Ghid 4×4: 10 mituri despre masinile de teren

Numite SUV-uri, gipuri, gipane sau autobuze, masinile de teren au impanzit strazile patriei, iar unora le-au curerit si inimile. Cautate pentru prestigiul social de unii, pentru capabilitatile in afara soselei pentru altii, masinile de teren sunt niste vedete controversate la ora actuala. In SUA exista chiar o miscare de protest anti-SUV, in special datorita impactului asupra mediului, a agresivitatii unor soferi care, odata cocotati pe autobuzele 4×4, isi modifica radical comportamentul in trafic. Ca idee, exista mai multe propuneri legislative privind masinile care depasesc 6000 livre (un Hummer poate depasi 10000 livre in timp ce o masina compacta obisnuita nu depaseste 2500 de livre). O livra – 450 grame.

Un mic disclaimer: as vrea sa faceti diferenta intre SUV si masini de teren. SUV este orice masina putin mai inalta care are tractiune integrala, in vreme ce o masina de teren „autentica” este un offroader capabil de a merge pe un drum rau sau pe coclauri, nu doar pe bordurile Capitalei. Nu vreau sa fac o comparatie intre SUV-uri si masini de teren, pentru ca nu ar fi corect, masinile de teren autentice (pe care eu le denumesc in continuare offroadere veritabile) sunt, respectiv joaca in alta liga.

[Pentru posesorii de masini 4×4 – am scris un mic ghid de intretinere pentru masinile 4×4. Click aici pentru a deschide intr-o pagina noua, o puteti citi dupa ce terminati de citit acest articol]

Revenind, in jurul masinilor de teren s-au creat cateva legende, mituri pe care as vrea sa le punctam aici pe scurt:

1. Cine are masina de teren automat e plin/full/doldora/fuleanu de bani. Gresit: cunosc multi posesori de masini de teren care nu au cheltuit mai mult de 6000 euro pentru a-si cumpara masina de teren visata. Dupa cum stiu oameni care au dat pe masini „mici” peste 50.000 euro. In umila mea parere, o masina (de teren sau nu) pe care dai mai mult de 20.000 euro (noua sau folosita) este deja un moft. Iar un Suzuki Samurai, o Vitara mai veche sau un Daihatsu Feroza poti gasi si cu 2000-3000 Euro (preturi mult sub media masinilor tranzactionate in Romania). Busted.

2. Masinile de teren consuma galeti de benzina/motorina. Gresit: Patrolul meu diesel scurt din 2003 consuma sub 9l/100 la drum intins si sub 12l in oras. Stiu destule Dacii/Opel/VW (nereglate sau nu) care consuma similar. Iar o masina de teren de gabarit mic spre mediu, cu motor nou, de pana in 2-3 ani, poate consuma in medie sub 10 (SSangYong Kyron consuma in medie sub 8 la drum, 10 in oras). Busted.

3. Masinile de teren sunt mai stabile pe asfalt si pe teren. Gresit: multe masini de teren au centrul de greutate mai sus decat o masina obisnuita. Deci stabilitatea nu e un atu, nu va cumparati o masina de teren doar pentru asta.

4. Masinile de teren sunt mai fiabile/rezista mai bine la gropi. Gresit: masinile de teren sunt gandite in special pentru mersul pe teren accidentat. Prin urmare, au suspensii mai moi care cedeaza mai repede la asfalt cu gropi. Daca v-ati propus sa luati o masina de teren pentru ca se strica mai greu si mergeti cu ea preponderent pe asfalt, uitati din nou va rog de masina de teren: orice masina „mica” cu suspensii mai rigide va fi mai fiabila din acest punct de vedere. Busted.

5. Barbatii care au masini mari de teren isi ascund alte lipsuri (in special in pantaloni). Asta e chiar comica: inainte de cele doua masini de teren am avut doua Tico. Sa inteleg ca am apelat la serviciile unei ascutitori de la dr. Ciomu? Nu neg ca sunt si oameni frustrati care se inconjoara de lucruri scumpe, mari inutile, „epatatoare”, mari etc. Cunosc femei (unele chiar foarte frumoase) care conduc masini de teren, ar trebui sa credem ca sunt frigide? Generalizarea este o ineptie. Busted.

6. Masinile de teren sunt scumpe la intretinere. Din nou, depinde: ora de service la Nissan de exemplu nu e semnificativ mai mare la 4×4 comparativ cu modelele mici, dar in general o masina mai scumpa are un grad mai mare de fiabilitate. Iarasi, nu este o regula. Pe de alta parte, o masina de teren trebuie intretinuta altfel, in special in ceea ce priveste trenul de rulare si partea de transmisie: gresajul este obligatoriu, uleiurile de cutie si diferentiale trebuie si ele schimbate la timp, cardanele de asemenea trebuie si ele gresate, rotile trebuie curatate de noroi dupa iesirile care s-au soldat cu mult noroi, grupurile trebuie aerisite in cazul in care au intrat la apa etc. Deci nu neaparat mai scump de intretinut, dar altfel. Busted.

