Profilele false de pe Facebook sunt mână în mână cu site-urile de manipulare a opiniei publice

Câți prieteni ai pe Facebook? Din care câți reali? Câte like-uri ai luat cel mai mult la o fotografie sau postare? Dar distribuiri? Aceste câteva întrebări sunt pe buzele tuturor după revoluția Facebook. Facebook a devenit o normalitate în tipicul consumatorului urban conectat la Internet oriunde. Întrebarea este cum evităm manipulările, publicitatea mascată, influența politică și alte bazaconii devenite vaci de muls odată cu penetrarea la nivel international a celei mai mari rețele sociale de pe planetă.

Poate ați văzut vreodată cum arată un cont fals pe Facebook. Daca nu ați văzut încă, o sa vedeti mai jos cateva exemple, pentru a le recunoaște usor. Evident, conturile false (sau clonele) nu au fost inventate de/pe Facebook. Ele există din frageda pruncie a Internetului. Facebook a luat măsuri in ultima perioada pentru a delimita/îngradi acest fenomen, care le aduce neajunsuri, însa e greu sa combați eficient creativitatea unora când vine vorba de șmecherit sistemul.

Încerc în cele ce urmează să vă arăt câteva tehnici simple prin care puteti depista conturile false pe Facebook. Evident, nu inventez apa caldă. Este incredibil câți oameni sunt extrem de creduli cu necunoscuții pe care i-au acceptat ca „prieteni” pe Facebook, luând de bune și distribuind cele mai mari aberații pe post de „senzațional” și „teoria conspirației”. Și încep cu mine ca exemplu: chiar dacă nu sunt credul de meserie, de pildă, la inceputul Facebook-ului, am acceptat toate cererile de prietenie survenite în urma activității în marea retea socială a lui Zăhărel. Ulterior, cand m-am apropiat de 5000 de prieteni (limita impusă conturilor personale), am decis ca e de porc sa imi fac pagină doar pentru ca sunt un tip popular, preferând să ii selectez pe cei care să fie în lista mea de asa zisi prieteni. Nu sunt vedetă / persoană publică și nici nu doresc să fiu. Daca însă reușesc prin ceea ce fac să influentez viata, atitudinea sau comportamentul de cumparare / consum / purtare al unora si altora, este pentru ca vreau asta din motive personale sau, uneori, imi iese si fara sa vreau :D. Orice aș face însă, mi-e silă să știu că vorbesc cu o persoană care nu își asumă identitatea. De aceea, încerc zilnic (în momentele alea de plictiseală pe FB, le știți și voi) să curăț această listă. Și uite așa mi-am perfecționat tehnicile de dibuit clone, pentru care nu ai nimic altceva de făcut decât să analizezi puțin profilurile suspecte.

Este clar că există o strânsă legătură între site-urile dubioase aparute ca ciupercile în ultima vreme și profilurile false de pe Facebook care le promovează cu asiduitate. Trebuie sa va arăt cu detalii grăitoare cum merg ele mână în mână întru ducerea de nas a proștilor care inghit tot ce văd pe wall. Înainte de asta însă, pentru a fi eficienți, haideți să ne punem problema: de ce și-ar face cineva un cont fals și la ce ar putea să-i folosească?

Variantele de raspuns par să nu se mai termine:

– respectivul om are de promovat ceva (un magazin online, o afacere de familie, un partid sau un bordel. Evident, lista nu se oprește aici :D). Am un prieten din industria anvelopelor care are două conturi false, unul de baiat, altul de fată. Amandouă conturile sunt construite cu identități plauzibile iar activitatea pare una de om normal, scopul real fiind insa acela de a aduce oameni in pravalie, in special barbati posesori de autoturisme. Omul vinde servicii de intretinere auto si posteaza zilnic materiale, ca din intamplare, despre masini, drifturi, cauciucuri etc. De pe 9gag, de pe 220.ro, de pe Ideihaioase.net etc. Un ochi atent însă își dă seama rapid când contul respectiv e o „clonă”.

– respectivul om are o mica afacere de strâns / vândut Like-uri pe Facebook (și de regula și pe alte rețele sociale). Poate să lucreze într-o agentie de web / PR / content marketing sau poate fi independent (freelancer). Sau poate fi un perfid vanator de concursuri. Tot aici se incadrează si postacii profesioniști.

