Targetare demografica by Boom

Anuntata de Boom (Vali), deja presimt ca va genera tone de discutii, mult peste nivelul Pahomi vs Feminis. Conform anuntului, impreuna cu partenerii de la Insites Belgia, Boom ofera acum targeting pe varsta, sex si probabil si alte criterii de segmentare demografica, dar printr-o tehnologie care mie imi scapa.

Daca ceea ce anunta Boom e adevarat, inseamna ca nu mai conteaza cat de difuza e audienta unui site, vei putea sa atingi doar userii care corespund din punct de vedere demografic. Bunaoara, pe un site precum bursa.ro vei putea atinge doar barbatii intre 35 si 54 ani.

Tehnologia cica ar folosi doar cookie, ceea ce mie nu mi se pare suficient. Cu exceptia situatiei in care adserverul face data collection pe baza informatiilor de browsing ale computerului pe care fiecare utilizator il foloseste, lucru care contravine principiilor de protejare a intimitatii (user’s privacy).

Intr-o lume in care targetingul comportamental este adevaratul nextgen thing, acesta ultim anunt de la Boom mi se pare mai mult PR decat inovatie. Cel putin pana la proba contrarie.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Pe aceeaşi temă

20 Comments »

  1. Yonu said,

    11 martie 2008 @ 12:47 am

    Cum functioneaza efectiv? Dupa logarea unui membru intr-unul din siturile care au acceptat sa faca acest tip de publicitate, pe baza unui cookie, AdServerul va urmari acel utilizator in navigarea sa in websiturile din reteaua Boom si i se va servi publicitate targetata, in functie de sex, varsta si alte date care le colecteaza websiturile si le pun in legatura cu Softure.
    http://blog.boom.ro/blog/10.03.2008.targetarea-demografica-on.html

    Not just marketing, privacy nightmare.

  2. Stiri despre publicitate online in Romania » Blog Archive » Targetare mai buna, but how about privacy? said,

    11 martie 2008 @ 1:02 am

    […] [update] Doru Panaitescu scrie despre asta aici. […]

  3. Gabi Boaca said,

    11 martie 2008 @ 1:40 am

    Doru, e normal sa existe indoieli in privinta sistemului de livrare, a privacy-ului, samd pentru ca e un sistem nou, care nu a mai functionat pe .RO la nivelul la care il implementam la Boom. Si pentru ca informatiile legate de sistem nu sunt inca suficient intelese.
    Cat despre PR vs INOVATIE, parerea mea este ca te hazardezi si nu ai rabdare sa primesti toate datele. Ceea ce se incearca reprezinta o noutate completa pentru piata, ramane de vazut daca aceasta (piata) il va confirma. Privind la modul simplist, as zice ca: un client de publicitate online ar fi mai mult decat multumit daca ar putea livra reclama strict catre un anumit target (divizat pe sex si/sau varsta), iar un utilizator ar fi la fel de multumit daca ar vedea mai multa reclama „relevanta” (sa nu afisam barbatilor reclama la rujuri, decat daca se advertiserul solicita in mod explicit).

  4. Doru Panaitescu said,

    11 martie 2008 @ 6:49 am

    Gabi: Nu neg ca ar fi inovatie. Dar cine nu se indoieste cu crede cu adevarat.
    Prove me wrong, si dau un ciolan :D. Nu ma intelege gresit, nu usnt sceptic, dar vreau sa inteleg mecanismul. Si oricum, in felul in care ai descris-o mai sus, o astfel e targetare e aboslut imposibil de vandut la clientul tipic .ro. Poate la Marius Pahomi ar merge :), o astfeld e targetare, desi mai mult decat utila, cred cu tarie ca e cu mult inaintea vremurilor. E ca si cum ai vorbi de integrale la clasa a patra.
    Mda, nu prea am rabdare, eu as fi anuntat altfel produsul asta.
    O campanie de test ceva?

  5. » Blog Archive said,

    11 martie 2008 @ 9:04 am

    […] cu eScape, concomitent apar si primele reactii care vorbesc despre privacy-ul userului la Doru si Vivi , ultimul facand analogia cu Beacon de la […]

  6. Alin said,

    11 martie 2008 @ 10:41 am

    „Si pentru ca informatiile legate de sistem nu sunt inca suficient intelese.”

    De fapt, nu sunt suficient explicate. Daca ar fi atunci probabil ar fi si suficient de intelese.

    Sistemul a fost pornit vineri si luni 10 martie tinerii de la Boom is gata sa vanda publicitate targetata demografic. Allow me to roll on the floor laughing. Trecand peste „inovatia” si „targetarea demografica” cu care se lauda Boom acum, as face numai o singura observatie de bun simt: cum sa iti bazezi profilele pe traficul realizat in numai doua zile? Si perioada de weekend fiind. 100.000 de profile? Felicitari. Dar ia sa vedem, ce e acela un „profil”? Dar un „cookie”?