7. Masinile de teren sunt bune pentru o familie numeroasa. Da, e adevarat, dar … masinile de teren in doua usi sunt clar dezavantajoase, si daca totusi aveti copii sau o familie numeroasa, mai bine va orientati spre un van/monovolum. Un Opel Zafira va avea mai multe optiuni utile pentru familiile cu copii in comparatie cu orice „jeep” tocmai pentru ca este gandit pentru asa ceva. Clasica intrebare: „de ce ti-ai luat Terrano, vrei sa ai multi copii?” mi se pare pur si simplu stupida. Busted!

8. Masinile de teren polueaza mai mult ca o masina obisnuita. Din nou: depinde. Sunt SUV-uri cu motor de 2.5 diesel, 2.0 benzina sau chiar sub 2 litri (Suzuki Samurai are un impresionant si poluant motor de… 1,3 litri – cat cel de Dacie veche!). In conditiile in care masini „mici” precum Volkswagen Passat, Volvo sau Audi A6, A8 pot avea motoare de 3 pana la 4,2 litri. Busted.

9. Masinile de teren sunt mai sigure pentru ocupantii acesteia. Fundamental gresit! Masinile de teren sunt probabil, repet, preobabil mai sigure in cazul unei coliziuni frontale cu o masina mai mica. Atat. In rest, masinile de teren au un ruliu pronuntat, ceea ce le face mai instabile in curbe si mai usor de rasturnat. Mai mult, distanta de franare de multe ori e mai mare la o masina mai mare si implicit mai grea. So.. busted!

10. Masinile de teren sunt greu de condus. Partial adevarat: gabaritul mare, vizibilitatea proasta (la mersul cu spatele in spatele in special, tendinta de ruliu, instabilitatea in curbe in special pentru masinile la care in mod normal trage doar spatele sunt doar cateva argumente contra masinilor de teren. Pe de alta parte pozitia mai inalta la volan avantajeaza soferul in cazul rularii pe timp de noapte (pentru ca nu-ti mai bat farurile in ochi), si in general permite o apreciere mai buna a distantelor (mai ales pe perioada efecturarii manevrei de depasire).

Concluzionand: ganditi-va bine inainte sa achizitionati o masina de teren, nu e ca o masina obisnuita, nu se conduce ca o masina obisnuita, nu se intretine ca o masina obisnuita. Daca nu aveti un hobby de iesit pe coclauri (pescuit, schi, offroad, yachting – pentru tractare, alpinism, speologie), nu aveti o casa la tara sau o vila la munte sau pur si simplu – mai mult de 95% din drumuri sunt facute pe asfalt… well… nu cheltuiti banii pe prostii :).

Si inca un apel la actiune pentru cititorii mei: daca sunteti in dubii in ceea ce priveste acizitionarea unei masini de teren sau SUV, va stau la dispozitie cu un sfat gratuit aici pe blog. Pentru a fi siguri ca masina respectiva (la care visati sau care v-a facut cu ochiul) vi se potriveste, este bine sa:

– intrebati pe cineva care are deja acel model. Puteti avea surprize chiar neplacute (consum, comportament rutier, service etc)
– incercati sa faceti un testdrive. Pozele din reviste si imaginile din spoturi de multe ori nu coincid cu realitatea.
– aruncati o intrebare si la mine. Nu le-am condus chiar pe toate, dar am condus ceva la viata mea, va pot face cateva recomandari.

De exemplu, sunand la Autoitalia – 9443 – si mentionand codul SSY002 puteti obtine un discount de pana la 18% pentru orice model SsangYong aflat pe stoc. Si astfel de ponturi pot continua. Campania nu mai este activa.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Pe aceeaşi temă

469 Comments »

  1. Sergiu said,

    18 decembrie 2016 @ 9:00 pm

    Ma gandesc sa cumpar SUV sau masina de teren noua
    Am vizitat cam tot ce se poate vizita.
    Caut un 4×4 pentru teren nu foarte accidentat.
    Ma gandesc la nissan x trail sau Mitsubishi outlander sau ce masina imi recomanzi pentru un buget de 25000 euro, atata sunt dispus sa platesc pentru o masina de teren.
    Ce ma poti sfatui ?
    Multumesc.

