Înapoi din weekend: Ponturi de vreme rea pentru amatorii de 4×4
Duminica asta am făcut o mică ieșire, intenționând să ajung la o baltă unde speram să vad ceva mișcare pe avifauna, în special vizitatori de iarnă (mai am doua specii de rațe care vin la noi iarna din nord – tundră) dar și o mică monitorizare pe specii sedentare – lișițe, egrete, cormorani etc. Drumul însă, exact ca în basmele culese de Ispirescu, mi-a fost intercalat cu o perie combinată cu cremene. Afară ninsese zdravăn și speram ca pe drum să vad și urme de animale și chiar animale sălbatice. Numai ca nu am mai apucat să ajung la baltă… că am dat de primele troiene! Cu această ocazie am încropit un mic ghid util tuturor celor ce adoră să se aventureze cu mașinile 4×4 în nămeți. Doar să… o facă în cunoștință de cauză, să nu se smiorcăie apoi că nu știau în ce s-au băgat…
Înainte de a pleca la drum (sau la joacă) cu mașina de teren din dotare în zăpezi mari, asigurați-vă ca ați bifat cât mai multe din cele de mai jos:
- rezervorul plin (sau măcar peste jumătate) – un lucru simplu de făcut, dar din păcate o regulă puțin respectată, care în condiții extreme poate face diferența dintre povești la gura sobei peste ani și degerături severe sau mai rău
- lopată de zăpadă (vă recomand o lopată lată de aluminiu – este ușoară și spornică; cele clasice, cu coada de lemn sunt mari și greu de manevrat, cele de plastic cedează repede; eu am una de aluminiu, cu mâner extensibil)
- compresor de aer (util pentru a regla corespunzător presiunea din anvelope – eu folosesc unul mai mare de la T-Max)
- un termos cu ceai cald (sau cafea) – mi-am făcut un obicei din a bea lichide calde iarna, așa că le iau cu mine și pe drum
- o sursă de căldură, preferabil un primus sau o lampă cu cartuș de gaz (eu țin în portiera mașinii câteva lumânări mici, dintr-astea – e bine să știți că o astfel de lumânare aprinsă cu grijă în habitaclu poate ridica temperatura cu câteva grade – dar atenție să nu abuzați, aerul se viciază destul de repede și nu veți fi tentați să aerisiți într-o situație extremă)
- o sursă de lumină (o lanternă sau o frontală cu baterii de rezervă) – în caz de blocaj țineți lanterna și bateriile într-un buzunar cât mai aproape de piele pentru a nu îngheța
- un powerbank pentru telefonul mobil (gândiți-vă că rămâneți fără baterie la mașină și sunteți blocat mai mult de 24 de ore – trebuie să puteți comunica cumva cu eventualii salvatori și cei de acasă)
- apă plată în sticle umplute la 3/4 din capacitate pentru a evita spargerea recipienților în caz de îngheț (pont învățat de pe blogul Aventuria, merci Valentin!)
- cizme înalte și îmblănite pentru a vă mișca ușor în jurul mașinii prin zăpada mare (eu am unele luate de la un magazin de pescuit, sunt excelente pentru lucrul în pădure)
- provizii cu putere calorică mare (biscuiți dulci, fructe uscate, semințe/nuci/migdale, conserve, batoane de ciocolată de dimensiuni mici pentru a putea fi ușor împărțite/raționalizate), astfel încât să puteți rezista o zi și chiar mai mult în condiții vitrege sau blocaj.