    Pornind de la un cookie si urmarind pe unde se plimba un utilizator in reteaua Boom. Aham, in concluzie 100.000 de oameni s-au plimbat doua zile de weekend numa prin reteaua Boom. Si s-au plimbat atat de mult si bine incat le-au fost facute profile adecvate, numa bune de vandut. Mai copii, maaai…

  7. intelitext demografic » Adi Stan said,

    11 martie 2008 @ 4:44 pm

    […] Eu nu mai sunt stresat de reclame inutile. Companiile nu mai platesc afisari aiurea. Si eu si ei – multumiti. […]

  8. Bogdan Gheorghe said,

    11 martie 2008 @ 11:46 pm

    Metoda NU este noua; se aplica deja de ± 2-3 ani la DoubleClick, Tribal si Burst.
    Exista insa o MARE si importanta diferenta.

    Din cate inteleg eu, in varianta Boom se incalca ff. mult privacy-ul utilizatorului. E un fel de adware. Necesita creare unui cont (si probabil completarea obligatorie a N campuri -> profil de „panelist”), apoi pe baza unui cookie i se va servi reclama pe profil.

    In afara nu si-au permis asemenea lux. Esti urmarit pe toate site-rile retelei -> cookies, apoi tehnologia incearca sa extrapoleze profilul tau pe baza site-urilor vizitate.

    Ceea ce face boom mi se pare aproape ideal ca agentie de advertising si un cosmar pentru user.

    Urmatorul pas este vanzarea acestor profile intre agentii…

    Eu probabil ca voi vedea doar reclame pentru computere, IT si masini !
    Ce ma fac daca vreau sa cumpar un obiect pt. nevasta ? Pacat… nu sunt in target…

  9. Doru Panaitescu said,

    12 martie 2008 @ 7:35 am

    Gabi:

    Ma hazardez cu un verdict pentru ca voi v-ati hazardat cu anuntul fara sa explicati temeinic demersul.
    Daca eu nu am inteles exact ce si cum, iti dai seama ce nedumerire e pe piata?
    Uite ce comentarii au lasat si alti oameni din industrie si poate o sa sa intelegi ca problema nu e la mine, ci la voi.

  10. Gabi Boaca said,

    12 martie 2008 @ 12:46 pm

    Doru: in general ma intereseaza comentariile altor oameni in general si ale oamenilor din piata in special atunci cand au baza solida. Atata timp cat, asa cum bine zice Alin „De fapt, nu sunt suficient explicate” nu inteleg cum poti sa spui despre un lucru ca este „cosmar pentru user”.
    Acum hai sa mai lamurim cateva aspecte:

    ALIN: nu stiu pentru tine ce inseamna profile adecvate, dar momentan informatiile care in acceptiunea noastra alcatuiesc un profil sunt DOAR sexul si varsta (mai exact categoria de varsta). Banuiesc ca in conditiile astea e simplu de realizat profile (in acceptiunea de mai sus) pt 100 000 de useri in doua zile si de vandut publicitate targetat pe sex si interval de varsta, nu?

    BOGDAN: nu am zis ca e ideea noastra si ca nu s-a mai gandit nimeni la asta. Am zis ca e prima data cand se poate aplica pe piata din RO cu succes, credem noi. Mi se pare evident ca daca piata .RO e in urma altor piete cu ani buni sa nu prea mai avem ce „inventa”. Exagerarea cu „adware”-ul am sa o ignor complet. Pentru a fi targetat de publicitatea „demografica” nu e nevoie sa completezi nici un formular de inregistrare separat, nu facem baze de date cu profile si nici nu putem vinde profilele catre agentii (daca prin vanzare catre agentii intelegi „ia datele oamenilor, da banii”) pentru ca nu sunt suficiente informatii. Putem vinde publicitate catre agentii sub forma de bannere targetate. Atat. Si apropo, publicitatea targetata demografic, asa cum am definit-o si implementat-o noi, nu va putea inlocui modul de lucru actual (CPM per website profile) ci poate fi doar o solutie complementara, asemenea publicitatii contextuale si a linkurilor in forum. Asta din motive de limitari a sistemului de targetare, limitari date de neincalcarea de privacy.

  11. Doru Panaitescu said,

    12 martie 2008 @ 12:51 pm

    Gabi:
    Atunci nici anuntul vostru nu are baza solida.
    Sau da nastere unor interpretari. Personal sunt printre primii clienti de publicitate care intuiesc marele avantaj al targetarii demografice asa cum o prezinti tu si vor sa il foloseasca. Dar metodologia explicata extrem de succint de Vali in psotul respectiv da nastere la interpretari si dubii. Astept si alte detalii care sa infirme temerile mele (si ale altora).

