Ghid 4×4: Cum alegem masina potrivita de offroad (partea 1)

De ceva vreme practic acest sport cu patru roti (si ocazional cu mai multe, cand dejantezi sau iti rupi vreun cauciuc intr-o buturuga). Dar pana fac articolul ala cu pledoaria pentru offroad, incep cu pledoaria pentru a merge pe teren propriu-zis, adica folosind si o masina (ca de practicanti de offroad la tastatura sunt deja satul). Asa ca in acest articol sper sa trec in revista principalele masini de teren ce pot fi folosite pentru exercitarea acestei frumoase pasiuni.

Inainte de a incepe, se cuvine sa fac a priori cateva mentiuni. In primul rand, daca mergeti cu o Dacie sau cu un Golf vechi pe camp, ala nu e offroad. Nici cu un SUV cu garda de 16 centimetri. Ma refer aici la subdiviziunile acestui sport numit offroad, adica (le trec in revista in ordinea dificultatii si a modificarilor aduse masinilor):

– “greenlaning”

Cea mai usoara forma de offroad, posibila si cu SUV-uri standard, fara mari modificari. Rutele sunt preponderent drumuri forestiere si drumuri drepte, de pamant sau pietruite, unde teoretic poti merge cu orice masina. Situatia se complica iarna, cand zapada sau noroiul (inghetat sau nu) pune probleme de tractiune masinilor care nu sunt echipate corespunzator.

– “cross-country”

Masinile de expeditie sunt masini serioase. De regula modelele cu caroserie lunga Toyota Landcruiser, Nissan Patrol sau Land Rover Defender, aceste masini in general au cinci usi (caroserie lunga si ampatament mare) inaltare, roti M/T sau A/T, roofrack, rezervor de combustibil suplimentar, troliu si alte echipamente de recuperare.

– “rally raid”

Raliul presupune o masina pregatita petnru viteza. Suspensiile, filtrul de aer, franele, anvelopele si transmisia pot suferi modificari pentru ca aceste vehicule sa poata circula in regim offroad cu viteze de peste 100 km/h pe alocuri. Paris-Dakkar

– “dune bashing”

Putin popular la noi in tara pentru ca stam mai prost cu dunele de nisip, aceasta varianta de offroad se practica in SUA, in Australia sau in tarile arabe. La noi se practica ocazional in sudul Olteniei, in Macin/Dobrogea si evident pe litoral, acolo unde conformatia coastei permite acest lucru.

– “mudding”

Mersul in sleauri sau “tractorismul” este o varietate de offroad foarte indragita la noi in tara. Conformatia drumurilor folosite in circuit de exploatare forestiera dar si drumurile din campiile din sud pot fi adevarate pietre de incercare pentru vehiculele special preparate in acest scop:

– “rock crawling”

O forma extrema de offroad, care necesita modificari severe sau, dupa caz, constructie de la zero. Putin populara in Romania din motive de lipsa de buget pentru astfel de vehicule, dar foarte populara in Statele Unite. Unii practicanti de pe la noi mai fac rock crawling accidental in Buzau, Macin, Ciucas sau in Apuseni.

– “rtv trialing”

Poate cea mai populara forma de offroad, dar putin cunoscuta sub acest nume (numele este un acronim provenit de la road tax vehicle). Masinile sunt modificate, dar nu grav ca la rock crawling sau rally raid, ele mai putand merge pe strada si fiind majoritatea inmatriculate. Trialul, cum este denumit in romana rtv-trialingul, este practicat fie la intalniri “prietenesti”, fie in trasee facute de cluburi, fie la evenimente si concursuri “open”, unde se pot inscrie orice doritori posesori de masina cu anumite dotari. Masina mea de pilda, un Nissan Patrol din 2003, se inscrie cu brio pentru aceasta categorie, desi poate face si trasee de open (care in Romania sunt similare cu cele de extrem de la competitiile din alte tari). Voi reveni si asupra dotarilor masinii mele, si asupra competitiilor de profil de la noi si din alte tari.

Asadar, date fiind modalitatile diferite si tipologia extrem de diversa a traseelor si deplasarilor pe care le puteti face cu o masina de teren, alegerea ei nu este simpla. Principiile care ghideaza alegerea masinii sunt cam aceleasi, masina trebuind sa se potriveasca si sa fie adaptata cat mai bine tipurilor de trasee pe care le practicati.