– respectivul om suferă de deficit de atenție. Valabil la unii barbati si la destul de multe femei, din pacate. Astia sunt relativ usor de vazut si distins de celelalte doua categorii. Mai scapa din când în când și câte o poză reală cu ei înșiși pe wall, dar de regulă proiecteaza o lume ireală prin fotografii cu impact vizual puternic (mașini, peisaje, macro, animale sălbatice emblematice, fotografii artistice cu atracții turistice, portrete etc)

– respectivul om lucrează într-o organizatie sau institutie incompatibila/nepotrivită in legătură cu transparenta postarilor personale pe Facebook. Vorbim aici de o cazuistică diversă: directori de bancă, ofiteri in MAI/SIE/alte structuri de informatii, doctori, avocati pledanti, judecatori, persoane publice, purtatori de cuvant pentru diverse institutii de stat, militari in diverse structuri care necesita un cod de conduita impus sau chiar au interdictie in a folosi Facebook etc etc etc. Cu toate acestea, omul simte nevoia sa zica in public ce-l apasa si atunci apeleaza la crearea unui cont fals / neasumat.

– alte motive care mie personal imi scapa, dar cu siguranta tipologia „clonelor” nu se opreste aici.

Evident, nu toate profilurile false sunt implicate în industria manipulării. Dar toate profilurile false se bazează pe minciună, ori asta deranjează în viața reală și implicit in Social Media…

Bun, cum facem sa depistăm profilurile false? Nu exista o rețetă unică, dar puteti vedea cateva lucruri pe care „clonele” tind să le facă si prin care isi demasca activitatea semifrauduloasa (nici nu cred ca sistemul juridic de la noi sau de aiurea este pregatit sa faca fata acestui tip de infractionalitate). Asadar, precum un samsar de masini versat stie sa vada starea tehnica a unui autovehicul, asa si voi trebuie sa va cizelati abilitatile de a depista un cont fals, fiind atenti indeosebi la:

poza de profil. De regula nu veti gasi aici un portret, ci o chestie dimbolica, un contur, o floare, un animal etc. La fel veti gasi si in celelalte poze de profil. Se mai practica folosirea unor portrete ale unor actrite celebre (conturile false sunt preponderent conturi de fete – generaza mai multa interactiune / conversii). Cel mai simplu este sa luati fotografia respectiva si sa o bagati in google image search. Veti fi suprinsi uneori de rezultate. Iata un exemplu de profil fals:

clona - other photos

După cum puteți lesne observa, nici măcar o poză din cele publicat enu conțin o persoană reală. Alții sunt mai dibaci, împrumută pozele unor artiști. Iată un profil fals care folosește fotografiile unei celebre actrițe din perioada interbelică, Lisette Verea.

clona - profile picture

Sau aici puteți vedea că toate fotografiile postate nu sunt cu propria persoană, cum face un om normal, ci adunături de fotografii pe Internet cu plante, peisaje, desene animate etc

clona - photos

suita de informatii de pe wall. Daca esti fată si ai genele lungi, de ce toate postarile tale sunt despre Ponta? Sau ce a mai facut cutare partid? Nu vi se pare dubios ca o fată care nu are poza de profil și a absolvit „Scoala vietii” publică doar articole defăimătoare despre un anume partid? Sau doar reduceri de pe 2-3 site-uri de reduceri? Sau doar poze luate de pe 500px.com? Nu vi se pare că bate prea tare la ochi atunci când vedeti pe wall-ul respectivei persoane doar preluări de pe site-uri gen expunere.com, fluierul.ro ți altele din același aluat?

prietenii din lista. Daca vedeti in prietenii fetei preponderent baieti, e clar. Oricine poate pune o fotografie cu o tipa care arata bine si strange 1000 de prieteni (majoritatea baieti) in cateva ore/zile. Dupa care va sterge fotografiile initiale si se va apuca de promovat ce il/o intereseaza. Cazuri au fost destule, că barbati care sa scoată limba după o pereche de sâni se găsesc berechet.

comentariile. Aici e cel mai usor: majoritatea comentariilor sunt virulente. Agresivitatea limbajului este un bun indiciu ca oamenii varsa venin cu anumit interes si nu din convingere (lucru care asigura aceeasi doza de venin, doar ca usor nuantat). Mai mult, la propriile poze veti vedea ca accepta usor comentarii de la la libidinosii clasici de facebook, fie ei romani, arabi, turci, italieni, indieni sau mai stiu eu de unde. O fată normala la scufiță nu acceptă comentarii de genul: „frumoas-o”. Cine accepta asa ceva are nevoie de trafic si de like-uri pe profilul fals.

