigoare pentru a fi tu fericit ca agentie cu ce ai cumparat? Asta nu se va intampla niciodata intr-o piata cu 10% incarcare. Cand ai doua camioane de cartofi de vandut nu stai dupa trei cucoane care vor cartofi rotunzi pentru reteta de placinta irlandeza. Vrei sa ii dai un sac si sa si-i aleaga singura in timp ce se uita la Isaura.

    Sunt multe probleme ADEVARATE in online si stii prea bine asta. Si da, nu pe blogul meu sau al tau le vom rezolva.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Lasă un comentariu