  2. GYGY said,

    10 februarie 2017 @ 11:26 am

    parere despre un Ssangyong Korando ca si fiabilitate si iarasi o dilema 2,3 td sau 2,9td

  3. florin crisan said,

    3 iulie 2017 @ 12:04 am

    doresc sa achizitionez un daihatsu feroza model 1996. am fost in proba pe teren cu denivelari intr-o livada si s-a comportat foarte bine.pe asfalt trebuie turat motorul peste 3000 turatii,sa mearga rezonabil .e normal?pe turometru i-mi permite acceleratia pina pe la 6000 sau 6500 nu mai stiu exact
    motor 1600 benzina
    miine trebuie sa-l platesc o parere va rog . multumesc

  4. Mihai said,

    13 august 2017 @ 10:05 pm

    Salut!
    Doresc sa imi cumpar o rulota cu masa maxima admisa de 1500kg.
    Am permis BE…deci e totul ok din punctul asta de vedere.
    Am un buget de 10.000 de euro…pentru masina.
    Ce masina imi recomanzi?
    Un x-trail 2.5 benzina pe care sa pun GPL pentru un consum mai decent sau un outlander 2.2 diesel.
    Foarte interesant Ghidul 4×4: Intretinere masini de teren.
    Felicitari!

  5. claudiu said,

    29 august 2017 @ 8:29 pm

    buna , doresc sa imi cumpar un opel zafira 1,9 2006 . Ce puteti sa imi spuneti despre el ? este ok pentru familie ?

  6. Liviu said,

    15 septembrie 2017 @ 11:58 am

    Buna ziua,
    Am un VW Golf 6 variant diesel (foarte bun pentru drumuri lungi din punct de vedere al consumului si confortului), dar sunt pasionat (autorizat) de detectia de metale si in consecinta trebuie sa urc in paduri si munti in special pe drumuri forestiere (uneori si desfundate) si am nevoie de o masina cu garda la sol mai mare si cu treactiune integrala. Intentionez sa cumpar una second hand. Nu stiu ce sa aleg. Nu as vrea una dedicata pentru off road (pentru ca voi face cand si cand), nu vreau una cu consum mare, dar vreau sa aiba si ceva spatiu interior sa pot merge si cu familia eventual. Oscilez intre un SUV gen Hyundai Tucson, Kia Sportage, Land Rover Freelander sau Suzuki Grand Vitara, sau una gen Suzuki Jimny, care desi nu prea are spatiu interior e mai potrivita pentru off road usor. Dumneavoastra ce imi recomandati? Multumesc mult.

  7. stelian said,

    18 octombrie 2017 @ 5:31 pm

    ssangyong action sport ( pikup ) fab. 2012 ,tractiunea 4×4 este permanenta ?,sau se comuta mecanic ori electric ,si daca merge si 4×2 trage spatele sau fata ? intretinerea este acceptabila ? .se gasesc piese de schimb ?

  8. mihai tudor said,

    30 noiembrie 2017 @ 8:00 pm

    buna, doresc o masina 4×4, benzina si putin mai inalta. nu vreau diesel pentru ca merg numai in bucuresti si nu vreau sa schimb mereu injectoare si pompa, o cumpar sh maxim 10000e. rav4, crv, qq+2 ? multumesc frumos

  9. Ionut said,

    4 ianuarie 2018 @ 7:56 pm

    Am modificat și eu un Suv, un Kia Sorento în sensul ca i-am montat troliu pe bara din fata și ea modificata, proiectoare, etc. și am înlocuit kitul de suspensie cu unul offroad (?).
    Problema este; voi avea probleme cu R. A. R. – ul?

  10. Ionut said,

    4 ianuarie 2018 @ 7:57 pm

    Am modificat și eu un Suv, un Kia Sorento în sensul ca i-am montat troliu pe bara din fata și ea modificata, proiectoare, etc. și am înlocuit kitul de suspensie cu unul offroad (?).
    Problema este; voi avea probleme cu R. A. R. – ul? Dacă da, ce se poate face?

  11. Simona said,

    20 iulie 2018 @ 12:32 am

    Stimate domn,
    Mi-ați putea recomanda un 4×4 de folosit și pe asfalt și pe drum de țară sau forestier, atât pe vreme bună cât și rea, în scop pur pragmatic (nu hobby) pentru o proprietate la țară? M-am gândit inițial la un Mitsubishi Outlander dar scotocind prin review-uri am constatat că s-ar putea să nu fie foarte fiabilă. De la atâta citit pe net am reușit să mă familiarizez și cu mașinile 4×4 dar cu siguranță că practica m-ar ucide. Deci caut ceva cu care să se descurce, din punct de vedere mecanic și al întreținerii și un amator ca mine.