poza profil

Mai sunt si alte semne ca acel cont e fake. De pilda, uitați-vă la activitatea de acum cativa ani de pe contul pe care il banuiti ca e clona. O persoana normala scrie cam cu aceeasi frecventa de postare, în vreme ce conturile false au perioade agitate (mai ales conturile postacilor) și perioade de acalmie, cand continutul publicat aproape lipsește.

Puteți așadar să scanați cu circumspecție viitorii (sau și actualii) voștri „amici” de pe Facebook. E o chestiune de câteva minute să mirosiți care din ei au cont pe bune și care au alte interese legate de contul respectiv.

Sigur, o sa imi iau ceva injuraturi de la unele agentii de doi bani care traiesc din astfel de minciunivopsite bine pe la client creduli. Trag doar nadejdea ca prin astfel de articole voi educa și câțiva clienti, nu doar farsorii de Facebook. De asemenea, ma aștept la critici dure din partea postacilor care folosesc site-uri manipulatoare precum (lista este departe de a fi completă):

expunere.com (exemplu de articol scris cu picioarele: O nouă invenţie a americanilor: glonţul care se autodistruge, pentru a proteja civilii)

fluierul.ro (exemplu de articol scris cu picioarele: Uniunea Europeană vrea să instaleze refugiați în casele private ale oamenilor. )

padtv.ro (exemple de articol scris cu picioarele: Atentie! Statul roman ofera teren gratuit tuturor tinerilor care vor sa isi faca o casa! sau SOC! Angela Markel este revoltata si vrea sa-i expulzeze pe toti romanii din Germania!)

secretele.com (exemplu de articol scris cu picioarele: CEL MAI BUN PRIETEN AL OMULUI ITI POATE SALVA VIATA DIN GHEARELE CANCERULUI!)

activenews.ro (exemplu de articol scris cu picioarele: Berea germană, în mijlocul unui scandal. Au fost depistate urme de erbicid în 14 mărci populare. Reacția producătorilor)

cunoastelumea.ro (exemplu de articol scris cu picioarele: Sociolog german: Din Vest vin lucruri rele în România. Vor să ajungă la copiii voștri, să-i sexualizeze, să distrugă familia!)

stiri-extreme.ro (exemplu de articol scris cu picioarele: Sfinxul din Bucegi va fi mutat in altă locație, ” Proprietarul a spus că dacă-mi trebuie Sfinxul pot să mi-l mut in altă parte ” Peste 188 hectare din munti Bucegi au fost vandute din 2014…

etc etc etc.

Si naiba stie cate or mai fi. Aici aveți o listă, nu știu cât este de actualizată… Aceste site-uri au o strânsă legătură cu clonele de pe facebook. profilurile false au o tendință firească de a folosi picătura chinezească: de câțiva ani de zile, intoxicatia din mediul online este resimțită în cercurile în care mă învârt… Toate aceste site-uri au în comun câteva caracteristici:

1. Domeniile sunt recent înregistrate, dar site-urile cu pricina se autointituleaza ziare online. Secretele.com este inregistrat in aprilie 2014, expunere.com in mai 2015, fluierul.ro in septembrie 2014, padtv.ro in septembrie 2015 etc. Va las pe voi să căutați la restul titlurilor… Cum as putea eu sa iau drept credibil un ziar online al carui domeniu e inregistrat acum 1-2-3 ani, cand multe din ele defaimează hotnews.ro, digi24.ro si alte site-uri consacrate? E greu sa ne dam seama ca e o luptă mediatică?

2. Majoritatea au un design mimetic, imitand site-urile de presa regionala/locală. Acest lucru generează încredere daca luăm în calcul și punctul 3 de mai jos.

3. Articolele sunt amestecate: de la politica externa, politica interna, stiri cu accidente, manipulari de presa chipurile demascate de redactie, alimente minune si alte curiozitati de pe mapamond servite drept adevaruri absolute. Aparent este un haos generalizat in linia editorială, dar obiectivul real este ca, prin această politică editorială bine pusă la punct, site-urile cu pricina să poată amesteca ușor articolele de interes general (care generează trafic și distribuiri, implicit încredere) cu cele de politică externă/internă care trebuie „servite” pe gât credulilor, după ce girul de incredere va fi fost obținut cu ajutorul articolelor de tip „mămăliga – tratamentul miraculos pentru x boli”.