  12. Bogdan Gheorghe said,

    12 martie 2008 @ 2:39 pm

    @GABI
    Cred ca treebuie sa explicati mai mult cum merge aceaste tehnologie, mai ales ca nu este sa de noua sau secreta, insa din punct de vedere tehnic, ceea ce scrie in acest citat,

    AdServerul va urmari acel utilizator in navigarea sa in websiturile din reteaua Boom si i se va servi publicitate targetata, in functie de sex, varsta si alte date care le colecteaza websiturile si le pun in legatura cu Softure

    implica cu totul altceva. Ce amestec are eScape ?
    Cum se realizeaza acel profil ? De unde stii ce sex are utilizatorul ? Il extrapolezi in fct de actiunile sale sau in fct de site-urile vizitate? Il iei din datele de inregistrare la diverse servicii din retea ?

    Unde se trage linia in priviinta datelor coletate ?

    Stiu ca nu e placut sa fii criticat, insa ar fi cazul sa explicati EXACT mecanismul.

    Pe scurt, raspunde intrebarea urmatoare:
    CUM este realizat profilul utilizatorului ?

  13. Mihnea de Vries said,

    12 martie 2008 @ 7:04 pm

    ce-ar fi sa nu ne mai stresati cu reclame deloc? prefer oricand contentul platit decat cel cu reclame in el, sau macar fiti mai discreti si incercati cu product placement mai subtil plasat in content, banerele streseaza pe toata lumea sau alti le ingnora oricum… firmele platesc pt himere online, userii isi strica ochi in flashurile voastre singuri care castiga sunt intermediarii gen boom si alti haiduci. mai lasati-ne frate…

  14. Doru Panaitescu said,

    12 martie 2008 @ 7:38 pm

    Mihnea de Vries:

    Ia intreaba-l te rog pe Bogdan ce parare au forumistii de product placement discret? E din lac in put. mai bine scrii ca e reclama, iar cei car enju sunt interesati sa ignore reclama, decat sa pui „discret” product placement pe forum sau pe site.
    Asa ca lasa-ne tu frateee…

  15. Gabi Boaca said,

    13 martie 2008 @ 1:37 am

    @Bogdan: complet de acord, parca e diferenta de la „cosmar pentru user” la „CUM este realizat profilul utilizatorului ?”. Asta imi si doream, putintica rabdare inainte de a arunca piatra… Din pacate nu pot posta aici detaliile, ci astept informatia oficiala din partea companiei.

    @Mihnea: nu imi aduc aminte sa fi vazut vreo actiune organizata impotriva reclamei pe TV (care sa fim seriosi a ajuns la limita bunului simt – la un film de 1.5 ore ai reclama 1 ora). Pe de alta parte este o vorba veche ce zice „reclama este sufletul comertului”, asa ca… „lasa-ma sa te las”…

  16. Alin said,

    13 martie 2008 @ 12:49 pm

    „ALIN: nu stiu pentru tine ce inseamna profile adecvate, dar momentan informatiile care in acceptiunea noastra alcatuiesc un profil sunt DOAR sexul si varsta (mai exact categoria de varsta). Banuiesc ca in conditiile astea e simplu de realizat profile (in acceptiunea de mai sus) pt 100 000 de useri in doua zile si de vandut publicitate targetat pe sex si interval de varsta, nu?”

    @Gabi: profil inseamna doar sex si varsta? Excelent, dar cum ati obtinut datele respective? Pentru ca din cate stiu, browserele web inca nu sunt atat de inteligente incat sa determine aceste caracteristici si sa le comunice serverului.
    In cazul in care realizarea profilului necesita completarea unui formular de inregistrare atunci inteleg ca pe timpul weekendului 100.000 de utilizatori au facut asta? O asemenea realizare remarcabila e greu de crezut insa. As zice chiar ca e un pic cam imposibila.

    In alta ordine de idei, presupunand prin absurd ca acele profile si inregistrari de utilizatori s-au intamplat intr-un weekend, imi pun o intrebare pe care orice advertiser ar trebui sa si-o puna: oare cate din ele sunt VALIDE?

    Si mai intreb o chestiune: cum se face diferenta intre utilizatori multipli pe un acelasi computer? Ce se intampla cand expira un cookie sau e sters? E asta o tehnologie valida sau pana la urma totul poate fi redus la un simplu comunicat de presa al departamentului de marketing?