  12. Mihai said,

    13 august 2018 @ 5:57 pm

    Buna ziua. Sunt nehotarat in alegerea unei masini compatibile cu drumul pe care il parcurg zi de zi si am nevoie de un sfat. Drumurile pana in localitatea izolata unde locuiesc nu sunt bune de fel, am de parcurs de la drumul principal cam 20 de km pe un drum plin de gropi (ca pe luna cum imi place sa-i zic) si mai mult de atat iarna nu sunt sigur daca tot timpul il voi avea si dezapezit. Mai mult de cat atat, iarna trebuie sa merg pe pante forestiere destul de abrupte si acoperite cu zapada. Pana acum am avut o masina de familie vw touran 2.0 pentru drumul casa- servici iar in sezonul rece am mai folosit tractorul cu fata. Mi-as dori o masina 4×4 second hand care sa ma ajute in ambele situatii, insa nu ma pot decide intre vitara 1.6 benzina cu 8 valve sau 1.9 diesel, nissan terrano II, Mitsubishi L200. Va multumesc si astept raspuns.

  13. ionut said,

    4 septembrie 2018 @ 7:38 pm

    salut,intentionez sa cumpar o vitara jlx din 93 ,proprietarul zice ca are ceva rugina la aripi ,as cumpara in special pentru iarna si ceva iesiri pe timp de vara la munte unde sa pun cortul cam in ce zona vreau ,poti sa imi zici o parere personala de modelul in cauza ?

  14. Andrei said,

    9 octombrie 2018 @ 11:37 am

    Buna ziua. Intentionez sa cumpar o masina 4×4 cu motor pana in 2 litri diesel (am munca de teren-padure si dealuri, nu ceva extrem dar posibil sa am nevoie si de cuplaje ca sa trec prin belti si santuri sau pante mai mari) si m-am oprit la Suzuki Grand Vitara, modelul din 2000-2004, sau Suzuki Samurai cu motor de 1,9 litri diesel, modelul din 2000 varianta lunga. Ati putea sa imispuneti ceva despre cele 2 variante? Ma intereseaza fiabilitae, costuri de intretinere. Daca ar fi si alte modele sunt deschis, deocamdata doar la cele 2 m-am gandit.
    Multumesc!

  15. Andrei said,

    30 octombrie 2018 @ 2:21 pm

    Buna ziua. Intentionez sa cumpar o masina 4×4 cu motor pana in 2 litri diesel (am munca de teren-padure si dealuri, nu ceva extrem dar posibil sa am nevoie si de cuplaje ca sa trec prin belti si santuri sau pante mai mari) si m-am oprit la Suzuki Grand Vitara, modelul din 2000-2004, sau Suzuki Samurai cu motor de 1,9 litri diesel, modelul din 2000 varianta lunga. Ati putea sa imispuneti ceva despre cele 2 variante? Ma intereseaza fiabilitae, costuri de intretinere. Daca ar fi si alte modele sunt deschis, deocamdata doar la cele 2 m-am gandit.
    Multumesc!

  16. Vasi said,

    19 martie 2020 @ 5:56 pm

    Salut,Doru. Doresc sa-mi achizitionez un suv si am nevoie de o recomandare. L-as dori preponderent pentru asfalt,dar si pentru off-road moderat. Multumesc anticipat.

  17. Andreea gheorghe said,

    15 iunie 2020 @ 6:41 pm

    Bună ziua!chiar am nevoie de un sfat.locuiesc în afara orașului,cand e ploaie terenul devine foarte alunecos.un nămol fin,parca e lut si nu putem iesi cu mașinile.as avea nevoie de un sfat in privinta unei alte masini.ma gândeam la un freelander de 2000cm.multumesc pt sfat!

  18. doru said,

    25 iunie 2020 @ 12:59 pm

    daca e noroi, importante sunt in primul rand cauciucurile Optati pentru Simex sau alte profile similare. Freelander nu e un offroader veritabil. Cautati mai bine o masina care sa aiba macar reductor si diferential blocabil pe spate.

  19. Cristian said,

    27 octombrie 2021 @ 8:23 pm

    Salut. In prezent am un Suzuki Jimny 1.3 benzina. Mulțumit in linii mari la cât l am folosit eu si la ce l am folosit. Mers la munte prin pădure. Dezavantaje micuț, si te scutura puțin. Azi am văzut in Daihatsu Rocky sx motor diesel 2.8. Masina arată impecabil. Nu a fost băgată la Offroad. Problema este ca nu știu multe despre ea: consum, capabilități Offroad , fiabilitate, mentenanța. Multunesc

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Lasă un comentariu