4. E multă ambiguitate pe aceste site-uri când vine vorba de date de contact, asumarea răspunderii sau echipa editorială. Cele mai multe articole nu sunt semnate sau semnate cu nume fictive, care nu se regăsesc in paginile de contact. Mai mult, datele de contact se rezumă la o adresă de gmail și un număr de telefon mobil (la care de regula nu rapunde nimeni sau raspunde cineva pe ton răstit – câteva sunt verificate de mine – de exercitiu, să văd dacă răspunde cineva la numarul respectiv de telefon).

Ce aveți de făcut?

În primul rând, nu distribuiți știri sau articole de la prieteni de pe Facebok pe care nu=i cunoașteți personal. Pierdeți cateva minute pe zi verificand asa zisii prieteni care distribuie informatii dubioase pe facebook. Usor usor ii veti cerne.

În al doilea rând, limitati celelalte persoane de la a va redistribui articole de pe site-uri dubioase. Pentru asta, folositi optiunea de la Facebook, dupa cum puteti vedea in captura de ecran de mai jos:

hide all

In felul acesta veți avea chestii mai interesante și reale pe wall. Până terminați curățenia, citiți si cum se face o manipulare la înalt nivel… Baftă!

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Pe aceeaşi temă

16 Comments »

  1. vali said,

    27 februarie 2016 @ 7:23 pm

    sunt o categorie de oameni care manipulează proști pentru bani. nu au o agendă ascunsă, alta decât a scris tâmpenii cât mai mari și profitat de pe urma proștilor care dau click. ies câteva sutici lunar din asta.

  2. Alanegru said,

    27 februarie 2016 @ 9:12 pm

    Prietene, regula nr 1 pe internet inca din anii 90 si valabila si in prezent este sa ramai anonim, sa lasi cat mai putine urme. Trebuie sa fii cel putin naiv sa iti dai numele real si poze reale cu tine, sau sa iti povestesti viata in mod public daca nu esti vreo vedeta. Da, pustanii de azi posteaza *public* pe feisbuc poze din casa lor, nici nu tre sa fii vreun investigator ca sa le vezi tiparul: unde locuiesc, cu cine locuiesc, ce au in casa, care le e cercul de prieteni, unde merg ziua, unde merg seara, unde merg in weekend etc. Daca esti doar un pic rau-voitor (si sa stii ca sunt multe astfel de persoane printre noi) le poti face foarte mult rau extrem de usor. Da, articolul poate avea anumite chestiuni bine-voitoare, insa regula ramane aceeasi: nu divulga prea multe date despre tine pe internet, date care sa poata facilita altora sa te identifice. Asa ca, te rog, nu mai promova si incuraja acest obicei bolnav de a publica date de identificare reale pe internet. Deal with the bad guys and move on, nu tre sa convingi lumea sa-si faca publica viata pe internet.

  3. Afaceri said,

    27 februarie 2016 @ 10:02 pm

    Foarte bun articolul. Share ca sa vada toata lumea si sa scoata din lista paginile ca secrete .com care au articole si titluri idioate si inselatoare.

  4. Jana Voiculescu said,

    28 februarie 2016 @ 1:47 am

    Felicitari pentru articol ! Cat se poate de real si de folos multora care acum in prag de martie vor incepe, poate, curatenia de primavara si pe Facebook . Ar mai fi de adaugat si vanatorii de like si share care posteaza false fotografii cu persoane bolnave , mame, copii in general , care se fac bine daca dam noi like, share sau spunem o rugaciune . Cazurile reale apar la o cautare pe google pentru ca au aparut in presa, iar persoanele respective au cautat ajutor si la televiziuni sau la asociatii gen Salveaza o inima, Crucea Rosie care prezinta pe site-ul propriu situatia cu fiecare caz in parte. De multe ori cazul este rezolvat dar fotografia continua sa circule inca mult timp . Si adaugati si comisarul.ro pe lista site-urilor ” fantoma ” ! 🙂

  5. Gaby said,

    28 februarie 2016 @ 4:24 pm

    Alanegru are dreptate. Este de-a dreptul iresponsabil sa iti pui detalii personale pe internet. E o invitatie la furt de identitate. Daca nu pun poze cu mine iar ca nume de profil am o porecla sub care ma cunosc amicii nu inseamna ca am profil fals. In rest, argumentele sunt valide.