- dispozitive de recuperare/asistență:
- șufă de tractare (vă recomand șufe cu un mic procent de fibre elastice pentru a feri șasiul/punțile de șocuri),
- lanțuri de zăpadă (sau alte dispozitive antiderapante), eu va recomand lanțuri de bună calitate, nu ce găsiți în magazinele obișnuite pline de chinezării…
- miniredresor auto (util dacă rămâneți fără curent după ce dați mai multe chei la temperaturi coborâte),
- cabluri de curent (utile dacă rămâneți fără curent după ce dați mai multe chei la temperaturi coborâte),
- ocheți sau carabiniere zdravene de diverse dimensiuni (nu știți la ce rabă / wolă / tractor apelați dacă rămâneți împotmoliți),
- traverse de cauciuc (eu le-am folosit în câteva situații și fac minuni) sau traverse ușoare (din aluminiu),
- șufă cinetică – permite ieșirea din nămeți a unei mașini chiar dacă e trasa de o mașină cu masa mai mică decât a celei împotmolite (atenție – dacă vreți să scoateți o mașină mai mare folosind o mașină mai mică, musai legați ambii ocheți de șasiu, NU DE BARĂ – șufa cinetică poate smulge cele mai bine prinse bare, și partea proastă e că aruncă bara fix în mașina cu bara mai rezistentă 😀 )
- șufă de copac (este singura șufă de mare rezistență care poate fi folosită pentru a vă ancora de un copac, stâlp, buștean); dacă vreți să o aveți pe viață nu o smuciți, că nu rezistă la șocuri, folosiți șufa cinetică pentru asta
- șufă de prelungire (eu am una de 20 de metri – niciodată nu știi când mai ai nevoie de 10 centimetri pentru a ajunge la punctul de ancorare salvator) – atenție, nici șufa de prelungire nu rezistă la șocuri!
- mănuși groase (utile atât pentru manevrarea troliului, cât și în situații de blocaj)
- haine de rezervă (o pereche de mănuși, un fular, o căciulă, niște ciorapi, o bluză, astea niciodată nu strică să fie în plus)
- o pătură de lână (sau un sac de dormit) în caz de neprevăzut
Opțional: (dar eu m-am bucurat de fiecare dată când am avut nevoie de ele și le-am găsit în portbagaj):
- topor (mai ales pentru traseele prin tronsoane împădurite)
- macetă (e bine să fie, eu o țin permanent în portbagaj că nu ocupă loc)
- rangă (poate fi folosită la îndepărtarea unor trunchiuri mari de copaci sau pentru dislocarea bolovanilor sau poate să ajute în anumite tehnici de recuperare unde este nevoie să aveți cu ce să faceți pârghie; cu puțină pricepere poate fi folosită și pentru a face un punct de ancorare pentru troliu în situații insolite)
Pe lângă troienele deja făcute, vântul contribuia la realizarea de noi redute, așa că am grăbit ritmul în speranța că voi ajunge mai repede în zona împădurită, la adăpost… Doar că, după cadrul ăsta, fulgii mici de zăpadă s-au așternut pe obiectiv și… au înghețat.
Am luat-o rapid la sănătoasa dar, nu după multă vreme, am dat iar de troiene. În condiții de viscol, chiar și pe distanțe scurte, este bine să folosiți treptele inferioare de viteză: mașina va avea aderență mai bună (ajută să coborâți presiunea în anvelope cu până la 0,5 atmosfere față de presiunea nominală, dar nu mai puțin de 1,5 atmofere – excepție notabilă – roțile dotate cu beadlock-uri (așa-zisele dispozitive anti-dejantat) iar turația mai mare a motorului va ține temperatura din radiator și sistemul de răcire mai aproape de 95 de grade, ceea ce înseamnă că nu veți îngheța în mașină în condiții de blocaj. Ideal însă este să vă procurați un încălzitor pe motorină (recomandările tuturor celor care au mers în condiții de friguri extreme ne îndreaptă spre Webasto – o marcă bună de preîncălzitoare cu motorină). Poate îmi achiziționez și eu unul pentru iarna viitoare…
După tradiționala poză de iarnă am plecat la drum, dar am ajuns din urmă un grup de șapte mașini care se împotmoliseră pe un sector de drum îngustat de troiene. Am reușit să îi depășesc și am încercat să ajung în fața lor pentru a scoate prima mașină din dop, și țup, nu am văzut o rigolă adâncă acoperită de peste un metru de zapadă și uite așa m-am trezit cu mașina în zăpadă până la oglindă! 😀
