CPM – CPA – Evolutia modelelor de cost continua
Un articol de pe Marketing Vox imi atrage atentia asupra unei evolutii firesti a indicatorilor media online, consecinta fireasca a evolutiei mediului digital in general. Cost per View, cost per engagement, drive to rate sunt doar trei din indicatorii ce vor aparea in mediaplanurile de maine.Intrebarea este: cat de pregatita este piata pentru acesti indicatori? Si ma refer la Romania, unde inca mai gasesti oferte de bannere vandute cu luna, bannere vandute la pixel patrat ca si cum ar fi fost un teren din Ciorogarla(nu radeti, am oferta pe un mail).
[disclaimer – acest post nu se adreseaza celor interesati de SEM. Acolo evlueza un alt set de indicatori de performanta pe care o sa il tratez intr-un post viitor].
Ilustrez noua tendinta cu un exemplu absolut didactic:
Avem o campanie de 100.000 afisari cu limitare in frecventa la 4. Frecventa reala va fi 3,43, corespunzand unei audiente (numar de vizitatori unici) de 29100. In mod normal aceasta audienta se vinde la CPM. Cu un CPM luat la intamplare (5 Euro mia de afisari), obtinem un cost pe individ atins de 5 eur x 100/29100 = 17,18 eurocenti pe vizitatorul unic atins (sau 5/1000 = 0,5 eurocenti pe vizualizare)
Evident, este un cost mare comparativ cu TV-ul, dar nu asta e scopul exercitiului.
Sa presupunem ca avem niste creativi buni, care inteleg mediile digitale si nu pun tiff-uri in Flash; acestia vor crea un set de bannere expandabile, cu sunet initiat la actiunea utilizatorului, cu indemn clar pentru call to action. Cu ajutorul unui adserver sau al unui sistem de tracking putem contoriza numarul de deschideri de rollover (eliminand passing-by-ul accidental, sub 200 de milisecunde). Rata de deschidere la aceste rollovere este -pe baza observatiilor personale facute in cadrul unor campanii coordonate de subsemnatul- intre 2 si 10 deschideri/interactiuni (si se poate si mai mult). Daca luam o valoare medie de 5 deschideri, practic putem spune ca avem 100.000 x 5 – 500.000 de vizualizari de mesaj.
In acest caz, costul pe vizualiare devine: 500 euro / 500.000 vizualizari = 1 euro pe mia de vizualizari sau 0,1 eurocenti pe vizualizare . Iata cum de fapt clasicul CPM imi arata o cifra de 17-18 ori mai putin interesanta si mai spectaculoasa decat aceasta din urma – evident cumulata cu ingeniozitatea de a folosi si a masura expandurile intr-un banner care te costa cat un banner „normal” (fara expandare).
[va urma]

Iulian said,
8 octombrie 2010 @ 1:40 pm
Avand in vedere apetitul romanilor pentru a sari trepte de evolutie si avand in vedere ca este o lupta continua pentru a arata cifre ‘sexy’ clientilor, cred ca destul de repede…
Vom vedea..