  6. radu said,

    28 februarie 2016 @ 4:53 pm

    Cunosc multi oameni in real care pe fb nu dau detalii reale, si nu pentru ca au un interes ascuns ( atata timp cat se prezinta si stii cine sunt in viata reala). De ce sa puna fiecare la dispozitia oricui albume cu poze private, nume reale? pentru ca suntem naivi sa credem ca o retea de socializare ne garanteaza dreptul la intimitate.

  7. Ana M. said,

    29 februarie 2016 @ 1:06 am

    Ar mai fi si conspirationistii de la cocoon.ro. te doare capul de ce articole scriu si e i.grijorator cati le dau dreptate.

  8. Cezar Firicel said,

    8 martie 2016 @ 9:32 am

    Ai punctat pe tot ce trebuia punctat. Merci!

  9. Iulian said,

    15 martie 2016 @ 9:56 am

    Cel mai tare e link-ul de la final catre articolul din nypost.com 🙂 Iti da de gandit …

  10. Petcu Irina said,

    24 martie 2016 @ 6:42 pm

    Bravo pentru articol . Cat se poate de adevarat , din pacate .

  11. Catalin said,

    3 iunie 2016 @ 11:39 am

    foarte bine documentat articolul, bravo

  12. Mariana said,

    17 iulie 2016 @ 11:06 pm

    Multumesc pentru articol!
    Din nefericire atata vreme cat comerțul cu Like-uri este in floare,conturile false se înmultesc si se perfectioneaza zilnic! Tind sa cred ca si cei de la facebook stiu acest lucru,dar lasa lucrurile asa ,deoarece interesul lor este sa existe cat mai Multi utilizatori in retea!
    Cand mi-am facut prima data contul real,cu tot ce trebuie,dupa vreo doua zile,nu am mai putut sa il accesez,primind mesaj cu „creeaza cont” in asa fel încat cu acelasi nume si ID ,pentruca nu am decat unul ,a trebuit sa imi mai fac unul! .Cel vechi funcțional doua zile este tot in retea!

  13. Copil Bun said,

    8 septembrie 2016 @ 11:15 pm

    Interesant articolul dar este cu „du-te, vino!” Zic asta deoarece intr-adevar s-a umplut FB-ul de „masti” ba din precautie, ba din obscure interese dar nici sfatul „comentatorului” de mai sus visavis de a nu promova sa ne dam identitatea … nu poate fi ignorat sau acuzat de vreo rea vointa. Traim vremuri complexe, vrem nu vrem suntem interconectati si intr-un fel, fiecare este cu ochii in ograda celuilalt … „gardul” defineste nivelul de securitate si lasa sa se vada cat poftim. Ca si pe beksi.ro, unde „gardul” are ochiuri mari si sunt prezentate date de contact care reflecta realitatea dar in acelasi timp nu expun vreunui

  14. adrian_hora said,

    16 februarie 2017 @ 12:00 pm

    ok, ok – dar ce este facebook asta?
    e chiar asa de necesar?
    nu se poate trai fara el?

  15. Bărsan Ioan said,

    17 martie 2018 @ 8:33 pm

    Felicitari pentru articol ! Am și eu câteva exemple: http://barsan.weebly.com/exemple-de-inselatorii-pe-facebook.html

  16. Doru said,

    13 aprilie 2018 @ 11:50 am

    E mai mult un atac la așa-zisele conturi false !Neprezentarea fotografiei ,a datelor personale ,mi se pare o măsură de protecție și nu o minciună !Eu mi-am schimbat numele inițial, dar tot cu numele meu ,anterior căsătoriei ,din cauză că mă bombardaseră cu cereri de a-mi pune o fotografie și cu anumite solicitări profesionale cărora nu le puteam face fată !Prietenii mei stiu cine sânt ,nu-i confuzionez deloc ,in rest ,opiniile mele sânt ,de regulă agreate ,nu dialoghez ca să contrariez ,dar și atunci replicile antagonicilor imi acceptă partial spusele !

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Lasă un comentariu