De ce factori trebuie sa tineti cont in alegerea unei masini:

– abilitati offroad. Masinile produse pentru deplasarea pe teren accidentat sunt extrem de diferit concepute de diversi producatori. Plaja de vehicule e larga si pe masura oricarui buzunar. De la masini robuste si gata preparate precum Mercedes GKlasse, Nissan Patrol, Toyota Landcruiser sau Jeep Wrangler pana la masini mici, dar distractive precum Suzuki Samurai, Fiat Panda 4×4 sau Lada Niva. Vom reveni asupra abilitatilor si dotarilor standard intr-un articol viitor.

– pret, intretinere si fiabilitate. Costurile legate de aceasta pasinune sunt multe si diverse: costul de achizitie, costurile de intretinere clasice (ulei, filtre), costurile de modificare pentru teren, costurile de reparatie, costuri de combustibil, asigurari, vignete si impozite. Luati toate aceste costuri in calcul cand luati deicizia de achizitie a masinii de teren. S-ar putea sa nu calculati bine si sa iesiti mult mai rau decat va asteptati. De exemplu: unele masini au costuri mari de modificare. Sa pui un troliu de 1000 de euro pe o masina de 1500 de euro poate parea ciudat, dar ai nevoie de troliu in padure. Altele au cost mare de achizitie: sa iei o masina noua, de 30, 40 de mii de euro sa o bagi in crengi si in maluri nu e iarasi o idee stralucita. Altele au costuri mari legate de consum (de exemplu Toyota FJ Cruiser care are motor de 4000cmc benzina si nu consuma sub 20 nici cu slujbe, dar poate ajunge si la 30-35 in teren greu). Altele au impozit mare: un Mitsubishi Pajero disel de 3200cmc “suge” din buget un impozit de 4600 ron, un biet Aro tot cam atat, in vreme ce un Mitsubishi Pajero de 3500 cmc poate sa va pagubeasca de peste 5000 ron, iar Toyota FJ Cruiser de 4000 cmc ajunge la 5600 ron. Cu banii astia gasiti un Samurai in Anglia care merge, serios vorbesc. Asadar e explicabila orientarea unora spre modelele mici, cu motorizari economice din punct de vedere al bugetarii totale: pentru masini precum Fiat Panda 4×4, Suzuki Samurai, Suzuki Jimny sau Daihatsu Ferozza veti plati impozit sub 100 ron pe an, iar pentru modele precum Subaru Forester, Suzuki Vitara sau un Daihatsu Rocky pe benzina veti plati sub 200 ron impozit anual. Feriti-va de tot ce inseamna motor de peste 3000 cmc, nu iesiti bine la calcule oricum ati face.

– consum. Aici e simplu: dupa ce va decideti asupra unui model, verificati-i consul real (cele date de producatori sunt povesti frumoase, in conditii de mers cu a cincea pe autostrada la 80 la ora) pe un site specializat – Fuelly.com – care are aproape toate modelele de masini de teren (si nu numai). Dar ca idee, in teren orice masina “normala” (benzina pana in 2000 sau diesel pana in 3000 de centimetri cubi) ar trebui sa va consume IN TEREN maxim 12-15%.

(citeste aici continuarea)

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Pe aceeaşi temă

2 Comments »

  1. Marketeer.ro – digital marketing pioneer » Tutorial: Cum alegem masina potrivita de offroad (partea 2) said,

    1 martie 2013 @ 11:37 am

    […] episodul pilot cu partea a doua si mai interesanta: Ce masina mi se potriveste pentru offroad-ul pe care il fac […]

  2. Alex said,

    25 iunie 2013 @ 8:36 am

    Salut,

    Si echiparea este foarte importanta (care se adauga din pacate la costuri). Protectie cu scuturi de otel; elemente solide de tractare: kit remorcare si troliu electric; a doua baterie; portbagaj tip gratar solid pentru sustinerea a “te-miri-ce-ai-avea-nevoie”: canistre, lopeti, ancore, roti si lista poate continua. Evident echiparea se poate rezuma la cateva dintre aceste elemente sau la toate. Depinde cat de adanc te aventurezi in necunoscut.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Lasă un comentariu