    Gabi, eu stiu un lucru: atunci cand lansezi un produs sau o tehnologie si in special cand e vorba de ceva inovativ/nou in piata – ei bine, atunci o pregatesti din timp. Si o faci progresiv, pe pasi. La momentul lansarii, lumea ar trebui sa stie clar despre ce e vorba si sa fie pregatita de adoptie. Nu de alte discutii. Am observat ca problema lansarilor e cu adevarat o plaga generalizata la nivelul intregului .ro. Hmm…

  17. Gabi Boaca said,

    14 martie 2008 @ 12:18 am

    „In alta ordine de idei, presupunand prin absurd ca acele profile si inregistrari de utilizatori s-au intamplat intr-un weekend, imi pun o intrebare pe care orice advertiser ar trebui sa si-o puna: oare cate din ele sunt VALIDE?”
    Ca idee, automarket.ro face aprox. 20 000 unici intr-o zi de sambata sau duminica (asa zice SATI). Inmulteste numarul de unici cu vreo 10-20 de site-uri si vei vedea daca e posibil sa strangi 100 000 de profile intr-un weekend. Nu inteleg, de ce nu sunt valide daca s-au facut 100 000 -sunt multe??? – intr-un weekend?

    „Si mai intreb o chestiune: cum se face diferenta intre utilizatori multipli pe un acelasi computer? Ce se intampla cand expira un cookie sau e sters?”
    Foarte bune intrebarile, ma bucur ca ai amintit. Duplicarea se evita prin faptul ca nu se realizeaza profilele decat pentru useri diferiti (e adevarat, nu te poate controla nimeni ca iti faci 2-3 conturi si le accesezi pe toate).
    Cand expira un cookie sau este sters respectivul profil devine inutilizabil temporar, pana cand este regenerat (ca in orice aplicatie cookie-based).

    „Gabi, eu stiu un lucru: atunci cand lansezi un produs sau o tehnologie si in special cand e vorba de ceva inovativ/nou in piata – ei bine, atunci o pregatesti din timp.”
    Aici trebuie sa iti dau dreptate, inca nu sunt toate informatiile disponibile. De aceea am sa ma opresc aici cu raspunsurile, pana la momentul cand intreaga tehnologie va fi disponibila in mod oficial si vom putea discuta pe baza aceleiasi (cantitati de) informatii.

  18. Alin said,

    17 martie 2008 @ 10:32 am

    Man, 20.000 unici inmultit cu 10 site-uri inseamna 200.000 unici pe toata reteaua. hai sa inmultim cu 2 zile si ajungem la 400.000.

    Un calcul simplu ne arata ca un sfert din unicii de care discutam si-au completat profilul. Well, de o asemenea rata de success nu am mai auzit. Asta in primul rand. Ziceam mai sus ca e foarte greu de crezut. E ca si cum rata de success pe industrie ar fi 3% iar intr-o buna zi cineva zice ca o avut o rata de 25%. Imagine that.

    Secondo, cand vorbeam de validitate a profilelor ma refeream la altceva si anume la faptul ca un utilizator, atunci cand este „fortat”, completeaza formularele cu date aiurea pentru a trece de procesul respectiv. In felul acesta, sfarsim prin a avea, sa spunem, 10.000 de profile. Insa cel putin jumatate nu sunt bune/valide din moment ce contin date ce nu sunt reale. Doar un exemplu.

    Trei, presupunand ca avem datele respective ale utilizatorilor (sex si varsta) pentru ca oamenii si-au completat formularele in weekend ajungem la o alta problema. Oare cat de mult au navigat utilizatorii aia in retea astfel incat sa li se faca un profil in doua zile? Cate site-uri si cate pagini o fi vizitat fiecare? Ca doar nu au stat numai de asta doua zile.

    Cum ar veni, am un profil care contine sex, varsta (si alte date – depinde cat de multe campuri o completat in formular). Mai am si o lista cu cateva site-uri din retea vizitate de utilizator pe parcursul weekendului. Si numesc asta „profil”. He he, are you kidding me? Si mai spun ca e si valid?

    * ceea ce incerc eu sa iti spun, Gabi, e ca o asemenea „performanta” realizata in doua zile poate fi cel mult un test al tehnologiei, aplicatiei si al puterii de procesare a serverelor. In niciun caz nu se poate vorbi de un produs scos la vanzare ci cel mult de un PR. Sorry, dar in lumea reala unele lucruri pur si simplu nu se intampla peste noapte.

    my 2 cents.

  19. email - always under REconstruction » Privacy part II - email marketing said,

    23 martie 2008 @ 1:24 am

    […] cam 2 saptamani, pe bloguri se discuta problema intimitatii (aici, aici si aici)….intimitate pe care trebuie sa o respecte cel care colecteaza si gestioneaza acele date in […]

  20. Boom foloseste varsta si sexul utilizatorilor de net pentru campanii publicitare | Informatorul va informeaza said,

    31 mai 2010 @ 11:26 am

    […] randul sau, consultantul independent Doru Panaitescu subliniaza ca “tehnologia cica ar folosi doar cookie, ceea ce mie nu mi se pare suficient. Cu […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Lasă un comentariu