Pe când mă pregăteam să mă leg de un stâlp să ies din rigolă, a apărut o altă mașină de teren în spatele meu. Am scos repede șufa cinetică și în 10 secunde eram iar pe drum, în acest fel putând să ajung la dopul de mașini și a-l elibera. Ocazional vă veți lovi de situația de a ajunge să fiți salvatorul altora, așa că luați-vă câteva măsuri de precauție pentru ca salvarea / deszăpezirea să se desfășoare în bune condiții:
- vorbiți cu toți șoferii implicați să știți de la fiecare ce mașini sunt, tipul de tracțiune, dotarea cu anvelope de iarnă și ce materiale de recuperare/asistență au în portbagaj
- faceți un plan de acțiune, evaluând gravitatea înzăpezirii fiecărui vehicul implicat în dop și starea ocupanților acestora
- după caz, mutați femeile, copiii, bătrânii și persoanele care nu pot ajuta la recuperare, grupându-i câte patru în câteva mașini ce vor rămâne pornite. Restul trebuie oprite pentru economie de carburant
- scoateți mașinile pe rând, găsind locuri sigure de regrupare (pot fi realizate rapid de echipe de doi bărbați cu lopeți care vor lucra cu schimbul)
- țineți santinele (două persoane într-un capăt și altul al zonei blocate) pentru a evita blocarea suplimentară de la mașinile care circula pe sectorul înzăpezit
- dacă aveți în dopul de autovehicule blocate și mașini fără anvelope de iarna, este preferabil să le duceți într-un loc ferit și să îi sfătuiți pe ocupanții acestora să le abandoneze acolo și să găsească o variantă de deplasare alternativă – mai devreme sau mai târziu se vor bloca din nou.
Inutil să vă spun ca tot ce am povestit eu aici a durat câteva ore, așa că m-a prins întunericul la întoarcere…
Nu-i nimic, am bifat încă o după-masă de antrenament la proba „cum să treci de un dop de șapte mașini” fără să te enervezi, calm, pe distracție, liniștindu-i și pe ceilalți și ajutându-i (unul din copiii dintr-o mașină blocată de peste două ore a stat puțin la mine în mașină să se încălzească; cred că o să-și ia mașină de teren când o să fie mare copilul ăla, nu se mai dădea plecat din mașina mea după ce am scos taxiul galben din nămete… hihi)
[Ultimul cadru făcut în pădure pe drumul de întoarcere, unde am avut bucuria de a găsi urme proaspete de cervide (căprior sau cerb lopătar, nu știu sigur care din specii, dar cervide erau cu siguranță, urmele erau foarte adânci].
Drumuri bune, colegilor!
Later edit: salut și eu inițiativa Rescue4x4 (găsită la Zoso pe blog). Azi m-am inscris pe site ca voluntar alaturi de masina din dotare cu echipamentele de rigoare, asa că, dacă rămâneți împotmoliți sau e o situație de calamitate, să știți că s-ar putea să vin după voi 😀
Nicky said,
19 ianuarie 2016 @ 3:52 pm
Io am picat la Ranca intr-o rigola cu zapada pe marginea drumului de abia m-au scos un un Hanomag! Nu-i bai, se mai intampla!
Cata said,
19 ianuarie 2016 @ 4:51 pm
Felicitari pentru aventura si pentru generozitatea de a o impartasi cu noi . Foarte profi’ abordarea ta fata de recuperarea altor masini .
Marius Papa said,
19 ianuarie 2016 @ 4:55 pm
Frumos. Mulțumim pentru sfaturile utile
Petreanu said,
19 ianuarie 2016 @ 5:30 pm
…si o remorca mare pentru toate cele trebuincioase! 🙂
doru said,
19 ianuarie 2016 @ 6:08 pm
Vlad: Mie imi incap in portbagaj! Si mai am si alte acareturi, ca ma stii 😀
doru said,
19 ianuarie 2016 @ 6:09 pm
Cata: Tăt pățitu-i priceput. Crezi ca nu am tanjit după multe din cele enumerate de acolo în teren? 😀 Cu plăcere!
doru said,
19 ianuarie 2016 @ 6:09 pm
Cu placere, sa ne vedem sanatosi in teren, alb sau nu 😀
doru said,
19 ianuarie 2016 @ 6:10 pm
Adia cu un Unimog? Da, santurile sunt bune pentru drenaj, dar sunt si pentru drenaj natafleti :D. Been there, done that, got a t-shirt 😀
zoso said,
19 ianuarie 2016 @ 6:31 pm
doru are in portbagaj doar chestii utile, nu mai are loc și de bagaje.